Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

Дуги сервисни интервали – да ли се и коме исплате?

19.12.2021. 01:07
ulje u motoru
уље у мотору / Извор: Профимедиа

Честа измена уља и коришћење висококвалитетних уља и даље су најбољи начин за продужење века мотора и осталих компоненти подмазаних уљем.

Произвођачи аутомобила све више продужују сервисне интервале, па је промена уља на сваких десетак хиљада километара већ годинама стандард индустрије.

Искусни механичари, међутим, не сумњају – оно што можете да уштедите ређим мењањем уља, по правилу морате да потрошите на касније поправке мотора – осим ако не успете да продате ауто пре тога, пише сајт Automobili.ba.

ulje u motoru
уље у мотору / Извор: Профимедиа

Честа измена уља и коришћење висококвалитетних уља и даље су најбољи начин за продужење века мотора и осталих компоненти подмазаних уљем.

Дуги сервисни интервали прикладни су за аутомобиле који се користе, на пример, на дугим путовањима, уз мало оптерећење.

Што су интервали замене дужи, то су захтеви за уљем већи

То је оно што тржиште очекује. Ређе одржавање и замена уља значе ниже оперативне трошкове – тако на то гледају, на пример, они који су задужени за возне паркове. А шта је с приватним аутомобилима "обичних" возача?

Овде ствар више није тако очигледна. Ако се ради о новом аутомобилу, који први власник не намерава предуго да вози, а не занима га шта ће бити с њим касније, коришћење најдужих интервала између редовне промене уља које допушта произвођач може се исплатити.

Да би аутомобил служио што је дуже могуће, интервале између промене уља треба скратити, исто као у случају када аутомобил више није млад или се користи углавном на кратким релацијама.

Оно што уложите у уље, уштедећете касније на поправкама, нпр. турбопуњача.

Вреди напоменути да су стандардни интервали између две промене уља предвиђени за аутомобиле у савршеном техничком стању, који се користе у оптималним условима.

Многи приручници за аутомобиле садрже савете о томе како скратити интервале, нпр. у ситуацијама када се аутомобил углавном вози на кратким удаљеностима, у прашњавим условима или са великим оптерећењем.

Да ли су ређе промене уља еколошки прихватљивије?

Наравно, у таквим случајевима обично се јављају аргументи поборника ређе замене уља: да је такав поступак еколошки, да је подстицање на чешће промене уља пропаганда нафтних компанија.

Да ли сте сигурни? Пре свега – половна моторна уља одлична су сировина за производњу осталих петрохемијских производа, укључујући и производњу базних уља за моторна уља.

Та је сировина толико вредна да је више нико нормалан не просипа у канализацију!

Што се тиче нафтних компанија и њихове политике – лакше је зарадити на мањим количинама скупљих уља (а уља намењена ређим променама са разлогом коштају више) него на већим количинама уља које се продају са нижом маржом.

Лакше је пронаћи аргументе у прилог чињеници да произвођачи аутомобила промовишу све дуже сервисне интервале.

Такође је добро знати да мотори са врло ретким променама уља имају тенденцију да након неког времена сагоревају знатну количину уља – не само због прераног трошења облоге цилиндра, већ и због тога што се наслаге у мотору лепе за прстенове.

Коришћењем јефтиног минералног уља уштеде су само привремене

Такође је лоша идеја да уштедите новац на сервисирању аутомобила ако користите уља ниске квалитете, попут јефтиног минералног уља, у моторима који су дизајнирани са бољим мазивима.

Осим тога, то што је мотор стар и има велику километражу не значи да за њега треба да користите лошије уље или да уместо препорученог синтетичког уља користите минерално – нећете ништа уштедети, јер ће мотор превремено бити расходован.

Добро уље, јефтин филтер – овај сет неће функционисати дуго

Квалитет коришћених филтера једнако је важан као и параметри и квалитет моторног уља, поготово ако се уље у аутомобилу мења релативно ретко.

Јефтини филтери генерално имају релативно мало материјала за филтрирање и лошег су квалитета.

Такав се филтер прилично брзо зачепи – у већини мотора то узрокује проток уља кроз посебан, хитни "by-pass", без филтрирања, јер је прљаво уље боље него никакво.