Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

КОЛИКО УТИЧУ НОВА ПРАВИЛА САОБРАЋАЈА? Да ли се мењају прописи и за електричне бицикле? Ево у коју категорију они спадају

11.09.2023. 18:23
Пише:
Србија Данас
električni bicikl
електрични бицикл / Извор: Профимедиа

Поводом најављених нових правила за возаче е-тротинета, сајт Половни аутомобили пише о још једном релативно новом превозном средству на нашим улицама.

Добили су разна питања власника електричних бицикала (и фабричких и преправљених), као и потенцијалних купаца који желе да знају каква је ситуација сада и шта може да их очекује у будућности. Повећано интересовање је највероватније изазвано изменама Закона о безбедности саобраћаја, којима се уређује проблематика електричних тротинета.

НИЈЕ СВЕЈЕДНО: Ево шта избор аутомобила говори о вашем КАРАКТЕРУ!

НИЈЕ СВЕЈЕДНО: Ево шта избор аутомобила говори о вашем КАРАКТЕРУ!

ПРЕТИ ИМ ТРЖИШНИ НОКАУТ: Електрични аутомобили са Запада пред тешким изазовом - КИНЕЗИ ДОЛАЗЕ!

ПРЕТИ ИМ ТРЖИШНИ НОКАУТ: Електрични аутомобили са Запада пред тешким изазовом - КИНЕЗИ ДОЛАЗЕ!

УЖАСАН ПРОПУСТ: Како је Тојота изгубила 356 МИЛИОНА ДОЛАРА због једног хард диска?

УЖАСАН ПРОПУСТ: Како је Тојота изгубила 356 МИЛИОНА ДОЛАРА због једног хард диска?

Стога се многи питају да ли ће за електричне бицикле важити иста или слична правила као за ел. тротинете, од тога да ли ће и власници бицикала морати да набављају налепнице као за електричне тротинете, преко ограничења максималне брзине, до ограничења снаге електромотора. Објаснимо прво "законску" разлику између електричних тротинета и електричних бицикала.

Електрични бицикл не спада у исту категорију као електрични тротинет

Пошто се у прописима појавила категорија "лако електрично возило", неки су помислили да ту спадају и електрични бицикли. Међутим, у најновијим изменама Закона о безбедности саобраћаја "на удару" су се нашли само електрични тротинети.

Када су у питању електрични бицикли, ништа није мењало – они су и даље у некој врсти правног вакуума. Електрични тротинет спада у категорију "лако електрично возило", што је возило:

• са најмање два точка

• са механичким управљачем

• без места за седење

• максималне брзине 25 км/х

• максималне масе (празног возила) 35 кг

• чија трајна номинална снага електромотора (снага коју мотор може константно да развија а да се не прегреје или оштети) није већа од 0,6 kW

Пошто има седиште, електрични бицикл не може да се сврста у категорију "лако електрично возило".

Дакле, за сада нема проблема за електричне бицикле, али колико дуго ће то да потраје?

Може се рећи да су електрични бицикли код нас тренутно "невидљиви" по питању закона (прописа), иако је решење у суштини врло једноставно и одавно се примењује у Европској унији. Стога надлежни, уколико одлуче, могу врло брзо и лако да измене прописе, без бројних недоумица које су пратиле ел. тротинете.

Притом, добар део посла је већ обављен, пошто у "Правилнику о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима" већ имамо "дефинисан" електрични бицикл по европским прописима, односно "педелец" – што је назив настао од „ПЕДал ЕЛЕцтриц Cycle“.

У Правилнику, Члан 15, Став 3, пише:

"Врста К3 - јесте возило са погоном на педале са додатним електричним мотором чија највећа снага није већа од 0,25 kW и највећа конструктивна брзина мања од 25 км/х, а које није декларисано као возило врсте Л1."

Иначе, возило врсте Л1 је мопед. Дакле, у Правилнику имамо дефинисане услове које мора да испуњава електрични бицикл који по прописима у ЕУ не мора да се региструје, нити је за њега потребна возачка дозвола, већ важе иста правила као за обичан бицикл.

Да појаснимо техничке услове које мора да испуњава:

1) бицикл не може да се креће искључиво на електрични погон, већ електромотор сме само да помаже бициклисти при кретању. Дакле, електрични погон служи искључиво као помоћ при вожњи. Ниво помоћи (асистенције) електромотора углавном може да се подешава по жељи бициклисте. Оног тренутка када бициклиста престане да окреће педале, електромотор престаје са радом;

2) електромотор нема снагу већу од 250 W (0,25 kW);

3) помоћ (асистенција) електромотора престаје када се достигне брзина од 25 км/х.

Проверили су понуду нових "фабричких" електричних бицикала који се код нас налазе у званичној продаји и закључили да сви испуњавају горе наведене услове, односно да по ЕУ прописима за њих важе иста правила као за обичан бицикл.

Пошто уз њих добијате и техничку документацију, у случају да у будућности код нас дође до измена прописа, неће бити никаквих проблема пошто ће прописи бити сигурно исти као у ЕУ.

Међутим, у проблему би могли да се нађу власници преправљених бицикала – на обичан бицикл је могуће уградити сет који чине електромотор, батерија, контролер и ручица гаса.

Тако преправљени бицикли делују изузетно примамљиво. На пример, у зависности од снаге електромотора и капацитета батерије могу без окретања педала да развију максималну брзину од преко 50 км/х и да пређу и до 70 километара при брзини од око 25 км/х.

Притом бициклиста може да бира - хоће ли да окреће педале и да користи помоћ електромотора како би се мање уморио, да би се брже кретао, да би "уштедео" батерију и слично, или да вози бицикл као скутер, искључиво на електрични погон, без окретања педала.

Када електрични бицикл престаје да буде бицикл?

Код нас ова проблематика није законски уређена, као што смо већ рекли. У Европи јесте, тако да можемо да преузмемо готова решења и за електричне бицикле који имају снажнији мотор од 250 W и настављају да пружају асистенцију и преко брзине од 25 км/х.

Међутим, за такве електричне бицикле важе посебна ограничења и правила, у зависности од земље. Конкретно у Немачкој, називају се "С-Педелец" (од "Schnell-Pedelec", грубо преведено "брзи педелец") и имају ограничења као мопеди код нас:

• максимална брзина 45 км/х

• максимална снага 4 kW

• возач не сме да има мање од 15 или 16 година (зависи од региона)

• возач мора да има возачку дозволу за АМ категорију

• кацига је обавезна

• регистрација и осигурање су обавезни

• забрањена је вожња на бициклистичким стазама, осим на стазама на којима је дозвољено да се крећу мопеди

Ту су и електрични бицикли који могу да се крећу искључиво на електрични погон, без окретања педала. Називају се "е-бике", мада се тај назив често користи и за друге врсте електричних бицикала.

Углавном, морају да се региструју као мопеди, максимална брзина је ограничена на 45 км/х, обавезна возачка дозвола и кацига, забрањена вожња на бициклистичким стазама... Постоје верзије са максималном брзином до 20 или 25 км/х и за њих важе нешто блажа правила.

На пример, кацига није обавезна. У другим европским земљама могу да се користе различити називи за брже и снажније ел. бицикле, у зависности од техничких карактеристика и врсте погона, а могу да се разликују и ограничења и обавезе.

Када би могло да дође до измена прописа за електричне бицикле?

То је немогуће предвидети. Ускоро би требало да се усвоје измене постојећег Закона што неће утицати на електричне бицикле. Међутим, спрема се и потпуно нови Закон о безбедности саобраћаја у којем би могли да се нађу и ел. бицикли, али до његовог усвајања највероватније ће проћи доста времена.

Ипак, можда ће надлежни одлучити да не чекају да се заврши нови Закон, него ће проблематику електричних бицикала решити новим изменама постојећег Закона.