SVE IH MANJE: Šta se dešava sa KUPE-KABRIOLETIMA?
Prvi automobil na koji je ugrađen pokretni krov bio je Lancia Belna Eclipse 1934
Početkom ovog veka, tvrdi sklopivi krov je bio standard među kabrioletima, ali je ovo rešenje postojalo mnogo ranije. Istražujemo istoriju krovne konstrukcije sa velikim prednostima i nedostacima
TOP 10 NAJPRODAVANIH POLOVNJAKA U SRBIJI: Ovo su najtraženija vozila na našem tržistu, PRVI DEO
Peugeot 206, 207, 307 i 308 CC, Mercedes-Benz SLK i SL, Ford Focus CC, Renault Megane Coupe-Cabriolet, Volksvagen Eos, Opel Astra i Tigra TvinTop, Volvo C70, BMV serije 3, pa čak i Z4... Svi su to je kabriolet sa tvrdim sklopivim krovom koji se pojavio u proteklih četvrt veka. Većina njih je nestala ili su zamenjeni modelima sa "klasičnim" platnenim krovom.
Generalno, jedan od razloga zašto su se proizvođači vratili tradicionalnijim rešenjima je taj što je tvrdi krov težak, skup i složen. Međutim, svi prethodno pomenuti proizvođači imali su podjednako jake razloge za njihovu upotrebu, često u modelima koji su bili pristupačni i širem krugu kupaca. Metalni ili stakleni sklopivi krov pruža osećaj kupea kada je zatvoren, dok u automobilu sa platnenim krovom uvek postoji bar mali osećaj da ste pod šatorom.
U Evropi su povratak tvrdog sklopivog krova započeli Mercedes-Benz i Peugeot tokom devedesetih godina prošlog veka. Mercedes je predstavio SLK 1996. godine, a ubrzo je usledio Pežo sa jeftinijim i izuzetno popularnim modelom 206 CC.
Čak i površni poznavaoci istorije francuskih automobila znaju da je Pežo pre Drugog svetskog rata imao model sa preklopnim tvrdim krovom. Krov koji se mogao naći, između ostalih, na Peugeotu 402 Eclipse bio je izum proizvođača karoserija George Paulin i Marcel Pourtut. Iako su Pežoi, verovatno zahvaljujući tako modernim modelima, poznatiji javnosti, prvi automobil koji je opremljen takvim krovom bila je Lancia Belna Eclipse 1934. Pourtout krov je bio na električni pogon i potpuno je nestao pozadi. To zapravo nije bio sklopivi krov, već tvrdi krov koji se otvorio.
Prvi pravi sklopivi krov pojavio se 1950-ih, iako sklopivi deo Ford Fairlane 500 Skiliner nije bio nešto. Tvrdi krov ovog kruzera bio je predugačak za veliki prostor pozadi, pa je prednji deo morao da se preklopi.
Iako je Mercedes zaslužan za to što je bio prvi moderni kabriolet sa sklopivim krovom, Mercedes SLK tehnički nije bio prvi. Na primer, već 1983. postojao je Audi Kuattro sa takvim krovom, ali Treser Kuatro Roadster nije bio zvanični Audijev proizvod. Među velikim proizvođačima, Tojota je prva napravila krov koji se mogao sklopiti na dva manje-više jednaka dela. Druga generacija Tojote Soarer imala je takav krov, a proizvedeno je samo 500 primeraka. Međutim, Soarer Aerocabin zapravo nije bio kabriolet jer su svi krovni nosači ostali kada je krov bio preklopljen. Kasnije je došao Soarer sa pravim sklopivim krovom, ali je taj model, koji u Evropi znamo kao Lekus SC430, došao posle Mercedesa SLK i Peugeota 206 CC.
Ako se osvrnemo na modele pomenute na početku, kao i na neke koje nismo naveli, vidimo kako je koncept kupe-kabrioleta često rezultirao fantastičnim ili jednostavno ružnim automobilima. Takav krov se retko može postaviti bez značajnih posledica po izgled. Istovremeno, takav koncept ostavlja mnogo prostora za kreativnost proizvođača. Tako smo tokom godina videli brojne varijacije na ovu temu, uključujući „naopačke“ krov Renault Vind ili klizni krov Volkvagen Eos.
S obzirom da se radi o tehničkom rešenju koje se smatra teškim i ružnim, zapravo je neverovatno kako je završio tvrdi krov na sklapanje. Iako je gotovo nestao iz finansijski dostupnih automobila većini ljudi, danas je uobičajena pojava u super sportskim automobilima. Meklaren i Ferari se posebno mogu pohvaliti krovovima koji se pametno sklapaju i koji su, čini se, rešili njihove početne probleme.