Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

Колико често треба мењати филтер ваздуха?

12.05.2024. 15:27
Пише:
Србија Данас/Б92
filter vazduha
филтер ваздуха / Извор: Shutterstock

Од када постоје аутомобили, постоји и дискусија на којој километражи треба мењати или чистити филтер ваздуха.

Да, и даље постоје возачи који сматрају да филтеру може да се продужи животни век издувавањем компресором како би се уклониле нечистоће, пише сајт Половни аутомобили.

 

Ми сада говоримо о класичним, обичним филтерима – не о неким "афтермаркет" спортским филтерима за које могу да важе друга правила.

Издувавање компресором?

Не, немојте то да радите. Можда компресором уклоните видљиве нечистоће, али истовремено постоји велика шанса да оштетите сам филтер.

Да ли пратити фабричко упутство?

Да, али само уколико га заиста испратите у потпуности, при чему се подразумева да сте детаљно прочитали упутство.

Проблем је у томе што по упутству произвођача филтер ваздуха код највећег броја аутомобила треба да се мења на 40.000 или 60.000 км, али постоје и неки мотори за које је предвиђено мењање филтера на само 20.000 км.

На пример, када је у питању Фиат 500Л, верзија са 0.9-литарским турбо-бензинцем, филтер ваздуха треба да се мења на 20.000 км.

Али када су у питању други бензински мотори овог произвођача, период замене је на 40.000 км. Дакле, велика је разлика.

Када су дизелаши у питању, замена је предвиђена на 60.000 км, ОСИМ када је у питању 1.3 МултиЈет који тражи замену филтера на 20.000 км. Опет велика разлика.

Међутим, иако делује потпуно логично да би требало да се испоштује оно што сам произвођач препоручује, ту се јавља више проблема.

Неки возачи поштују правила сервисирања само када им то одговара

Многи возачи се држе онога што је произвођач прописао само када им то одговара. На пример, неки ће се слепо држати рока замене моторног уља од 30.000 км, иако у упутству јасно пише да тај период треба преполовити у случају да се углавном вози по граду или постоје неки други "отежавајући услови" по питању вожње, о чему сте могли да читате у тексту Мењање уља на 30.000 км – да или не?

Дакле, ако 90% ваше вожње чини градска вожња, сматрајте да возите у "тешким условима".

Треба узети у обзир и услове у којима се вози

Уколико возило ради у "тешким условима" по дефиницији произвођача, у упутству произвођача пише да треба чешће проверавати филтер ваздуха и уколико је потребно заменити га.

Ствар је у томе што у тешке услове услове спада читав низ услова вожње који су данас  готово неизбежни.

На пример, ауто се вози углавном у градским условима, ауто дуго ради у месту (у леру), вози се по прашњавим путевима...

Па не живимо у Сахари!

Да, не живимо у пустињи, али то не значи да чак и када у ваздуху нема видљиве прашине, да се материјал од којег је филтер направљен не пуни разним ситним честицама које такође утичу на проток ваздуха.

Те изузетно ситне честице су стално око нас иако их ми не видимо. Чак иако делује да асфалт није прашњав, ту су нпр. честице које настају трошењем гума и кочионих плочица, које наш ауто "удише" нарочито када је густ саобраћај, па их свако возило које прође подиже са асфалта.

Притом је ваздух у многим градовима веома загађен, нарочито у грејној сезони.

И без велике пређене километраже, уколико много времена проводите у саобраћајним гужвама, што значи да мотор дуго ради иако не прелазите много километара – то исто представља тешке услове рада, па би филтер ваздуха требало чешће мењати.

Разлике од земље до земље или од региона до региона

Неки произвођачи дају различите препоруке за различите земље или регионе. Конкретно, у упутству за Hyundai и10 бензинац из 2008. године пише да се филтер мења:

а)   на 12 месеци или 15.000 км у Кини, Индији и Блиском истоку
б)  на 36 месеци или 45.000 км у другим земљама, али да се на 12  месеци или 15.000 км проверава и по потреби мења

Још је много примера, али нећемо их наводити – суштина је у томе да би филтер ваздуха требало проверавати и мењати уколико је потребно.

Да ли је прљав филтер опасан по мотор?

Да, наравно – прљав, тј. запушен филтер ваздуха може заиста негативно да утиче на рад мотора и то на разне начине. Негативни ефекати зависе од разних фактора:

а)   колико је филтер прљав
б)   колико му је угрожена пропусна моћ
ц)   о каквом мотору је реч – гориво, убризгавање, начин управљања рада мотором, да ли има турбо пуњач или је атмосферски... Генерално, савременији мотори ће се на разне начине лакше прилагодити редукованом протоку ваздуха, односно компјутер ће се побринути да сагоревање и даље буде оптимално, док су мотори старијих генерација "угроженији"
д)   можда ће се пад снаге због прљавог филтера осетити само при граничним оптерећењима, када мотор вуче највише ваздуха, док ће у свакодневној вожњи бити неприметан

Углавном, то што никада нисте чули да је некоме страдао мотор или нека пратећа компонента због прљавог филтера, не значи да последица нема. Последица има, итекако, само што не могу да се примете одмах.

Чишћење филтера?

Може ли обичан филтер да се очисти? Понављамо, говоримо о обичном, класичном филтеру. Наш одговор је - не.

Истина, теоретски може да се чисти компресором или на неки други начин, али то не препоручујемо због могућности оштећења.

Уколико га "издувате" компресором, постоји могућност да га оштетите, па његови делови могу да заврше и у мотору, што је посебно ризично код мотора са турбопуњачем.

Проблем који сви заборављају

Интервали замене који су прописани од стране произвођача односе се на оригиналне филтере. Онакве и оне који се уграђују или купују у овлашћеним сервисима. Међутим, пошто мало који возач користи оригинални филтер ваздуха за ауто који није у гаранцији, често се користе заменски филтери.

Не саветујемо да купујете најјефтиније филтере, већ једноставно скрећемо пажњу да треба пазити шта се купује и где се купује. Уколико већ купујете јефтиније заменске филтере, паметно је да значајно скратите период замене.

Треба да знате да није у питању само то колико добро ће филтер да филтрира ваздух, већ и колика је пропусна моћ филтера и колико је издржљив сам материјал, пошто не желите да се распадне и да затим његови делови крену преко усисних и издувних вентила даље ка турбопуњачу!

Закључак

Прочитајте у упутству и део у вези отежаних услова вожње (или како год се то назива код различитих марки), па узмите у обзир и тај део приче. Видећете да филтер ваздуха треба проверавати и скраћивати интервал замене ако треба.

И наглашавамо овај део због уобичајеног аргумента у стилу: "Ако су инжењери који су направили тај ауто/мотор прописали да се филтер ваздуха мења на 60.000 км, одакле вам право да тврдите како тај филтер мора да се мења на 20.000 или 30.000 км???"

Можемо само да кажемо да не верујете слепо инжењерима, сервисерима или нама, већ да сами проверите и одлучите када би требало да мењате филтер ваздуха.