Cena litre goriva na svim benzinskim stanicama premašila je granicu od dva evra. Nemačka vlada je u junu na tri meseca smanjila porez na naftne derivate na dozvoljeni minimum, što je teoretski omogućilo smanjenje cene goriva od 35 centa za benzin i 17 centa za dizel.
ADAC smatra da naftne kompanije ni u jednom trenutku nisu iskoristile punu mogućnost smanjenja cene goriva, koja posebno za vreme letnjih praznika i pojačane potražnje nije značajno padala.
- Još od najave mera smanjenja poreza postojala je velika sumnja oko toga hoće li naftne kompanije smanjene troškove da prebace na krajnje korisnike - rekla je Katrin van Randenborg iz ADAC-a. I za najnovije poskupljenje, kako tvrdi najveći evropski automobilski klub, nema opravdanja.
Predstavnici naftnih kompanija porast cena opravdavaju porastom potražnje, smanjenim kapacitetom rafinerija, kao i logističkim problemima.
Veliki deo javnosti je od početka kritikovao odluku vlade da u isti trenutak pojeftini gorivo i uvede subvencionisanu kartu javnog prevoza, što je okarakterisano kao kontradiktorna mera.
- Nikada nisam smatrao da to ima smisla - rekao je za DW Manuel Frondel, ekonomista energetike i profesor na Laibnic institutu za ekonomska istraživanja u Esenu.
- S obzirom na trenutni klimatski problem, ovo je izuzetno kontraproduktivno - dodao je.
- Smanjenje poreza na gorivo je problematično jer smanjuje motiv za štednju i rasterećuje vozače s velikim automobilima, velikom kilometražom i visokim prihodima - rekao je Stefan Bah iz DIW-a.
Institut za ekonomska istraživanja (IW) takođe je bio kritičan prema ovim subvencijama.
- Popust na gorivo se dobro prima u narodu, ali ne pomaže - napisali su ekonomisti IW-a u svojoj analizi.
- Politika bi trebala intervenisati na tržištu samo ako je povećanje cena posledica zloupotrebe tržišne moći. Intervencija u određivanju cena uvek treba biti poslednje sredstvo politike - objavili su.