Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Да ли знате како се вози мотоцикл у групи? - Договор кућу гради!

16.08.2022. 13:47
Пише:
Србија Danas/b92.net
motociklisti
мотоциклисти / Извор: Профимедиа

Групна вожња мотоцикла је активност коју организује неко удружење (нпр. мото клуб) или се ради о договореном окупљању познаника и другара. Вожња може бити различитог карактера: хуманитарног, једнодневна вожња, туристичка вожња кроз неколико држава, итд.

Сваки мотоциклиста бар неколико пута учествује у таквим вожњама или намерава, па је битно напоменути да се групне вожње разликују од соло вожње, те да носе повећане ризике и доносе “неписана правила” која се морају испоштавати да би групна вожња била лепо искуство. У овом тексту ћемо објаснити све о групним вожњама.

Договор кућу гради

Свака групна вожња захтева кратки брифинг, односно договор. Унапред треба договорити сатницу и полазну тачку вожње. Своје и туђе време се мора поштовати, а често није пријатно чекати све људе да се окупе у пуној заштитној опреми по врућини.

Ако се ради о краткој вожњи, на лицу места се договора дестинација, рута и паузе за одмор или танковање. То је битно како вожња не би била превише испрекидана појединачним потребама. Договор око руте је такође важан у случају да неко од учесника заостане, како би знао куда треба да вози.

Вишедневне групне вожње су знатно захтевније за организацију. У овом случају, учесници би требало да се састану неколико дана пре поласка како би се тачно дефинисала рута, места за танковање, букирао смештај, одредила километража која ће се прелазити дневно и остале појединости. Добро је направити основни интенерер вожње на папиру за сваког учесника како би те информације биле јасне и доступне.

Без претходног договора, велике су шансе да ће се групна вожња врло брзо претворити у муку.

Увек имајте на уму да је комуникација током вожње мотоцикла отежена. Тај који зове мора да стане негде, скине кацигу, рукавице и исто то да уради онај који је позван. Под условом да уопште чује и осети вибрацију мобилног телефона. Ако се налазите у ромингу, још теже.

motociklisti
мотоциклисти / Извор: Профимедиа

Кретање групе

Свака вожња у којој учествује три и више мотоцикала сматра се групом. Режим вожње се тада мора ускладити како међусобно, тако и са осталим учесницима у саобраћају.

Најискуснији мотоциклиста би требао бити на челу групе. Он прати договорену руту, држи уједначен темпо вожње и упозорава остале о ситуацији на путу. На пример, испруженом ногом наговештава рупу, шљунак, руком показује да група успори, итд.

Мање искусни и неискусни мотоциклисти треба да возе у средини групе, док на зачељу колоне треба бити још један искусан мотоциклиста. Оваква формација ће омогућити компактну групу која се неће “покидати” и изгубити током вожње. Темпо вожње би требало да буде прилагођен најслабијем и најмање искусном мотоциклисти из групе.

Битно за безбедност целе групе је и позиција сваког мотоцикла у коловозној траци током вожње. Држање одстојања је обавезно, а оно треба да буде око 3 секунде док су мотоцикли у цик-цак формацији, никако један иза другог. Зашто то наглашавамо?

На тај начин се прави простор и видно поље да би свако у групи имао шансу и време за реакцију наглог избегавања препрека и кочења. Све за циљ да се избегне ланчани пад мотоцикала а будите сасвим сигурни да ћете као група сигурно наилазити на разне ситуације у саобраћају.

Унутар саме групе НЕМА међусобног претицања и мешања позиција. Посебно треба бити дисциплинован и опрезан код претицања других учесника у саобраћају. Претицање врши један по један мотоцикл у складу са саобраћајним прописима. Без обзира што се ради о групи, свако појединачно мора да се увери да је безбедно да претекне друго возило и никако се не сме водити тиме да ако је један мотоцикл прошао да ће проћи и други, а тек о трећем да не говоримо.

Понекада се деси да се група раздвоји ако се наиђе на гужву или семафор, но као што смо рекли на почетку, свако од учесника би требао да зна договорену руту, а вођа групе би требао у неком тренутку да сачека са стране или успори како би се група поново формирала.

Како да не упропастите вожњу себи и другима

Сваки учесник вожње у групи треба да допринесе доброј атмосфери и безбедној вожњи. То значи да испоштује све учеснике тако што ће доћи на вожњу у договорено време, на договорено место ,у пуној опреми, на исправном мотоциклу који је натанкован горивом. Један од бенефита групне вожње јесте осећај сигурности, али то не значи да на вожњу треба поћи било како.

Его је ту најгори, па се треба суздржати од доказивања умећа вожње и перформанси мотоцикла. Групна вожња није тркање, нема трофеја, нема проглашења победника. Сасвим је океј да у групи неко буде спорији или бржи од осталих. Мање искусни, прекаљени, слабији и бржи мотоцикл или скутер, мотор од 1000 и 20000 евра, све су то разлике које не треба наглашавати нити их се треба стидети. Суштина групне вожње је дружење.

Групна вожња код неких људи може да створи притисак и нервозу. Било да се група креће споро или пребрзо.

У првом случају, једноставно треба бити толерантан и разуман. Уколико то нисте, онда је боље да возите соло или са људима који су сличног искуства и способности. Једно решење може бити да се јавите групи да ћете се одвојити зарад бржег темпа и неколико километара касније сачекати групу и прикључити се поново.

У другом случају, када су остали бржи, НИКАКО не треба излазити из зоне свог темпа и могућности. Тада знатно повећавате ризик и шансу да направите лош потез. Већина “глупости” које се десе током групне вожње јесте због покушавања да се буде бржи него што заиста јесте. Свако у групи је одговоран за себе.

Треба знати рећи не

Понекад се може десити да у групи буде неко ко не поштује договорена правила. Таква особа не само да ризикује сопствену кожу, већ и туђу. У том случају њему/њој треба “скренути” пажњу или у крајњем случају се “поздравити” и захвалити се на учествовању.

Исто тако, се догоди да се добар и дисциплинован мотоциклиста нађе у групи која вози агресивно и кабадахијски. У том случају, држите се своје вожње и свог темпа. Ако ни то није довољно, једноставно се јавите и напустите групу. Ништа није вредно ризика.

Закључак

Групне вожње су сјајан начин да упознате нове људе и пределе. Поготово ако се ради о групи људи који су сличних возачких вештина и који деле исте вредности по питању безбедности вожње. Будите толерантни, опуштени и тачни.

Поново наглашавамо, држите се саобраћајних прописа и возите у оквирима својих могућности. Договор пре вожње и комуникација су кључ добрих групних вожњи.

Извор: Половни аутомобили; Аутор: Александар Стојановић