Ако вам се догоди саобраћајна незгода, ево како можете да прођете без полиције
У Србији се већ неколико година уназад примењује "Европски извештај о саобраћајној незгоди", који возачима омогућава да се сами споразумеју о ономе што се десило и сачине детаљан записник...
Мање незгоде у саобраћају, разна "чукања" и "чешања" су свакодневне у којима готово да нема возача који није учествовао. Било да до њих дође у саобраћају у граду, на паркингу, на некој споредном путу или било којој другој саобраћајници, обично су то ситуације у којим нема потребе за интервенцијом саобраћајне полиције.
Управо у таквим ситуацијама примењује се "Европски извештај о саобраћајној незгоди". То је формулар кога попуњавају сами возачи који су учествовали у инциденту. Сама та информација делује као нешто што је прилично једноставно, али да би се овим извештајем решио проблем морају да буду испуњени одређени предуслови.
Европски извештај се попуњава само у 3 случаја:
- када у незгоди нема повређених,
- када оба се оба возача учесника у незгоди се слажу ко је крив за њу,
- и када штета није велика (односно када је мања од 200.000 динара или 1.700 евра).
Међутим, уколико не један од возача не жели да призна кривицу, од европског извештаја нема никакве сврхе, па ће морати да интервенише полиција и да изврши увиђај.
Европски извештај и осигуравајуће куће
Ако су испуњени претходни услови и учесници незгоде су се сагласили око одговорности за настанак исте, може се приступити попуњавању Европског извештаја. Важно је, међутим, напоменути да се попуњени Европски извештај не може поднети осигуравајућој кући за накнаду штете без валидне службене полицијске белешке. Зато је на возачима да се договоре да ли ће ипак позвати саобраћајну полицију или ће заједно отићи и дати изјаве у полицијској станици.
Након што се извештај и полицијска белешка заједно поднесу осигуравајућој кући, она ће позвати оба учесника у незгоди довезу своја возила на стручну процену, како би се упоредила оштећења и утврдило да ли њихово стање заиста одговара опису у извештају, као и да ли висина штете оговара процени возача.
Будући да један од учесника у удесу може и да се не појави на процени или да, у међувремену, отклони насталу штету, осигуравајуће куће саветују да се оштећења на возилима обавезно фотографишу, како не би дошло до отежаних околиности код исплате штете.
Шта се где уписује?
Како изгледа празан, а како попуњен образац "Европског извештаја о саобраћајној незгоди" можете видети изнад у тексту. Ста све тачно и на који начин учесници у инциденту попуњавају, прочитајте у наставку.
Прво се уписују основни подаци о самој незгоди:
- датум,
- време,
- држава у којој се незгода десила,
- место незгоде,
- "Повређени учесници" - означти "НЕ" пошто се у супротном се зове полиција,
- "Материјална штета" - да ли је било штете и на другим објектима,
- лични подаци евентуалних сведока.
Затим се са леве стране обрасца уписују подаци једног, а са десне другог возача:
- основни подаци власника возила/осигураника,
- подаци о возилу и његовој регистрацији,
- детаљни подаци о осигуравајућој кући и полиси осигурања,
- подаци о возачу (возач и власник возла не морају да буду иста особа),
- означавање места на коме је возило ударено,
- означавање места на коме се налазе видљива оштећења,
- опис околности које су довеле до удеса (поље у средини у коме је крстићима за оба возила потребно обележити ситуације због којих је дошло до незгоде),
- скица незгоде у тренутку настанка удеса (потребно је нацртати саобраћајну ситуацију у којој се удес догодио),
- напомене (кратак опис околности које су довеле од удеса),
- потписи возача.