ЛЕКС СПЕЦИЈАЛИС НА ТИТОВ НАЧИН: Шта је све изграђено, а многи су били против
За време Јосипа Броза Тита за само 6 месеци изграђено је 90 километара пруге, а за непуне три године чак 380 километара аутопута - то је био "лекс специјалис" на Титов начин!
Шта ће нам "Београђанка" и 6 трака на "Газели"
Грађани СФРЈ бунили су се када је одлучено да ће мост "Газела" да има шест трака, јер су сматрали да је то беспотребно трошење народних пара, с обзиром на то да Београд тада није имао толико аутомобила. Данас, Газела је један од најпрометнијих мостова Београда, а тадашњи председник Југославије, Јосип Броз Тито успео је да спаси изградњу овог пројекта.
Не пропустите да прочитате шта је Мркоњић рекао о Титу испод слике Слободана Милошевића кликом ОВДЕ!
Противили су се изградњи "Београђанке" и "Генекс куле", објекту који је чак завршио на Врховном суду због сукоба урбаниста, грађевинара и инжењера. Данас, Београђани се поносе највишом зградом у центру града, а ове две зграде су једни од симбола прсетонице!
Започета је ера изградње и радних акција!
За време СФРЈ било је покренуто више од 20.000 локалних градилишта. Ницале су грађевине. Бранков мост, новосадски мост Слобода, авалски ТВ торња, ХЕ "Бајина Башта", "Ђердап", обреновачка термоелектрана, РХК "Трепча Звечан".
Највећи подвиг је свакако била изградња аутопута "Братство и јединство", у укупној дужини од 1.066 километара. Изградња је почела после Другог светског рата како би се Југославија добро саобраћајно повезала, јер је до тад имала само локалне и регионалне путеве слабог квалитета. У изградњи ауто-пута су учествовале омладинске радне бригаде, које су сачињавали југословенски и инострани омладинци и припадници Југословенске народне армије. Скоро 300.000 људи стало је иза Јосипа Броза Тита и учествовало у изградњи. Прва изграђена деоница је била Загреб-Београд у дужини од 382 километара.
Сад нећемо ни "Београд на води"!
Иако су се пројекти који су се радили за време Тита финансирали из џепа грађана, данас су корисни и нове генерације поносе се њима. Пројекат "Београд на води" донеће бројне инвестиције, запослити чак 10.000 грађана, а јавност је опет против његове изградње, а по свим изгледима доживеће исту судбину као грађевине из бивше СФРЈ.
Као и Јосип Броз Тито и Александар Вучић нашао се на удару јавности. Поједини стручњаци, позивајући се на то да "лекс специјалис" није уставан, покушавају да зауставе изградњу "Београда на води". Ипак, одговор који је наш портал добио од правног стручњака супротстављен је тим наводима. Како је рекао адвокат Дарко Сретић да је реч о начелу тумачења правних норми те се не може довести у питање његова уставност.
Шта је заправо "лекс специјалис"
Латинска максима "Lex специалис дерогат леги генерали", значи дословце "Посебан закон укида општи закон" и позната је и као начело "lex специалис" или начело специјалности.
Ако узмемо хипотетички пример, то значи конкретно ово: уколико је законом о воћу регулисано да се воће не може извозити без посебних дозвола, а законом о рибизлама се предвиђа да се рибизле могу извозити без дозволе, онда ће се, кад су рибизле у питању, применити закон о рибизлама као lex специалис, а на остало воће ће се примењивати закон о воћу као lex генерали.
Према томе, по овој доктрини закон којим се уређује одређена посебна тема јачи је од закона који регулише само општа питања.
Погледајте и: