- Banka mi je upravo odbila kredit uz objašnjenje da je firma u kojoj radim primila državnu pomoć zbog korona krize - požalio se član Fejsbuk grupe Udruženje glas preduzetnika u Hrvatskoj.
Drugoj dvojici njihove banke su pronašle u prometu po tekućem računu onlajn transakcije u sportskim kladionicama od nekoliko stotina kuna, koliko mesečno maksimalno izdvoje u tu svrhu, i to je bio razlog za "korpu".
Sva trojica su uredni klijenti, bez nedopuštenih prekoračenja i nepodmirenih obaveza. Za sebe bi donedavno rekli – kreditno sposobni.
Šta se to događa s odobravanjem kredita? Žale se i građani i preduzetnici, a banke od početka pandemije redovno proziva i država. Na upit za ovakve slučajeve, ali i procenu kreditne sposobnosti u situaciji moratorijuma na izvršenje u kojoj su gotovo svi računi odblokirani. Odgovori se mogu svesti na to da – klijente štite od njih samih.
RBA ne primenjuje u svojim kreditnim pravilima posebna ograničenja kreditiranja klijentima zaposlenima u pravnim osobama koje su dobile pomoć države zbog pada prihoda u pandemiji korona virusa, već nastoji opštim kriterijumima kreditne politike da zaštiti potrošače od izlaganja povećanom riziku, kažu u toj banci u kojoj su od početka pandemije uveli strože mere kod odobravanja novih kredita.
Iz PBZ-a poručuju da procenjuju niz parametara na temelju kojih donose odluku o prihvatljivosti realizacije kredita, uzimajući u obzir novonastalu situaciju, tržišna kretanja i uslove.
U jednoj banci ističu da pri obradi kreditnih zahteva i procene kreditne sposobnosti građana u obzir oduvek uzimaju i status njihovog poslodavca, ali kod njih pomoć države koju je poslodavac primio u okolnostima pandemije nije eliminacijski kriterijum za dobijanje novog kredita.
Potvrđuju da su uslovi kreditiranja pooštreni, što je, smatraju, neizbežno u ovakvoj vrsti krize te je u skladu s poslovnim politikama bankarskog sektora u Evropskoj uniji.