Napetost u odnosima Nemačke i Turske osećaju i preduzetnici, piše Zidojče cajtung i navodi primer Folksvagena, koji je zbog turske vojne ofanzive protiv Kurda na severu Sirije zamrznuo svoju odluku da izgradi fabriku u toj zemlji, što pogađa razgranatu mrežu turskih liferanata rezervnih delova i opreme.
U tekstu se citira izjava premijera nemačke pokrajine Donje Saksonije, Stefana Vjala, koju je dao u oktobru, nekoliko dana posle početka turske vojne ofanzive, da "pod sadašnjim uslovima lično trenutno ne može da zamisli takvu investiciju u Turskoj.
I predstavnik sindikata koncerna Bernd Osterlo izjasnio se protiv gradnje fabrike u Turskoj "sve dok Turska pokušava da silom ostvari svoje političke ciljeve". On je za medije izjavio da VW, zbog istorije koncerna u doba nacizma, ima posebnu odgovornost. Navode se njegove reči da Folksvagen sme i mora da bude moralan.
U tekstu se podseća na činjenicu da je prošlog jula raspoloženje u koncernu bilo sasvim drugačije. Tada je Vajl izjavio da će odluka biti ekonomska i neće biti političke prirode. To se dopalo turskom ministru privrede Mustafi Varanku koji je rekao: "Od jednog globalnog preduzeća očekujemo da u svojim odlukama uzme u obzir komercijalne interese".
Varank je dugo bio savetnik predsednika Erdogana, pre nego što je postao ministar. On je posle Folksvagenove odluke da zamrzne gradnju pogona u Turskoj izjavio: "Ako preduzeća počnu da donose političke odluke, više ne uzimaju u obzir interese svojih investitora". Varank, prema navodima teksta, brani vojnu intervenciju Ankare kao "antiterorističku borbu".
U članku se navodi i mišljenje predsednika udruženja liferanata Alpera Kanče da oni koji sada izbegavaju Tursku rade to da ne bi podržali Erdogana, ali da ta odluka pogađa sve, pa i one koji Erdogana nisu birali. Kanča to ne navodi, ali verovatno ima na umu da Izmir, u čijoj blizini bi trebalo da nastane Folksvagenova fabrika, ima opozicionu gradsku vladu, isto kao Istanbul.
Alper Kanča priča i da se Folksvagen već dve godine priprema za dolazak u Tursku, te da su čak "proveravali koliko ima obdaništa i škola". Dodaje da su Folksvagenovi ljudi pre nekoliko meseci počeli da organizuju dobavljače, pa se nada "da će oni ipak doći".
Prema zvaničnim podacima, nezaposlenost u Turskoj je porasla za godinu dana za tri odsto i iznosi 14 procenata. Oktobarska inflacija iznosila je 8,55 procenata. Broj proizvedenih automobila je 2016. u Turskoj iznosio skoro milion, a 2018. je pao na 642.000 komada.
BONUS VIDEO: Crna Gora je JEDINA zemlja Evrope koja je u ogromnom finansijskom riziku i preti joj "DUŽNIČKO ROPSTVO" (VIDEO)