Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Каква је понуда електричних половњака у Србији?

28.11.2022. 16:20
Пише:
Србија Danas/b92.net
električno vozilo
електрично возило / Извор: Профимедиа

Нажалост, ситуација није сјајна, пише сајт Половни аутомобили.

Пошто би много возача хтело да купи електрични аутомобил, проверили смо какво је стање на тржишту када су у питању половњаци на електрични погон. Нажалост, ситуација није сјајна.

Са једне стране имамо солидну понуду веома скупих, луксузних и спортских аутомобила, а са друге међу приступачнијима имамо много малих аутомобила (нпр. Смарт ForTwo, затим кинески аутомобили више марки сличних димензија као Смарт).

Наравно да је многима електрични Смарт ForTwo савршен за свакодневне потребе, мада тешко да ће бити добар избор као једини ауто у породици са макар једним дететом. Стога смо се фокусирали на тражење возила класичног концепта – нпр. електрични VW Голф, Renault Зое, Nissan Леаф.

VW е-Голф

Кренимо од омиљеног народног аута. Електрични Голф VII 2015. или 2016. годиште може да се нађе за 16.000 до 20.000 евра.

Нешто млађим примерцима драстично скаче цена, пошто су они добили разна унапређења, између осталог снажнији мотор и батерију већег капацитета. Рецимо да за 2018. и 2019. годиште треба дати око 30.000 евра.

električno vozilo
електрично возило / Извор: Профимедиа

Renault Зое

Генерално, за 15.000 до 20.000 евра могу да се нађу примерци произведени од 2015. до 2018. године.

Наравно, има изузетака који могу значајније да искачу из овог оквира, пошто цена не зависи само од старости и опреме, већ и од батерије и мотора које користи конкретан примерак.

На пример, до јуна 2015. користила се батерија од само 22 kWh, октобра 2016. представљена је верзија са батеријом од 41 kWh, јуна 2019. најављена је батерија од 52 kWh.

Ту су и унапређења када је пуњење у питању. Стога треба поредити исте или бар што сличније верзије по свим карактеристикама, а не гледати само цену и годиште.

Nissan Леаф

Nissan Леаф је такође веома занимљива опција, мада их има изузетно мало у понуди.

Као алтернативу у обзир можете да узмете неки од (веома) малих градских аутомобила, као што су Peugeot иОн, Mitsubishi и-МиЕВ и Цитроен Ц-Зеро. Примерци стари десетак година коштају углавном испод 10.000 евра.

Задња клупа је предвиђена само за два путника, при чему нема баш много простора, нарочито за колена. Ни пртљажник није сјајан. Нису погодни за дужа путовања. Али зато су релативно јефтини и лаки за паркирање.

Увоз

Уколико планирате да електрични аутомобил купите у иностранству, процедура је иста као када су у питању класични аутомобили. Међутим, када гледате цене обавезно проверите да ли у огласу постоји напомена да батерија није укључена у цену.

Ствар је у томе што се код неких аутомобила батерија буквално изнајмљује, односно узима на лизинг. Посебно се плаћа ауто, неважно да ли је у питању кеш, кредит или лизинг, а посебно батерија.

Овај концепт има и добре и лоше стране. У таквим ситуацијама, купац половног возила, тј. нови власник регуларно плаћа ауто, при чему наставља да плаћа и лизинг рате за батерију.

Иако делује нелогично и готово сулудо, наводно је овај принцип усвојен како би се купци ослободили страха од прераног и драстичног пада капацитета батерије, пошто у таквим случајевима финансијски терет поправке или замене сноси онај чија је батерија, а не власник аутомобила.

Стога треба проверити како се решава таква ситуација и урачунати додатне трошкове да би се добила укупна цена аутомобила.