Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

НИЈЕ ЗА СВЕ

Неки га просто обожавају, али да ли је аутоматски мењач прави избор за вас?

12.04.2024. 14:05
Пише:
Србија Данас/Б92
menjač
мењач / Извор: Профимедиа

Аутоматик је изузетно пожељан за многе возаче, али има и своје недостатке.

Аутоматски мењач је веома компликован инжењерски део погонског склопа аутомобила, и самим тим изузетно скуп.

Не ради се само о деловима који чине аутоматик – а то су заиста филигрански направљене компоненте – већ је изазов направити и програмирати електронику која ће координирати рад мотора и мењача, прилагодити аутоматик карактеристикама мотора и решити бројне друге техничке детаље како би све функционисало на најбољи могући начин.

Аутоматик је изузетно пожељан

Наравно, аутоматски мењач је изузетно пожељан део опреме. Пре свега, аутомобил са оваквим мењачем је немерљиво лакши за вожњу, посебно у градској гужви.

То што не морају да размишљају о сложеној синхронизацији покрета обе ноге на квачилу и гасу, или десне руке на ручици мењача, одушевљава многе мање ентузијастичне возаче.
На скупим аутомобилима аутоматик је феноменална ствар. Осетити како Мерцедес лако и безбедно пролази кроз свих 9 брзина или уживати у спортској вожњи са Аудијевим Типтроницом је заиста нешто посебно.

Данашњи "аутоматици" такође троше мање од аутомобила са мануелним мењачем јер увек бирају најповољнији режим рада мотора.

Међутим, све што сија није злато. Постоји – наиме – разлог зашто мали аутомобили, односно сви аутомобили код којих је цена битан фактор, немају аутоматске мењаче.

Они су веома скупи. И за производњу и за одржавање. Док се цена аутоматика лако "утопи" у коначну цену аутомобила високе класе, јефтинијим возилима то је готово немогуће постићи.

Дакле, поставља се логично питање: може ли јефтин аутомобил (или барем релативно јефтин, у поређењу са конкуренцијом у свом сегменту) имати врхунски аутоматски мењач.

Одговор је: тешко. Стога, ево пет разлога зашто би требало да се запитате да ли је аутоматски мењач прави избор за вас.

1) Само скуп аутоматски мењач је добар аутоматски мењач

То је закон. Немогуће је имати врхунски аутоматски мењач у јефтином аутомобилу јер је једноставно прескуп. Наиме, аутоматик је један од ретких склопова које аутомобилске компаније купују већ потпуно склопљене, па их саме не склапају.

Само мали број специјализованих компанија прави најбоље: издвојићемо Борг Warner, који снабдева Форд, ГМ и неке брендове Volkswagen и Stellantis групације, затим немачки ЗФ, чије врхунске мењаче користе BMW и Ауди , док јапански Аисин прави своје аутоматике за Toyotu, Мазду, Сузуки...

Изузетак је Мерцедес, који развија и производи аутоматске мењаче у сопственој фабрици.

Дакле, ако јефтин аутомобил има аутоматик, будите сигурни да је стар неколико генерација, што нас доводи до другог разлога.

2) Лењост мењача ће вас излудити

Притиснете папучицу гаса и ауто стартује тек после три секунде. На узбрдици, константним темпом, мењач мења "брзину" стотину пута јер не зна да процени који је степен преноса идеалан.

Имаш само стотинак метара да обиђеш трактор, "притиснеш гас до доске" и ништа се не дешава. Мотор можда заурла, али мењач се двоуми...

Врло често, пребацивања степена преноса код електронски контролираног аутоматског мењача могу бити потпуно поремећене, што вам може одузети потенцијалну снагу коју можете добити од мотора и погоршати квалитет вожње аутомобила.

3) Имаћете додатне трошкове одржавања

Када имате мануелни мењач, то значи да одржавање готово да и не постоји. Са друге стране, аутоматски мењачи захтевају редовну промену уља и имају филтер који треба заменити.

То је зато што традиционални аутоматски мењач са претварачем обртног момента има релативно високу радну температуру уља током нормалне употребе. Ово разграђује уље много брже него у мануелном мењачу.

4) Заборавите на потпуну контролу

Са мануелним  мењачем, сами одлучујете када ћете променити брзину. Не постоји рачунар који мисли да зна боље од вас о вожњи и мењању брзина.

Не питате се када ће мењач пребацити у вишу брзину или обрнуто када мењач сам пређе у вишу брзину иако сте га ставили у "мануелни" режим.

Ако желите да мотор доведете до већег броја обртаја у минуту него што је нормално, то је ваша повластица са мануелним мењачем.

Никада се нећете наћи у ситуацији да ваш мануелни мењач сам мења брзине у тренутку за који процени да је погодан, па чак и ако није.

5) Заборавите на забаву

Промена брзина даје јачу, инстинктивнију, личнију везу са вашим возилом у поређењу са аутоматским.

То је као да кувате сопствени гурмански оброк уместо да купујете генеричку брзу храну.

 

}