Barska pruga jedna od najvažnijih saobraćajnica, prolazi kroz iuzuzetno nepristupačne predele, a da se železnički od Beograda do Vrbnice mogao bezbedno da se obavlja, svakodnevno o pruzi brine 11 alpinista. Oni su radnici Deonice za održavanje kosina pri "Infrastrukturi železnica Srbije". Zadatak im je da uklone kamenje i šiblje sa padina nadvijenih nad prugom, da očiste kosine i tako spreče pojavu odrona.
Nekada je ovaj posao radilo više stotina zaposlenih železničara, a samo na potezu od Zlatibora do Priboja prugu je održavalo 175 radnika. Sada ih je angažovano svega 11. Nisu se školovali za to, ali su prošli specijalnu alpinističku obuku i besprekorno usavršili zanat kojim se bave.
Miško Goločevac (55), šef Deonica za održavanje kosina, ujedno i najstariji alpinista među železničarima, kaže da se njegov tim stara o bezbednosti pruge duž cele deonice od Beograda do crnogorske granice u mestu Vrbnica. On navodi da je zbog konfiguracije terena i velikih kosina najkritičniji deo pruge na potezu od Zlatibora do Brodareva.
- Barska pruga prolazi kroz izuzetno nepristupačne predele i ima mnogo kosina. To su milioni kvadrata i sve to treba održavati da bi se saobraćaj bezbedno odvijao - priča Miško Goločevac.
- Od puštanja u funkciju pruge, sve kosine nisu bile završene i sanirane, pa je često dolazilo do odrona, kojih ima još, ali u znatno manjoj meri nego što je to bilo ranije - dodaje on.
Iako radi na železnici, Denisu Husoviću alpinistička oprema svakodnevna je uniforma za obavljanje radnih zadataka. On neretko, uklanjajući trošne stene provede po osam sati vezan užetom, sa štanglom u ruci viseći nad kosinama visokim nekoliko desetina metara.
- Posao je izuzetno zahtevan, penjući se po brojnim strminama, često u toplim danima nailazimo na zmije otrovnice, koje su dodatna opasnost za nas - kaže Denis i dodaje da je pre nego što se priključio timu, osim alpinističke, morao da završi i obuku za rad na visini.
Bezbednost ljudi sa kojima radi na prvom je mestu za Željka Ljeljanića, poslovođu, koji 23 pune godine radi na železnici.
- Nepredviđenih situacija uvek ima. Međutim, maksimalno se trudimo da ne dođe do nekog problema i povređivanja radnika prilikom kavanja i spuštanja niz kosine.
- Pruga se takođe mora obezbediti, da kamenje ne bi stiglo do šina - naglašava Željko.
Pruga Beograd - Bar puštena je u saobraćaj davne 1976. godine. U današnje vreme u Srbiji, većini putnika voz ne predstavlja prvi izbor prevoznog sredstva, a šinama se preveze i sve manje tereta. Putnici kao razloge zašto izbegavaju voz najčešće pominju kašnjenje, predugo trajanje puta, a neretko i dotrajalost infrastrukture. Međutim, 11 železničara alpinista, koji dišu kao jedan, uveravaju da je pruga potpuno bezbedna za saobraćaju, jer oni brinu o stanju šina i pojavi odrona.