МОЖЕ ВАМ НАНЕТИ ВЕЛИКУ ШТЕТУ: Овај део мотора никако не сме да вам откаже
Велики сервис у складу с препоруком произвођача остаје закон од ког се не одступа ако желите да задржите функционалност и исправност делова.
Да ли је боље изабрати аутомобил чији мотор користи зупчасти каиш или онај који има ланац? Одговор никада није једнозначан, и то не само зато што га заиста није могуће дати упоређивањем само директних разлика између ова два решења, већ и осталих карактеристика конкретног аутомобила и мотора.

ПРОБУЂЕН ТАКМИЧАРСКИ ДУХ: Нови Додге Charger и са бензинским мотором

ДОКАЖИ МИ ДА МЕ ВОЛИШ: Везао жену за кров како би утврдио снагу њене љубави (ВИДЕО)

ДА ЛИ ЋЕ УПАЛИТИ? Поруком на аутомобилу покушао да уразуми комшије (ФОТО)
Пуњење зупчастог ремена је највећа ноћна мора за већину власника аутомобила. Разлог за то је чињеница да може довести до потпуног квара мотора, што онда захтева или комплетну поправку или куповину целог заменског мотора. Без обзира на то у ком се од ова два сценарија радња одвија, јасно је да остајемо у истом жанру хорора, што неминовно повлачи трошкове који ће многе натерати да чак и потпуно одустану од конкретног аутомобила.
Управо због тога је од пресудне важности да редовно одржавате своје возило и у складу са планом фабрике, посебно са тзв. великим сервисом - онај који између осталог укључује и замену зупчастог каиша - не сме бити одступања. Исто тако, јасно је и зашто је при куповини половног возила кључно проверити да ли је таква услуга на њему већ обављена, односно колико је времена, односно километара, остало до испоруке.
Поред тога што ова информација може у великој мери утицати на цену коју бисте били спремни да платите, знаћете и да ли је циљни аутомобил редовно сервисиран, а то ће вам на крају донети миран сан, односно безбрижну вожњу. Неко ће вероватно поменути зупчасти ланац као могућу алтернативу зупчастом каишу, али одмах треба рећи да су времена када су возачи аутомобила чији мотори користе ланац могли мирно да спавају далеко иза нас... Али вратимо се на тренутак на почетак.
Која је тачно улога зупчастог ремена, зашто је толико важан и зашто проблеми са њим могу довести до катастрофе? Прво и најважније, и каиш и ланац у мотору обављају практично исту функцију, а то је, укратко, синхронизација ротације радилице и брегасте осовине, тако да се вентили мотора отварају и затварају у право време. Оба ова механизма су заправо заснована на истом начину рада, а суштинска разлика међу њима се своди на материјал од којег су сами мењачи направљени и на минималне разлике у њиховом облику, односно дизајну.
Међутим, питање које се увек поставља када неко помене каиш и ланац, а често и евентуалну куповину новог аутомобила са овим или оним системом, увек је исто: које је од ова два решења боље? Зупчасти ремен или ланац? Одговор, да одмах кажемо, никада није јасан, и то не само зато што га заиста није могуће дати упоређујући само директне разлике између ова два решења. У прорачун је, наравно, потребно укључити и неке друге непознанице, од којих је најважнија она која се односи на конкретну погонску машину и њене предности и мане.
Дакле, једно решење је боље за неке моторе, а друго за друге. За оне који су заинтересовани да знају које је решење раније коришћено у моторима путничких аутомобила, одговор је: то је био ланац. Дуго се углавном сматрао издржљивијим до те мере да су га многи почели сматрати неуништивим јер по правилу није захтевао одржавање, а тек након дужег периода апсолутне доминације појасева – који су уведени у у међувремену - релативно недавно се вратио на сцену.
Међутим, развојем мотора и трком за продајом и профитом, постало је само питање времена када ће недостатак тестирања, употреба лакших и лошијих решења и све остало што иде уз смањење трошкова и убрзање производње почињу да доводе до растегнутих и покиданих ланаца и других проблема у систему, као што су и занемарљиви губици услед трења. Дакле, оба система имају предности и недостатке. Па како и зашто одабрати аутомобил са погонским мотором са разводним ланцем или зупчастим каишем?
А опет, поготово ако купујете половни аутомобил који користи један од ових механизама, одговор не треба тражити само у њима, већ у конкретном моделу аутомобила, односно специфичном мотору и његовим могућим слабостима. Укратко, погледајте ширу слику и распитајте се или потражите релевантне информације од стручњака или у специјализованим часописима.