МУКЕ ВОЗАЧА НА ВРЕЛОМ АСФАЛТУ: Како спречити прегревање мотора и шта радити ако дође до истог?
Високе температуре нимало не пријају ни акумулатору.
Лето је најпрометнија сезона за механичаре и овогодишње екстремне врућине вероватно ће за собом оставити рекордан број пробушених гума, испражњених акумулатора и прегрејаних мотора.

ЧУВА СЕ ЗВУЧНИ ЗАПИС В8 F-TYPEA: Јагуар жели да и будуће генерације доживе то савршенство (ВИДЕО)

НЕМОЈТЕ ЈЕ УПРОПАСТИТИ ПРЕ ВРЕМЕНА: Како одржавати кацигу и има ли потребе за тим?

СПРЕМИТЕ СЕ ДА ИЗДВОЈИТЕ ВЕЋУ КОЛИЧИНУ НОВЦА: Ово су казне за ПРЕКОРАЧЕЊЕ брзине, а ево када се иде у ЗАТВОР
Гуме су свакако једна од најслабијих тачака аутомобила када температуре пређу тридесети Целзијусов степен. Наиме, температура асфалта лако може прећи 65 степени, што драстично појачава трење на недовољно надуваним пнеуматицима, а то даље резултује јаким загревањем гума и губитком ваздуха услед деформације или оштећења.
Такође, високе температуре нимало не пријају ни акумулатору – на врућини долази до појачаног испаравања течности и стварања корозије на прикључцима, што неизоставно доводи до скраћења животног века.
По неку реч против врелог лета додали би и други делови аутомобила – кочнице, брисачи, каиши и црева, течности, амортизери… Међутим, највећи проблем крије се испод хаубе и манифестује као највећа ноћна мора сваког возача који је пуним аутомобилом кренуо на пут, а то је прегревање мотора.
Зашто се мотор прегрева?
Модерни аутомобили имају софистициране системе за хлађење који су опремљени већим бројем топлотних сензора и вентилаторима дизајнираним да одржавају оптималну радну температуру мотора у свим временским условима. Али, и поред тога мотори могу да се прегреју.
На списку летњих проблема са аутомобилом прво место припада проблемима са системом хлађења мотора који не дозвољавају накупљеној топлоти да напусти моторни простор. Ово се обично јавља због цурења или блокаде негде у систему за хлађење мотора или другим компонентама.
Дежурни кривци су још неисправна пумпа за воду, вентилатор хладњака и зачепљена црева кроз која циркулише расхладна течност. Ови осетљиви делови често попуштају под притиском услова "крени-стани" градске вожње по високим температурама, која је најстреснија за наше љубимце на четири точка.
Срећом, такве проблеме обично можемо да избегнемо редовним одржавањем од стране сертификованог механичара, који ће проверити ниво расхладне течности и уља, прегледати црева, вентилаторе, термостат и друге делове мотора који могу да нам загорчају вожњу.
Који су знаци прегревања?
Мотори нас често унапред обавештавају да им је вруће, а неки од знакова које треба одмах уочити укључују следеће:
- Необичан, слаткаст мирис који долази из моторног простора (ово би могао бити мирис цурења расхладне течности, односно антифриза из хладњака); уколико цури уље, мирис ће имати арому загорелог материјала;
- Пара која може изгледати као беличаст дим који долази испод хаубе;
- Игла мерача температуре мотора прелази на подручје "Х" ("вруће") или се помера у црвено поље (симболи се могу разликовати од модела до модела, па погледајте упутство за употребу да бисте се упознали са мерачем температуре вашег возила);
- Светлеће лампица "Check Енгине" или "Температуре" на инструмент табли.
Шта радити кад дође до прегревања?
Постоје неке радње које обавезно треба и неке које никако не треба предузимати. Од оних који су на "да" листи издвајамо слеће:
*Одмах искључите клима уређај. Тако ћете смањити напрезање мотора и система хлађења. Истовремено, укључите грејање у кабини – ово може да звучи нелогично на први поглед, али преусмеравањем топлог ваздуха у кабински простор омогућићете мотору да се ослободи вишка топлоте (наравно, отворите прозоре како се не бисте "скували" под налетом топлог ваздуха).
*Пронађите безбедно место да се зауставите и угасите мотор. Чим приметите да је дошло до проблема са прегревањем мотора и када је то безбедно, скрените са пута и зауставите се ван саобраћајне траке тако да не угрожавате друге учеснике у саобраћају. Ако наставите да возите док је мотор "у црвеном", ризикујете трајна оштећења и скупе поправке.
*Оставите мотор да се хлади најмање 15 минута. Још је боље ако за то одвојите целих 30 минута. Пратите мерач температуре и сачекајте док се не врати у нормални опсег. Расхладна течност у прегрејаном мотору може да подигне скалу термометра изнад 100 степени!
*Додајте течност у хладњак (ако је имате при руци). Брзо допуњавање може бити од помоћи у заштити мотора од даљег оштећења. Када се мотор охлади, проверите да ли хладњак негде цури или у главном цреву постоји блокада. Ако све изгледа као да је у реду, додајте мало расхладне течности и поново покрените мотор, пазећи на мерач температуре.
*Пажљиво покрените мотор и крените пут најближе механичарске радионице. Све време пута водите рачуна о мерачу температуре и лампицама на командној табли. Ако поново крене "лајт-шоу", зауставите се и сачекајте да мотор још једном "искулира". Ако се прегревање настави, најбоље је да позовете камион за вучу или механичара.
Што се тиче ствари које не треба радити, скрећемо пажњу на следеће:
*Немојте продужити вожњу ка одредишту. Прегрејан мотор можда и даље ради, али то га може скупо коштати. Заправо, једна од најгорих ствари које можете да урадите је да само наставите да возите. Чак и ако стигнете на одредиште пре него што мотор потпуно капитулира, то једноставно није вредно ризика.
*Не паничите. Возите пажљиво док не пронађете безбедно место за заустављање. Појава дима испод хаубе свакако није охрабрујући призор, али нагло стискање кочница није добра идеја јер може довести до тога да изгубите контролу и изазовете саобраћајну незгоду. Останите прибрани, лагано успорите и безбедно се зауставите.
*НЕ отварајте хаубу одмах. Чак и ако из моторног простора не излази видљив дим, немојте подлећи искушењу да одмах отворите хаубу, јер лако можете зарадити опекотине од паре и дима. Сачекајте док не видите да је мерач температуре мотора прешао на доњу половину скале. Такође, избегавајте проверу нивоа расхладне течности све док се мотор потпуно не охлади.
*Немојте да досипате хладну воду у хладњак. Хладна вода може да изазове механичка оштећења делова расхладног система и самог мотора. Ако додајете воду, уверите се да је она на собној температури.
*Не чекајте да све прође само од себе. Мотор који се прегрева се неће поправити сам од себе никаквом магијом и не треба ни за тренутак одлагати посету механичару. Прегревање значи да постоји проблем и ако се чини да је све у реду након што додате расхладну течност, најбоље је да стручно лице ипак обави неопходне провере.
Како спречити прегревање мотора?
Ризиковати прегревање мотора из било ког разлога значи кокетирати са катастрофом. То свакако желите да избегнете по сваку цену, а једини ефикасан лек за превенцију је редовно одржавање аутомобила. Између осталог, оно укључује:
- Одржавање нивоа расхладне течности;
- Повремено испирање расхладне течности из система;
- Редовно проверавање хладњака;
- Рутинске прегледе аутомобила (ниво осталих течности, функционисање клима-уређаја, стање каишева…)
Прегревање мотора у највећем броју случајева не би требало да изазове трајну штету ако се брзо и адекватно реагује. Међутим, ако се овај проблем игнорише, вероватноћа да читава прича има срећан крај равна је нули.