Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

Аутоматик или мануелац: Који мењач дуже траје и како да се одлучите који да изаберете?

08.09.2021. 14:32
automobil
аутомобил / Извор: Профимедиа

Мануелна промена степена преноса, условно речено, боље усклађује тај систем са радом осталих склопова возила, али то не мора увек да буде тако...

Време када произвођачи аутомобила све више одустају од класичних мануелних мењача и прелазе на аутоматике, чини се као право да се постави питање: Да ли мануелни мењачи трају дуже од аутоматских, као и да ли возила са "класичним" преносом трају дуже од оних са аутоматским?

И већ на самом почетку приче, одговор је потврдан! Возила са менуелном трансмисијом имају тенденцију да трају дуже од оних са аутоматском. Мануелна промена степена преноса, условно речено, боље прилагођава, односно боље усклађује тај систем са радом осталих склопова возила.

То, међутим, не мора увек да буде тако. Тако, на пример, када је возач превише "груб на квачилу", оно ће се много брже истрошити и морати да се мења.

automobil
аутомобил / Извор: Профимедиа

Новији аутоматици ефикаснији од ранијих

Међутим, најновији модели аутоматских мењача ефикаснији су од претходних генерација и спорије се "троше", па у идеалним условима експлоатације могу да се пореде са трајношћу мануелаца.

Због већег степена контроле коју возач има, потрошња горива код возила са ручним мењачима је економичнија него код аутоматика. Потрошња горива, међутим, као и емисије издувних гасова, којима произвођачи аутомобила дају све већи приоритет, доста зависе и од старости возила.

Зато је, генерално, потрошња горива код свих нових аутомобила мања у односу на претходне генерације, и ту готово да нема разлике између возила са манелном и аутоматском трансмисијом.

Једноставна механика мануелног преноса, према тврдњама америчке аналитичке куће Едмундс, такође игра значајну улогу. Они наводе да су "савремени аутоматици добили додатне степене преноса и мање се ослањају на претварач обртног момента, па су претекли мануалне мењаче када је потрошња горива у питању".

Кварови и трошкови одржавања

Ако се у обзир узму укупни трошкови одржавања аутомобила и са једном и са другом врстом преноса, онда ручни мењач обавезно треба узети у обзир. То је, сам по себи, технички доста једноставнији систем, због чега су његово одржавање и поправке доста јефтиније.

Није да трошкови одржавања уопште не постоје, али они могу да варирају од случаја до случаја, подсећа МоторБисцуит. Замена сајле квачила, на пример, није скупа, целе спојнице већ јесте, али ће ти трошкови бити значајно нижи од трошкова већине кварова аутоматских мењача током вишегодишње експлоатације.

У данашње време, међутим, сама доступност аутомобила са мануелном трансмисијом све је пресуднији фактор код избора новог аутомобила, односно одређеног модела. Све мање број произвођача прави мануелне мењаче, па није реткост да иако бисте то желели, у неке моделима их уопште не можете наћи у понуди.

Ипак, ако се аутомобил који желите да купите нуди и са мануелним мењачем, а ви сматрате да сте довољно добар и искусан возач неће брзо "спалити" квачило, стари добри ручни мењач би могао да буде прави избор.