Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

КО БИ РЕКАО: Отворени прозори током вожње утичу на ЗАГАЂЕЊЕ ВАЗДУХА!

05.09.2023. 10:15
Пише:
Србија Данас
Gužva,-Saobraćaj
Гужва,-Саобраћај / Извор: Србија Данас

Ретко ко зна за овај податак...

Отварање прозора да бисте проветрили аутомобил има велики удео у загађењу ваздуха, кажу студије које је спорвео Универзитет у Суреју. Подаци којима располаже Светска здравствена организација, од последица лошег квалитета ваздуха, сваке године живот изгуби око седам милиона људи широм света. Поред тога, 90% индивидуа удише ваздух с високим садржајем загађивача.

ОДМОРИ ПРИ КРАЈУ, АЛИ ГУЖВЕ ТРАЈУ: На Батровцима дугачке колоне, чекања и до СЕДАМ САТИ!

ОДМОРИ ПРИ КРАЈУ, АЛИ ГУЖВЕ ТРАЈУ: На Батровцима дугачке колоне, чекања и до СЕДАМ САТИ!

(НЕ)ОЧЕКИВАНА ВЕСТ: Сеат више неће производити аутомобиле!

(НЕ)ОЧЕКИВАНА ВЕСТ: Сеат више неће производити аутомобиле!

НЕВЕРОВАТНО: Зауставила га полиција и питали су се како је у свесном стању, надувао је ОВОЛИКО промила

НЕВЕРОВАТНО: Зауставила га полиција и питали су се како је у свесном стању, надувао је ОВОЛИКО промила

У студији коју је објавио научни журнал Сциенце оф the Тотал Енвиронмент, светски тим истраживача предвођен Глобалним центром за истраживање чисточе ваздуха из Суреја (Глобал Центре фор Цлеан Аир Research – ГЦАРЕ) се бавио истраживањем нивоа изложености ваздуху лошег квалитета у десет различитих светских градова:

Дака (Бангладеш), Ченај (Индија), Гвангжу (Кина), Меделин (Колумбија), Сао Пауло (Бразил), Каиро (Египат), Сулајманијах (Ирак), Адис Абеба (Етиопија), Блантајр (Малави) и Дар-ес-Салам (Танзанија).

Истраживачки тим је покушао да утврди нивое изложености особа унутар аутомобила, честицама ПМ2.5 и ПМ10, у периоду саобраћајних шпицева, што ће рећи ујутру и навече.

Научници су мерили и варијације у степену изложености токсинима зависно од тога да ли је активирана вентилација ваздуха путем система у возилу, или пак простим отварањем прозорских стакала.

Резултати истраживања су указали на то да су возачи који су се налазили у неким од најсиромашнијих градова света, били изложени убитачнијем садржају загађивача ваздуха.

Потпуно независно од града или пак аутомобила у ком су мерења вршена, јасан је закључак који гласи да је најпогубније возити с отвореним прозорима, па тек онда са укљученом вентилацијом.

Степен загађености кабине током вожње с отвореним прозорима ван шпица је био нижи за 91 и 40 процената, зависно од тога да ли се пореди са вожњом у критичним јутарњим или вечерњим сатима, баш тим редом.

Студија је открила и да су путници изложени токсинима поред отворених прозора, на деоницама најгушћег саобраћаја, покупили до трећине негативних ефеката на респираторини систем, у односу на оно што им је следило на нивоу целог путовања.

Можда најилустративнији закључак истраживања говори о томе да је изложеност штетним материјама у ваздуху за око 80% мања када возач укључи систем за вентилацију, у односу на “решење” у ком држи прозоре отвореним. Филтери ваздуха за кабину обављају свој део посла, па тако и ова студија указује на важност уградње квалитетних филтера и њихову редовну замену.