Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ОВО МОРАТЕ ДА ЗНАТЕ: Мотоцикли и чудна животна авантура - да ли се исплати?

16.09.2023. 11:36
Пише:
Србија Данас
motociklisti
мотоциклисти / Извор: Профимедиа

Скупље је него што мислите.

Када се одлучите да купите мотоцикл, постоји низ "скривених" трошкова који вам као почетнику неће бити очигледни.

ПРЕВАРАНТСКА ФОРА: Истраживање открило зашто је куповина аутомобила из увоза РИЗИЧНИЈА!

ПРЕВАРАНТСКА ФОРА: Истраживање открило зашто је куповина аутомобила из увоза РИЗИЧНИЈА!

ОВДЕ МОЖЕТЕ ДОЋИ ДО АУТА ЗА СИТНЕ ПАРЕ: Продају се заплењена возила, ту су и квад, трактор...

ОВДЕ МОЖЕТЕ ДОЋИ ДО АУТА ЗА СИТНЕ ПАРЕ: Продају се заплењена возила, ту су и квад, трактор...

ЈЕЗИВО: Сваки десети половни аутомобил у Србији има враћену километражу

ЈЕЗИВО: Сваки десети половни аутомобил у Србији има враћену километражу

Имајте на уму опасности на два точка

Пре него што се одлучите да се бавите двоточкашима, треба најискеније да одговорите на питање - прихватате ли ризик који вожња мотоцикла доноси?

Мотоцикл је справа која ће вам пружити огромне количине среће, испуњености и отворити нову сферу интересовања. Поред тога, мотоцикл доноси и додатни ризик. Истраживања показују да мотоциклиста има око 30 пута већи ризик од страдања него возач аутомобила. Генерално, статистика што се тиче безбедности мотоциклиста није пријатна.

Оставимо сувопарне податке са стране, битан је лични став који имате према безбедности. Да ли сте свесни ризика и да ли сте спремни да тај ризик смањите на минимум? То је основ на којем се гради будући мотоциклиста. 

Чека вас полагање за мотоцикл које није ни брзо ни јефтино

Да би управљали мотоциклом који има запремину већу од 49 кубика, потребна вам је А1, А2, или А категорија. За коју категорију ћете полагати зависи од мотоцикла који планирате да возите и ваших година.

Укратко:

  • АМ скутери и мопеди до 49 cc
  • А1 до 125 кубика максималне снаге 11 kW
  • А2 мотоцикли снаге до 35 kW
  • А сви мотоцикли без обзира на снагу и запремину али можете полагати тек када напуните 24 године

Ако узмемо за пример да полажете за А категорију а већ имате АМ категорију која се по старом закону добијала са положеном Б категоријом требаће вам 20 часова практичне обуке што ће вас са осталим трошковима полагања изаћи око 50.000 динара.

Ако немате АМ, А1 или А2, зависно од осталих категорија које поседујете требаће вам 40 часова практичне обуке и 7 часова теоријске обуке, односно 40 часова теоријске обуке уколико немате ни једну категорију. У овим случајевима мораћете да платите између од 95.000 до 105.000 динара. Ако све испите положите из прве. 

Чекаће вас слатке муке око избора првог мотоцикла

Након добијања дозволе обично се креће у потрагу за првим мотоциклом. Избор може бити полован или нов. У оба случаја постоје предности и мане. Као неко ко је неискусан, овде ћете вероватно имати недоумицу, а искуснији ће вам дати гомилу различитих мишљења што понекада више отежава него што помаже. То су тзв. "слатке муке".

Наш савет је да то за почетак ипак буде неки јефтинији мотоцикл, мање запремине и снаге. Први мотоцикл би требао да буде што универзалнији, који толерише грешке.

Што је мотоцикл снажнији, ваш процес савладавања технике вожње биће тежи. А зашто универзалан? Зато што ћете тек након што проведете сезону или две на мотоциклу заправо схватити који начин вожње преферирате и по томе изабрати специјализован мотоцикл.

Рачунајте и да ћете у процесу учења направити по неки кикс што ће вас коштати које огреботине на ауспуху, понеки поломљен мигавац или ретровизор. Зависно од мотоцикла, то може коштати пар хиљада динара или пар стотина евра. Зато паметно направите избор. 

Тражење првог мотоцикла и свакодневно прелиставање огласа

Мотоцикл се не купује данас за одмах. Потрага може трајати пар недеља или по пар месеци, зависно од ваших жеља и буџета. Зато је битно да вас не "сврбе паре" и да се не залећете. Гледајте да сузите потражњу на пар модела и пратите огласе.

У том процесу добро је да ангажујете некога вама од поверења ко има искуство везано за два точка. Та особа ће вам скренути пажњу на детаље у смислу техничког стања мотоцикла и евентуално за вас уживо погледати и пробати мотоцикл.

Што се трошкова тиче, рачунајте на трошак превоза мотоцикла комбијем или приколицом уколико није регистрован или ако сте још увек у процесу добијања категорије. 

Разговор са породицом

Долазак мотоцикла у кућу може да изазове забринутост код ваших родитеља и партнера. Мотоцикл са собом вуче негативну конотацију па је донекле нормално да вас ближњи критикују или покушају да вас одврате од мотоцикла. То треба да разумете као њихову бригу за ваше добро, а пошто сте ви одговорна особа ваша дужност је да о тој теми разговарате са њима. Односно да их уверите да ћете водити рачуна о себи и другима.

На мотоцикл се не седа када сте нервозни, љути или преплављени емоцијама. Ако пред вожњу имате нпр. несугласице са партнером можете доћи у ситуацију да направите лоше и исхитрене потезе док возите, а такво понашање мотоцикл строго кажњава. 

Чека вас куповина заштитне опреме која није јефтина

Мотоцикл се не вози без опреме а кад кажемо опрема, мислимо на комплетну опрему од главе до пете. То су кацига, јакна, панталоне, рукавице, чизме.

То је ставка коју морате да узмете у обзир када планирате финансије. За комплет опрему у јефтининој варијанти рачунајте од 450 евра, па на горе ако будете бирали квалитетније ствари. Ово је озбиљна и битна ставка коју морате узети у обзир. 

Трошкови одржавања мотоцикла

Ставка око које морате имати јасну слику пре него што уђете у свет мотоцикла јесу трошкови одржавања. Мотоциклизам је "скуп спорт".

Колико скуп, зависи од тога какав мотоцикл возите. Што је мањи мотоцикл, мањи су и трошкови. Добро се распитајте колико коштају сервиси и делови за ваш будући мотоцикл. Немојте се преварити да су старији мотоцикли јефтинији за одржавање. Ако узмемо на пример популарни Сузуки СВ650 из 2005. године који је "јак" кандидат за први мотоцикл очекујте:

  • Трошак регистрације: ~26.000 динара
  • Сет нових гума: ~30.000 динара
  • Сет предњих плочица: ~7000 динара
  • Сет ланца и ланчаника: ~17.000 динара
  • Уље и филтер уља: ~4000 динара
  • Акумулатор: ~4000 динара

Трошкови нису занемарљиви и горе написано је базично одржавање без трошкова мајстора или евентуалних кварова. 

Када се сумирају трошкови и време

За улазак у свет мотоциклизма потребно је одређено време и солидна сума новца. Цена мотоцикла у огласима је само дрво од којег се не види шума. Рачунајте да ће вам за полагање А категорије и куповину новог половног мотоцикла требати неколико месеци до пола године.

Када одређујете буџет, морате рачунати трошкове полагања и куповину опреме. У случају да имате само Б категорију, требаће вам 95.000 динара, односно око 800 евра. На то додајте још минимум 450 евра за опрему и већ сте потрошили 1250 евра а да нисте ни сели на мотор. Тек онда оно што остане у буџету диктираће вам избор мотоцикла. Никако немојте потрошити задњи динар на мотор, а да немате заштитну опрему.

Од те цифре која је преостала за мотор, рачунајте да ће ту бити трошкова око улагања у нешто од потрошних делова које смо навели. Зато треба издвојити бар још пар стотина евра за поправке. 

Да ли све то вреди?

Не можемо гледати ни све кроз динар. Мотоцикл ће вам донети прегршт лепих искуства, пријатеља и лепих емоција уколико сте одговорна особа. То је непроценљиво. Поред тога, мотоцикл ће вам донети значајну уштеду у времену проведеном у саобраћају пробијајући се кроз гужву и тражећи паркинг. Уштеда при потрошњи горива је још један плус, јер ће нпр. поменути СВ650 трошити око 5 литара бензина на 100 километара.

Старт и улазак у причу јесте инцијално скуп, али када ухватите корак са одржавањем, куповином опреме, ти трошкови ће се касније снизити на прихватљив ниво за већину.