Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

12 најважнијих ствари које би требало да знате о рун-флат гумама!

20.11.2020. 19:35
Пише:
Србија Danas/objektiv.rs
Gume
Гуме / Извор: Профимедиа/илустрација

Њихова тајна је у веома ојачаном бочном зиду.

Рун-флат гуме постоје већ дуго, али и даље има много недоумица. Неки произвођачи их користе стандардно код готово свих модела.

Њихова тајна је у томе што имају толико ојачан бочни зид да на њима може да се вози и када се потпуно издувају. Возач неће ни приметити да му је гума пробушена.

Ипак, имају и својих мана, а данас ћемо их сагледати из свих углова.

1) Да ли су скупље од обичних гума и колико?

Скупље су, али незахвално је поредити колико су скупље у односу на класичне – зависи од димензија, произвођача, намене… Пошто су рун-флат обично реномиранијих марки, аутоматски су скупље и због тога.

Зато нађите ауто који желите, утврдите димензије гума, проверите какве су цене обичних, а какве рун-флат гума и одлучите сами желите ли да их користите или не.

На овом сајту можете да проверите цене – само у детаљној претрази изаберите да желите рун-флат гуме.

Gume
Гуме / Извор: Профимедиа/илустрација

2) Да ли се брже троше од обичних гума?

Неки возачи тврде да се брже троше, наводно због мекшег смеше газећег слоја како би се побољшала удобност, али ништа до сада није доказано. Ипак, нема поузданих истраживања на ову тему.

3) Да ли је истина да возач ни не осети када се пробуше?

Врло често је истина. Због тога по закону рун-флат пнеуматици морају да имају посебне сензоре који упозоравају да је дошло до пада притиска ваздуха у гуми.

Многи возача тврде да никада не би приметили да се гума пробушила да их систем није упозорио. То може да буде и опасно уколико се настави са вожњом, нарочито великом брзином.

4) Да ли се редовно проверава притисак ваздуха?

Наравно! На пример, може доћи до квара сензора који јавља да се гума пробушила, а возач буквално не осећа да нешто није у реду.

Реч је о електронским сензорима који у случају неправилности јављају компјутеру да је пао притисак. Рун-флат гуме морају да их имају по закону.

5) Да ли је ауто неуодобан са рун-флат гумама?

Некима рун-флат гуме одговарају, некима не. Неки тврде да им је ауто због њих неудобан, други кажу да им је ауто савршено удобан са њима. Имајте у виду да код савремених, нарочито луксузних аутомобила удобност код неког модела може да зависи од разних фактора:

а) Димензија пнеуматика – може да се осети разлика између точкова од 18, 19 или 20 инча

б) Врсте вешања – није исто класично и ваздушно вешање (ваздушно много боље “пегла” неравнине)

ц) Субјективни осећај – зависи да ли поредите удобност садашњег аута са претходним који сте имали, или комшијиним Аудијем чије су гуме на 60% притиска од оног на којем би требало да буду…

6) Да ли се тешко налазе у Србији?

Раније да, али данас је избор прилично широк.

7) Могу ли да се замене обичним?

Могу, притом можете да задржите и исте фелне. Истина, постоји одређена разлика код фелни које су фабрички предвиђене за рун-флат гуме, али то не утиче на безбедност или друге карактеристике.

Обавезно мењајте све четири.

8) Да ли је тачно да не могу да се поправе?

Рупа може да се закрпи, али не заборавите да сте неко време возили тако што су бокови гуме трпели озбиљан терет. Стога произвођачи рун-флат гума препоручују да се такве гуме више не користе, већ да се купи нова.

У крајњем случају, уколико сте се врло брзо зауставили, гуму би требало да провери стручно лице и да утврди да ли је безбедна.

У пракси ће вам се гума ретко када пробушити када пролазите поред вулканизера, тако да рун-флат гуме углавном завршавају на отпаду након бушења.

9) Шта ако вулканизер нема рун-флат гуме?

Може да монтира обичну гуму на фелну, а ви наставите вожњу веома пажљиво. Слично као када монтирате тзв. ћопавац (резервни точак мањих димензија).

Можда ће се на инструмент табли појавити неко упозорење – игноришите га, али имајте на уму да при вишим брзинама и изненадним маневрима ауто може да се понаша знатно другачије.

Можда ће се јављати и проблем са радом АБС-а, као и свих других система који раде уз помоћ АБС-а (нпр. ЕСП) – то је додатни разлог за пажљивију вожњу. Зависи од аута, модела, генерације…

10) Не може сваки вулканизер да их мења

Рун-флат гуме захтевају посебну опрему, тако да када стављате зимске или летње гуме, морате да нађете вулканизера који има опрему за њих.

11) Када се пробуше, колико још могу да се возе?

Након бушења рун-флат гуме, можете да наставите да возите на пример још 80 километара брзином од 80 км/х како бисте стигли до куће, вулканизера или на неко безбедно место.

Обавезно прочитајте упутство да бисте знали колико смете да пређете при коликој брзини када се гума пробуши – није исто за сваку гуму и за сваки ауто!

То у суштини и јесте сврха рун-флат гуме – да не морате да стајете на неком небезбедном месту како бисте заменили точак, нарочито на неком путу где нема места да се склоните са коловоза, да не морате да мењате точак ноћу по киши или снегу…

12) Шта ако је оштећење/рупа на боку гуме?

Уколико оштетите бок рун-флат гуме, безбедан наставак вожње зависи од много фактора. Колико је тешко оштећење, да ли сте ви уопште у стању да процените реалну тежину оштећења, да ли је можда страдала и фелна и колико (можда је напукла)…

Ако је оштећење превелико, гума ће можда првих неколико километара издржати, а затим почети убрзано да се дезинтегрише… Много је фактора у игри.

Стога у таквој ситуацији остаје на вама да процените да ли је безбедно да наставите вожњу.