Na to je najverovatnije uticalo to što su nova kola kupovale kompanije. Prodato je 26.500 novih vozila, a najprodavaniji su "škode" i "fijati".
Budući da je kupovna moć građana Srbije mala, na domaćem tržištu je mnogo onih koji nude polovna vozila, a tu se beleži veliki uvoz. Uvoz polovnih automobila, prema rečima generalnog sekretara Srpske asocijacije uvoznika novih vozila, Bobana Nikolića, ima stalan trend rasta i svake godine veći je više od deset odsto.
On ističe da je uvoz polovnjaka nekontrolisan i da se uvoze vozila stara od oko 14 do oko 19 godina, s euro 3 motorima, koji imaju veliku emisiju izduvnih gasova i negativno utiču na kvalitet životne sredine.
- Za prvih devet meseci ove godine u Srbiji je prodato oko 30.000 novih automobila i oko 115.000 polovnih, od kojih je oko 50 odsto starije od 14 godina i pod haubom su motori euro 3 generacije - kaže Nikolić.
Na vozilima starim od 14 do 19 godina teško je izmeriti emisiju izduvnih gasova, ali je jasno da ona veoma visoka.
Standardi o emisiji tih gasova sve su oštriji i pravila govore da ona neće smeti da pređe 100 grama CO2 po kilometru, što znači da će proizvođači u miksu proizvodnje morati da ga dostignu jer će u suprotnom plaćati velike kazne koje se po modelu kreću od milion evra.
Nikolić naglašava da je neophodno da se zabrani uvoz tako starih vozila u Srbiju jer će to imati pozitivan uticaj na životnu okolinu i napominje da su to zemlje u okruženju već uradile.
- Bosna i Hercegovina i Crna Gora zabranile su uvoz vozila s euro 3 i euro 4 motorima, a u Hrvatskoj se već odavno prilikom uvoza polovnjaka plaća taksa po emisiji izduvnih gasova pa je sigurno da uvoznicima nije u interesu da uvoze stara vozila - ukazuje Nikolić.
Da bi se smanjilo zagađenje, u mnogim gradovima u Evropi zabranjen je saobraćaj vozilima s dizel-motorima, a sve je više hibridnih i onih koja koriste električnu energiju. Takvih vozila na našim putevima je malo, a da bi ih bilo više, ukazuje Nikolić, potrebno je, uz bolju infrastrukturu, napraviti nekoliko koraka.
- Naša asocijacija se zalaže za to da se prilikom kupovne tih vozila obezbede olakšice, poput onih koje su postojale u nekim zemljama, pri kupovini električnih vozila bile su na više godina i do čak 10.000 evra. U Srbiji takvih olakšica nema, a jedino što se spominje je da se od sledeće godine planira ukidanje takse na upotrebu vozila. To, izvesno je, neće doprineti pospešivanju podaje tih vozila jer je reč o simboličnim iznosima od 1.200 do 5.000 dinara pri registraciji. Da bi se u Srbiji poboljšala prodaja hibridnih vozila, prodavci novih su odobravali popuste, što je dalo rezultat pošto su ti automobili počeli više da se kupuju - kaže Nikolić.
Nikolić ukazuje na to da kupovinu vozila ne treba posmatrati samo kroz prizmu kupovne moći već kao pitanje - da li je važan kvalitet životne sredine i budućnost ili je izbor nešto drugo.
Neophodno je da se zabrani uvoz starih vozila i smanji emisija izduvnih gasova i tako pozitivno utiče na zdravlje svih građana naše zemlje.
U Srbiji ima oko 2.500.000 ukupno registrovanih vozila i ne treba previše objašnjavati da se svi građani, uz uvoz vozila s motorima euro 3 i euro 4 generacije, suočavaju s velikim problemom izuzetno zagađenim vazduhom, pre svega u velikim gradovima, u šta smo se mogli uveriti poslednjih dana.