Осмишљен паметни систем који штеди гориво уместо вас: Ево како се користи!
Користи анализу у реалном времену за предвиђање возачких ситуација. Постигнута је уштеда од скоро 7% горива током тестирања.
Нови мађарски систем говори вам када да кочите, када да пустите ауто да се креће – а ви штедите гориво, преноси blikk.hu.
Ова мађарска технологија вози ефикасније од искусног возача. Већина возача види само до следеће кривине – али овај нови систем види много даље. Аутономни управљачки систем у реалном времену анализира рељеф трасе, ритам саобраћаја и саобраћајно окружење, и то чак неколико километара унапред.
Просечна уштеда горива: 7%, и то без губитка времена
За разлику од већине возача који често доносе нагле, инстинктивне одлуке – убрзају пред узбрдицом па нагло коче кад се упали црвено – аутономни систем који је развила Лабораторија за системе и теорију управљања СЗТАКИ института (СЦЛ) све то предвиђа унапред. Систем препознаје када је исплативо возити „из залета“, када треба смањити брзину и избегава беспотребна заустављања и поновна кретања која троше много енергије.
– Класичан темпомат реагује само на тренутно стање. Оно што смо ми развили види унапред. То је огромна разлика – истиче истраживач Балáш Немет.
Тестирано у реалним условима: мање горива, минималан губитак времена
Током тестирања између Будимпеште и Татабање, коришћењем алгоритма постигнута је скоро 7% уштеда горива – уз продужење времена путовања за свега један минут. Систем вас не успорава беспотребно, већ једноставно избегава ситуације које троше енергију.
– Циљ није да сви возе спорије, већ да се избегну непотребна кочења и убрзавања – додаје Немет.
Уместо људске рутине – логика машине
Аутономни систем се не умара, не доноси импулзивне одлуке и увек доследно оптимизује вожњу. Ако, рецимо, на два километра постоји загушење, систем већ сада почиње да смањује брзину, чиме касније избегава нагло кочење.
Посебно је ефикасан на благим сеоским путевима и у градским зонама где су семафори временски усклађени. У таквом окружењу не само да се смањује потрошња, већ се и вожња чини много уједначенијом.
Систем је за сада доступан као апликација, а ускоро би требало да буде доступан широј јавности.
Ради у свим возилима – бензинским, дизел и електричним
Алгоритам који је развио СЗТАКИ СЦЛ је независан од платформе. Није битно да ли се користи у бензинцу, дизелу или електричном возилу – систем се прилагођава сваком типу.
– Електрични аутомобили, на пример, могу да регенеришу енергију при кочењу, док дизели оптимално раде у другим обртајима. Наш систем све то узима у обзир – каже Балáш Немет.
Систем може да утиче на ток саобраћаја чак и ако је инсталиран у само 20–30% возила. Таква предвидива вожња поставља ритам којем се онда и људски возачи прилагођавају – па посредно сви троше мање горива.
У будућности би систем могао да омогући и потпуно самостално одлучивање аутомобила – што би био следећи корак ка аутономној вожњи.
– Већ је огроман корак напред то што возач може да добије прецизне, унапред планиране препоруке, уместо да се ослања искључиво на интуицију – закључује Немет.