10 ствари које можда нисте знали о Yugu: Име није добио по Југославији, а први примерак произведен је на посебан дан
Југо, заслужено или не, важи као један од најгорих аутомобила свих времена. Код нас је то бар једном било свеприсутно, али има занимљивих детаља који вероватно нису познати широј јавности. Неке од њих су преузети из књиге Џејсона Вуића „Југо – успон и пад најгорег аутомобила у историји“.
1. Име (1): Иако је (не)познат као Југо, аутомобил се првобитно звао Застава 102, а то име је коришћено и у првим извештајима домаће штампе.
2. Име (2): Можда изгледа логично да је Југо добио име по Југославији, али Вуић пише да је заправо име добио по истоименом ветру. Слична је била Фолксвагенова пракса седамдесетих са моделима као што су Jetta и Passat. Пре Yuga се звао Југо, а ипсилон је ушао у игру како би име учинио разумљивијим купцима на страним тржиштима.
3. Дизајниран у Италији: Yugo су дизајнирали инжењери Фијата и Заставе 1978. године у Фиат Десигн центру у Торину. У великој мери је заснован на хваљеном Фијату 127, који је проглашен за Европски аутомобил године 1972. Међутим, Yugo има нешто краће међуосовинско растојање и потпуно нови дизајн екстеријера.
4. Почетак производње: Серијска производња почела је у петак 28.11.1980. Датум је изабран тако да први примерак буде готов сутрадан, 29. новембра, тадашњег Дана Републике.
5. Yugo Америца: Један од главних криваца за операцију довођења Yuga на америчко тржиште је ексцентрични предузетник Малколм Бриклин, који је, између осталог, довео Субару у САД, а остаће упамћен по пропалом спортском аутомобилу Брицклин СВ-1.
6. Робови или Словени: Неки амерички политичари су се противили увозу аутомобила из комунистичке Југославије, тврдећи да је то због изузетно ниске цене ради о дампингу. Могла се чак чути и оптужба да Застава користи робове као раднике, коју је председник Југославије Бил Приор одбацио духовитом игром речи: „Не користе робовску радну снагу (славе лабор), већ Словенску радну снагу (Слав лабор).
7. Yugo уместо лимузине: Yugo је брзо постао прилично омражен аутомобил у САД, али изгледа да га је бар један Американац волео. Био је то тадашњи амбасадор САД у Југославији Џон Скенлан, кога је возач возио по Београду крајем осамдесетих у жутом југо са америчким заставама на блатобранима.
8. Бољи од Сааба: Yugo није добро прошао на америчким тестовима судара, али занимљиво је да је на црасх тесту од 35 мпх надмашио аутомобиле као што су Субару ГЛ (у категорији безбедности возача) и Сааб 900 (у категорија безбедности путника).
9. Поклон Титу: Један од директора Заставе, Тома Савић, каже да су два прототипа Југа добио Јосип Броз Тито, али се не зна шта је са њима урадио. Раније је Тито поклонио једну Заставу 101 Леониду Брежњеву.
10. Innocenti Корал: Поред разних имена, Yugo је такође био брендиран као Innocenti Корал. Innocenti је италијанска компанија најпознатија по производњи домаћих верзија чувеног Мини.