clear sky
21°C
01.06.2024.
Beograd
eur
117.1015
usd
108.2069
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

SRPSKI INAT: Evo zašto vozači u Srbiji vole da idu LEVOM trakom na auto-putu

11.03.2016. 14:51
sudar
sudar / Izvor: Profimedia

Čemu uopšte služi leva traka na auto-putu?

Da li njome može normalno da se vozi ili ona služi samo za preticanje, kako tvrde neki saobraćajni „puritanci“?

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja, Član 104 piše:  Na auto-putu i motoputu sa više saobraćajnih traka namenjenih kretanju vozila u jednom smeru, vozač motornog vozila mora se kretati krajnjom desnom saobraćajnom trakom, osim ako nije zauzeta vozilima koja se kreću u koloni, kao i prilikom preticanja.

Leva traka, u narodu poznata kao brza traka, služi samo za preticanje vozila koja se nalaze u desnoj traci. Dakle, vozite desnom trakom i kada naiđete na sporije vozilo, prebacite se u levu traku i kada ga preteknete, vratite se u desnu.

Međutim, ako je desna traka potpuno zauzeta vozilima koja se kreću u koloni dozvoljeno je da se krećete levom trakom – takve situacije se ne smatraju preticanjem kolone.

kolona automobila
kolona automobila / Izvor: Profimedia

Šta ako vozite levom trakom najvećom dozvoljenom brzinom, a neko vam ablenduje?

Kao prvo, ako niste u preticanju, ne treba to da radite. Kao drugo, čak i ako je reč o bahatom vozaču koji vozi znatno iznad ograničenja, dužni ste da se pomerite i omogućite mu prolaz.

Kako reagovati ako ste krenuli u preticanje, a neko vam ablenduje da požurite?

Vaša jedina obaveza je da bezbedno završite preticanje. Najgore što možete da uradite jeste da počnete da se inatite zbog bezobrazluka drugog vozača i namerno ostanete u levoj traci. Tako dovodite u opasnost i sebe i druge.

autoput
autoput / Izvor: Profimedia/ilustracija

Šta uraditi ako sporo vozilo zauzima levu traku?

Ukoliko ste u žurbi zbog npr. hitnog medicinskog slučaja, možete da mu ablendujete ili svirate – to nije zabranjeno ako se ne zloupotrebljava. Međutim, obavezno držite bezbednu distancu. Prema važećem zakonu, i vozači koji usporavaju saobraćaj presporom vožnjom, znatno sporijom od dozvoljene, mogu biti kažnjeni od strane saobraćajne policije. Međutim, čisto sumnjamo da je zbog toga nekome u Srbiji u skorije vreme napisana kazna.

Šta je sa delom autoputa kroz Beograd?

Tu važe ista pravila kao i na autoputu van Beograda, samo što je niža maksimalna dozvoljena brzina. Međutim, s obzirom na gužvu na ovoj deonici, uobičajeno je da se ona u potpunosti pređe levom trakom.

Koristite migavac prilikom preticanja!

Kada odlučite da na autoputu preteknete nekoga, uključite levi pokazivač pravca i ostavite ga uključenog sve dok se ne vratite u desnu traku, kako bi drugi vozači koji se nalaze u levoj traci videli da ste u preticanju i da planirate da se vratite u desnu traku.

staklo, auto, nesreća, automobilska nesreća, saobraćajna nesreća, migavac, svetlo
staklo, auto, nesreća, automobilska nesreća, saobraćajna nesreća, migavac, svetlo / Izvor: Profimedia/ilustracija

Sajt Polovniautomobili.com pitao je autentične srpske vozače zašto toliko volimo levu traku. Evo nekih od odgovora:

"Znaju svi čemu leva traka služi, ali s obzirom da je srednja traka prepuna kolotraga i rupa, svi koriste traku za preticanje jer je naravno manje pohabana."

"Da li vi primećujete da veliki broj vozača u Srbiji ne zna čemu služi bilo koja traka na autoputu. Ni autoput. Ni semafori ni raskrsnice, ni znakovi upozorenja, zabrane i obaveštenja. Onda ručice za migavce, kružni tokovi, pešački prelazi i tako."

"Da ne dužimo previše i da vam ne budu krivi uvek oni što imaju love i voze bolji auto od vas...završiš preticanje i vratiš se u svoju traku. A za to da li će neko voziti 150, 200, 300 km/h, postoje službe koje se bave upravo tim problemima."

"Ne vozim mnogo auto-putem, ali primećujem da leva traka služi bahatim "austrijancima" sa mečkama i benkicama.. Ako imaš auto koji ne može da ide preko 140 km/h, držiš se srednje trake i to je to.. U suprotnom, ako izađes u levu traku, neko može da te pokupi pri brzini od 180 km/h.. Možda lupam o brzini, ali kad vozim srednjom trakom 90km/h, svaki put mi se zaljulja auto kad me obilaze "stranci".. Treba malo više presretača da nadgleda puteve, pa će se onda znati koja traka čemu služi."

"Vozim srednjom trakom po ograničenju a levom pretičem ako neko u srednjoj baš sporo ide. Takođe u levoj traci pretičem u okviru ograničenja, a ako se nađe neki pametnjaković pa mi blica dok propisno pretičem samo pomerim unutrašnji retrovizor da ga bodu njegova svetla i moze da blica koliko hoće, ne sklanjam se…"

"Taj stil se preselio i po gradovima, samo se vozi levom trakom, jer se na desnoj uvek nešto dešava, otišli smo u totalni haos."

Autoput
Autoput / Izvor: Profimedia/ilustracija

Pročitajte i: