Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

БЕЗБЕДНОСТ НА ПРВОМ МЕСТУ: Како би требало да возимо када је напољу кишовито?

18.09.2023. 20:12
Пише:
Србија Данас
Mokar put
Мокар пут / Извор: Профимедиа

Мокар асфалт у комбинацији с брзином може бити опасан.

Свака летња гума је мање-више добра на сувом путу, а каквог је она заиста квалитета види се тек на мокром асфалту. Због тога стручњаци саветују да пре куповине гума проучите независне тестове који чак 40 посто укупне оцене поједине гуме формирају баш на основи тестирања и мерења на мокром путу.

СИГУРНО СТЕ СЕ ЗАПИТАЛИ: Колико дуго траје резерва горива на одређеним аутомобилима?

СИГУРНО СТЕ СЕ ЗАПИТАЛИ: Колико дуго траје резерва горива на одређеним аутомобилима?

ПОСТОЈИ РАЗУМАН РАЗЛОГ: Возачи сада ограђују аутомобиле жицом и летвама да би спасили возила (ВИДЕО)

ПОСТОЈИ РАЗУМАН РАЗЛОГ: Возачи сада ограђују аутомобиле жицом и летвама да би спасили возила (ВИДЕО)

ОБАВЕЗНО ЈЕ ДА ЗНАТЕ: Да ли је удар грома опасан за електричне аутомобиле?

ОБАВЕЗНО ЈЕ ДА ЗНАТЕ: Да ли је удар грома опасан за електричне аутомобиле?

Мокар асфалт у комбинацији с брзином може бити опасан лети, као што је поледица током јесени и зиме. Доказ тога су честа излетања са друма по кишном времену која се на ауто-путу по правилу завршавају кобно, али опасно је и на другим путевима.

Посебно је опасно када киша падне након дужег периода сувог времена, јер тада вода из пора асфалта подиже прашину и уље те формира танак и изузетно клизав слој. Због тога је најопаснији баш тај почетак кише када је приањање гума с подлогом значајно смањено, слично као код поледице, па треба бити изузетно опрезан.

Најбоље би било искључити се из саобраћаја на неколико минута док киша не испере с асфакта так клизав слој, а ако пак морате наставити вожњу, то чините врло опрезно, успорите и немојте нагло да кочите.

То је уједно и савет за вожњу по мокром асфалту и када киша настави да пада, уз, наравно, одржавање већег размака између вашег и возила испред вас.. Најбитније је смањити брзину јер је улица тада непредвидива. Ако вам се ипак догоди проклизавање, немојте паничити и нагло кочити и нагло окретати волан, већ лагано отпуштајте гас и исправите волан док не дође до приањања гума с подлогом.

Али, пре свега морате проверити стање својих гума. Што се тиче куповине нових гума, свакако проверите како су прошле на тестовима вожње по мокром асфалту што је најбитније за летње гуме, јер у идеалним условима кад је друм сув и приањање добро све гуме мање-више добро држе.

Летње гуме су неупотребљиве ако им је дубина шаре мања од 1,6 mm. Било би добро да баш нисте на минимуму. Подсетимо, легално је зими возити са летњим гумама с дубином профила од 4 mm, уз спремне ланце за погонске точкове.

Пролазак преко баре на друму изазваће нагло и изненадно повећање отпора кретању, а код неприпремљеног возача доћи ће до врло опасног заношења возила. Због тога пратите стање на путу и возите спорије.

Водени клин или аквапланинг је можда и најопаснија појава на мокром асфалту. Вода одвоји точкове од подлоге и возило као да скија по води, управљање је у потпуности онемогућено, а кочење неефикасно. До воденог клина долази због три фактора, а на два од њих возач сам може утицати.

Ако наиђете на аквапланинг немојте нагло кочити јер тако можете изгубити потпуну контролу над аутомобилом, већ отпустите ногу с папучице гаса док ауто не успори и не нађе праву путању. То ће бити свакако лакше ако имате ЕСП систем у аутомобилу који је обавезан у аутомобилима од 2014. године, а и многа возила произведена пре тога су њиме опремљена. У сваком случају, кад осетите да је гума поновно на асфалту лагано прикочите и скрените у жељеном правцу. Волан се не сме окретати, поготово не нагло, док је ауто без контроле.

Брзина кретања и профил гуме су разлози на које можемо као возачи утицати, док је количина воде ван нашег утицаја. Не и људског, додуше, јер би путари требало да санирају удубљења на друму, а утицај мокрог пута би се могао смањити храпавијим асфалтом.

Свакако припазите и на опасне локве воде које се задржавају на удубљењима на друму, а немојте да занемарите саобраћајне знакове који нам показују да можемо очекивати клизав друм због неочекиване кише, односно опасност од заношења возила због удубљења на путу.

Немојте заборавити, поготово ако идете на дуже путовање, да проверите да ли вам раде брисачи и какве су vammetlice брисача, јер је видљивост један од кључних елемената вожње, а поготово по киши. Пројерите да ли вам раде клима-уређај, грејање и вентилација, јер по киши долази до магљења стакла, а помоћу тих система ћете их одмаглити.

Припазите на друга возила, нарочито камионе, јер вас они пролазећи кроз локве воде могу попрскати и тренутно смањити видљивост, али припазите да и ви не заливате друге учеснике у саобраћају.

Будите опрезнији у вожњи него иначе и, наравно, посебно пазите на пешаке, бициклисте и мотоциклисте, који су по таквом времену у још већој опасности.