Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Како се правилно ВУЧЕ АУТО и са којим моделима ТО НИКАКО НЕ СМЕТЕ да радите?

12.11.2020. 11:56
Пише:
Србија Данас/Телеграф
vući automobil
вући аутомобил / Извор: Фото: Профимедиа

Делује просто, али многи возачи и даље нису упућени у сва правила.

Делује једноставно, али пракса је показала да многи возачи не знају како се правилно вуче ауто, као и да нису упознати са саобраћајним прописима који важе код те процедуре.

Да ли покварен ауто сме да се вуче на ауто-путу?

Да - дозвољено је да се вуче покварен ауто чак и на ауто-путу.

Међутим, то је дозвољено искључиво уколико се ауто покварио на самом ауто-путу, а притом сме да се вуче само до првог искључења са ауто-пута.

Исто правило важи и за мотопут. Подсетимо се, мотопут је државни пут намењен искључиво за саобраћај мотоцикала, путничких возила, теретних возила, аутобуса, са или без прикључних возила и као такав обележен је прописаним саобраћајним знаком.

vući automobil
вући аутомобил / Извор: Фото: Профимедиа

Да ли сме да се вуче нерегистрован ауто?

Не сме – пошто је нерегистрован, то значи да није осигуран и не сме да учествује у саобраћају.

У овом случају вучено возило се не посматра као приколица, као што многи возачи то претпостављају. Вучено возило је и даље посебно возило за које важе сва уобичајена правила.

Дакле, уколико вучете нерегистрован ауто и заустави вас полиција, особа која управља вученим аутом може да добије казну предвиђену за класичну вожњу нерегистрованог аута.

Такође, ако вучени ауто изазове било какву штету, његов власник ће морати да је надокнади из свог џепа.

Да ли сме да се вуче мотоцикл или мопед?

Не сме - забрањено је да се вуку мотоцикл, мопед, као и лаки и тешки трицикл. Дакле, не сме да се вуче ништа што има мање од четири точка.

Да ли ауто може да се вуче рудом као што се вуку камиони и аутобуси?

Да, може.

У ствари, ако поквареном аутомобилу не раде кочнице, онда сме да се вуче искључиво рудом (у народу позната и као шлеп штангла). А уколико му није исправан ни управљачки систем, онда не сме уопште да се вуче ни на који начин.

Да ли сме да се вуче ауто са неисправним кочницама?

Сме - али искључиво рудом, као што смо у претходном параграфу објаснили.

Овај проблем је прилично „незграпно“ дефинисан у Закону:

„Помоћу ужета (сајле) не сме да се вуче моторно возило на коме су неисправни уређаји за управљање или уређаји за заустављање, теретно возило или аутобус.

Крутом везом не сме да се вуче моторно возило које нема исправан уређај за управљање, нити моторно возило чија је укупна маса већа од укупне масе вучног возила ако му је неисправна радна кочница“.

Дакле, није конкретно написано да рудом (тј. крутом везом) сме да се вуче ауто са неисправним кочницама, али није написано ни да не сме, а уколико није забрањено, значи да је дозвољено.

Једноставно, пошто руда представља круту везу, ауто који вуче ће преко руде моћи да заустави и вучено возило. Тај принцип се примењује и код теретних возила и аутобуса, пошто је код њих дозвољено да се вуку искључиво рудом.

Са друге стране, пише и да ауто који је вучен не сме да буде тежи од аута који га вуче УКОЛИКО му не раде кочнице.

Обавезно обележавање и сигнализација на оба возилаМигавци - на вучном возилу морају да буду упаљена сва четири мигавца, а на вученом такође, али само уколико су исправни.
 

Сигурносни троугао - мора да буде постављен на оба возила, без обзира на то да ли мигавци раде или не! Логично, троугао на први ауто иде напред, а на други позади…

Како учврстити сигурносне троуглове? Снађите се… Нађите канап, жицу, лепљиву/изолир траку…
 

Ноћ доноси нове проблеме! Покварен ауто сме да се вуче ноћу и у условима смањене видљивости (магла, киша, снег…), АЛИ искључиво уколико:

а) има укључена задња позициона светла

б) ИЛИ возило које га вуче има жуто ротационо светло (како би други возачи на време приметили тај скуп спорих возилаКолико брзо сме да се вуче покварен ауто?

Највећа брзина којом сме да се креће скуп вучног и вученог аутомобила је 40 км/х.

Максимално и минимално растојање између возила

Законом је одређено колико најмање и колико највише смеју да буду удаљени аутомобили:

а)   Ако се користи сајла за вучу дозвољена удаљеност је од 3 до 5 метара

б)   Ако се користи руда (шлеп штангла) удаљеност може да буде мања од 3 метра, при чему није одређен минимум, али не сме више од 5 метара

Да ли је сајла за вучу обавезан део опреме?

Да - обавезна је. Или сајла или руда.

Прописи кажу:

“Уже или полуга за вучу возила, који мора омогућавати вучу возила на растојању од 3 до 5 метара када се користи уже, односно до 3 метра када се користи полуга, мора постојати, на доступном месту, у путничким аутомобилима произведеним, односно први пут регистрованим након 1. јануара 1984. године.

Остала моторна и прикључна возила не морају имати полугу за вучу. Уколико возило поседује полугу за вучу она мора бити испитана.”

Наишли смо овде на малу колизију прописа у ЗОБС и у овом Правилнику, пошто сада не знамо да ли раздаљина између аутомобила сме да буде већа од 3 метра када се вуче рудом (како је називају у ЗОБС) или полугом (како се назива у Правилнику).

Пошто су различите институције надлежне за тумачење и разрешавање оваквих проблема, саветујемо да руда (шлеп штангла) буде краћа од 3 метра.

Да ли у вученом (поквареном) возилу сме да буде још неко осим возача?

Не - у вученом возилу сме да буде искључиво возач.

Ово може да буде врло незгодно у ситуацијама када сте негде кренули породично, али путници зато могу да пређу у ауто који вуче.

Како правилно вући ауто?

Теорија је лака – пракса је врло компликована, нарочито ако сте почетник. Стога је вероватно боље да набавите и користите руду за вучу (шлеп штанглу) – може да се купи за 2.500  до 3.000 динара, али саветујемо да не штедите и да купите неку квалитетнију.

Може да помогне и еластично уже за вучу, које може да амортизује блаже трзаје.

Пошто готово сви користе сајлу за вучу, ови савети важе управо за сајлу:

Генерално:

„везали“ сте аутомобилепрви креће врло лагано, све док се сајла не затегнезатим лагано креће да вуче, при чему када једном крене – мора да избегава успоравање како га вучени ауто не би сустигао, чиме се губи затегнутост сајле, па поновно убрзавање доводи до трзаја/цимањаидеално је да се сајла све време држи затегнутом, али то није лако постићи ако возачи немају искуства у вучи другог аута, без обзира да ли они вуку или су вученинарочито је важно да возач у вученом ауту врло пажљиво прати ситуацију и да на најмањи знак успоравања првог аута почне да кочи (али не сувише) како би сајла остала затегнутапред кривину или раскрсницу вучени ауто би требало да кочи ауто који вуче како би изједначено и на време успорили и без непотребног отпуштања и затезања сајле течно скренули и наставили путкрећите се оном брзином коју сматрате безбедном – не дозволите да вас пожурују остали нестрпљиви возачиНекад вуча аутомобила може да донесе више штете него користи

Лако је вући ауто ако су оба возача искусна, возите на правцу без семафора и раскрсница, у добрим временским условима...

Међутим, у пракси се вуча аутомобила неретко претвори у праву агонију, након чега се власник аута који је вукао заклиње да је ово последњи пут, размишљајући о томе колико је скратио животни век ламели или „недајбоже“ пливајућем замајцу.

Ако се ауто вуче течно и пажљиво, негативан утицај на ауто који вуче биће минималан. Али уколико се „сретну“ два неискусна возача, то може да се претвори у праву катастрофу, нарочито ако нпр. возач у вученом ауту у критичном тренутку заборави колико су „тешки“ волан и кочнице са угашеним мотором!

Има ли сврхе спремати се за овај сценарио?

Наравно да има. Нађите неки безбедан простор, као нпр. већи паркинг без саобраћаја.

При нижој брзини угасите мотор, али оставите кључ у положају у којем се неће закључати волан.

Затим скрећите и кочите – прво благо, а онда све оштрије како бисте стекли слику о томе колика је разлика када вам је мотор упаљен и угашен.

Неповољни временски услови

Један од прилично незгодних сценарија је следећи (лично искуство аутора текста):

ауто који вуче је осетно лакши и има слаб бензински моторпут је покривен снегом, тако да вучени ауто пружа још већи отпор приликом кретања, а оном који вуче проклизавају погонски точкови приликом кретањахладно је, вученом ауту магле се стакла, па је изузетно тешко пратити читаву ситуацију, укључујући и затегнутост сајлегуст саобраћај са много нестрпљивих возача који вас претичу и убацују се непосредно испред аута који вуче, да би одмах потом успорили због скретања или неког другог разлогабахато и ризично претицање возила из супротног смера због чега морате да кочите

Наравно, било је ту много оштрог затезања сајле (цимања/трзања), нервозе, вербалних обрачуна са другим учесницима у саобраћају...

Било би логичније, безбедније и једноставније позвати шлеп-службу, зар не?

Наравно, али када се описана ситуација одиграва у мањем насељу, далеко од иоле већег града, са снегом покривеним путевима и снегом који поново почиње да пада, са температуром испод нуле, онда немају све шлеп-службе возило на располагању или цена шлеповања буде толика да се више исплати оставити ауто у снегу до пролећа...

Да ли сме да се вуче ауто са погоном на свим точковима?

С обзиром на разне верзије погона на свим точковима код разних модела разних произвођача - не желимо да дајемо никакав савет по овом питању.

Ако имате ауто са погоном на свим точковима - узмите упутство произвођача и детаљно прочитајте да ли сме да се вуче и како.

Да ли сме да се вуче ауто са аутоматским мењачем?

Генерално, саветујемо да га не вучете, већ да зовете шлеп службу. Међутим, могуће је да се вуку и аутомобили са аутоматским мењачем, али код њих то може да буде врло ризично, па обавезно прочитајте упутство произвођача.

Закључак

Упознајте се на време са својим аутомобилом. Научите како се монтира алка за вучу.

Прочитајте у упутству процедуру и упозорења нарочито ако имате ауто са погоном на свим точковима или аутоматским мењачем.