ГРЕЈАЊЕ У АУТУ: Колико °Ц је ‘дозвољено’, а шта полиција КАЖЊАВА као замагљена стакла?
Зими, када температуре падну испод нуле, већина возача прво укључује грејање у аутомобилу. Али многи не знају која температура је оптимална, колико брзо смеју да загреју кабину и шта полиција може да казни када су у питању замагљена или залеђена стакла.
Ево јасног водича.
Која температура је „дозвољена“ за грејање у аутомобилу?
Не постоји законом прописана максимална температура грејања у кабини, али стручњаци саветују следеће:
Оптимална температура: 20–22°Ц
Ово је температура коју препоручују и произвођачи аутомобила и лекари, јер:
спречава поспаност возача,
не исушује очи и слузокожу,
омогућава брже одмагљивање.
Избегавати нагло грејање (преко 25°Ц)
Јако загрејана кабина у комбинацији са хладним ваздухом споља може да доведе до:
пуцања ветробранског стакла,
стварања додатне кондензације,
замора и поспаности возача.
Како правилно одмаглити стакла?
За најбрже резултате:
Укључити климу грејање (најефикаснија комбинација).
Искључити обртање ваздуха у кабини.
Усмерити ваздух директно на стакла.
Отворити лагано један прозор 20–30 секунди.
Да ли полиција кажњава замагљена стакла?
Да — и то озбиљно.
Према Закону о безбедности саобраћаја:
Казна је од 6.000 до 20.000 динара
ако возило крене у саобраћај са:
залеђеним стаклима,
замагљеним стаклима,
стаклима која ограничавају видљивост на било који начин.
Полиција има право да заустави возило и наложи возачу да очисти стакла пре наставка вожње.
Шта је „недовољно очишћено стакло“ по закону?
Казна се пише када:
возач има видљив само уски простор испред себе,
бочна стакла нису очишћена,
задње стакло је потпуно залеђено (осим код аутомобила без задњег стакла – комби, теретњаци),
брисачи не раде због залеђене површине.
Дакле, грејање у ауту није проблем све док се користи паметно.
Најважније је да:
кабина буде између 20 и 22°Ц,
сва стакла буду потпуно чиста,
возач има пуну видљивост.
Замагљена или залеђена стакла нису само опасност — већ и казна коју полиција радо пише током зиме.