Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ОВО СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Уобичајено је код "ДИЗЕЛАША", али у последње време је почело да се примењује и код "БЕНЗИНАЦА"

30.05.2023. 19:35
Пише:
Србија Данас
kvar automobila
квар аутомобила / Извор: Профимедиа

Шта је турбина и чему служи?

Готово је незамисливо да ауто са дизел моторима нема турбину, премда у последњем периоду све чешће можемо видети овај механички део и на бензинцима. Иако многи не познају принцип рада турбине, често асоцира на трошак јер је турбина врло скупа за поправку било које врсте уколико је не третирате добро.

ВОЗАЧИ ТО ЗАНЕМАРЕ, А МОЖЕ ВАС ДОВЕСТИ У ОПАСНОСТ: Уколико у вожњи приметите да вам се дешава ово - одмах се зауставите

ВОЗАЧИ ТО ЗАНЕМАРЕ, А МОЖЕ ВАС ДОВЕСТИ У ОПАСНОСТ: Уколико у вожњи приметите да вам се дешава ово - одмах се зауставите

ОВО МОРАТЕ ЗНАТИ: Како да НЕ погрешите при куповини ФЕЛНИ? Посебно обратите пажњу на број рупа

ОВО МОРАТЕ ЗНАТИ: Како да НЕ погрешите при куповини ФЕЛНИ? Посебно обратите пажњу на број рупа

ПОПЛАВНЕ БУЈИЦЕ НА ПУТУ СУ ЧЕСТА ПОЈАВА У СРБИЈИ: Ово никако НЕ СМЕТЕ урадити уколико се нађете у таквој ситуцији

ПОПЛАВНЕ БУЈИЦЕ НА ПУТУ СУ ЧЕСТА ПОЈАВА У СРБИЈИ: Ово никако НЕ СМЕТЕ урадити уколико се нађете у таквој ситуцији

Иако звучи као модерна ствар, историја турбине заправо почиње од давне 1912. године, односно скоро истовремено када се појавио и мотор са унутрашњим сагоревањем. Међутим, није било говора о имплементирању овакве технологије у аутомобиле, већ су се користили искључиво у великим моторима за локомотиве или бродове.

Како ради турбина на ауту?

Већина нас зна да турбина даје већу снагу мотору, али на који начин?

У цилиндру увек треба да постоји одређени однос ваздуха и горива, како би мотор са унутрашњим сагоревањем радио, а то је прво потребно схватити пре него што зађемо у механички скелет турбине. Мотор са унутрашњим сагоревањем, лаички објашњено, ради на следећи начин: Увлачи ваздух и гориво, та смеша се запали и изазива експлозију која ствара енергију, а издувни гасови се истискују споља. Оно што представља битну разлику између турбо мотора и мотора без турбине је што се у моторима са турбином издувни гасови поново користе.

Турбина повећава снагу мотора, а истовремено се задржава иста запремина цилиндра. Турбина под већим притиском убацује већу количину ваздуха у цилиндре, а самим тиме може да убаци и већу количину горива. Турбина има 2 мала вентилатора ваздуха – радно коло и пумпу за гориво, који су смештени на истој металној осовини тако да се оба дела окрећу сихронизовано. За погон, турбине користе издувне гасове. Ваздушни компресор се окреће и потискује додатни ваздух у цилндре, омогућавајући им да сагоре више горива сваке секунде. Управо из тог разлога, аутомобили са турбином могу произвести више снаге.

Дакле, додавањем турбине мотору је изузетно ефикасан начин да у великој мери повећате његову снагу. Једноставно речено, турбина убацује више ваздуха у цилиндре мотора, што уз додатно гориво ствара већи прасак у цилиндру, а већи прасак значи већу снагу мотора. Како технологија рапидно напредује тако и турбине постају све софистицираније, па најновији мотори са турбинама користе невероватно прецизно одмеравање односа горива и ваздуха за повећање ефикасности и снаге. Уколико се питате како ради турбина на ауту из угла возача, довољно је да стиснете папучицу гаса. Неки би то назвали маном, али од тренутка када стиснете папучицу за гас до тренутка када се упали турбина, односно када довољна количина гасова стигне у цилиндре, прође и неколико секунди. Тек тада аутомобил почиње видно да убрзава – стварајући осећај да сте се “залепили” за седиште.

Зашто све већи број аутомобила има турбину?

Као што смо поменули у тексту изнад, турбина користи издувне гасове па самим тиме турбо не повећава само снагу, већ и ефикасност. То практично значи да је могуће користити мотор мање запремине за производњу исте количине снаге као и већи мотор. Мањи мотори су увек ефикаснији од већих јер повећавају економичност, односно смањују потрошњу горива и емисију штетних гасова у атмосферу. Та чињеница натерала је велике компаније да константно усавршавају турбо технологију и са бензинским моторима. Комбинација мале потрошње и велике снаге је сјајна идеја, међутим код турбо бензинаца ствари стоје мало другачије, па се многи возачи жале да аутомобили троше више него што би требало. Разлике у принципу рада дизел мотора и бензинаца су значајне, стога је то посебна тема за себе.

Како сачувати турбину?

Према неком правилу, турбине би требале да трају колико и сам мотор и није честа пракса да се мењају раније. Међутим, животни век турбине зависи од много фактора. Уопштено гледано, турбина као и сваки други механички део мора да се одржава да би правилно радио. Осим тога, турбина је само део механичког скелета, и пропадање једног дела може повући оштећења на осталим деловима. Стога је препоручљиво редовно мењати уље, филтере за уље и филтере за ваздух.

Недостатак уља у мотору може довести до оштећења мотора и самим тим турбине, што може проузроковати огромну штету. Поред тога, честице прљавштине у уљу могу оштетити турбину и изазвати грешке у њеном раду, па је редовна замена уља есенцијална за здрав мотор. Начин на који возите ауто такође утиче на трајање турбине. Иако ретко који возач то практикује, идеално би било да након вожње оставити аутомобил пар минута да ради у леру. Уколико нагло угасимо ауто након вожње, сва прљавштина настала сагоревањем таложи се на турбини, што може да је оштети. Такође, немојте нагло покретати “хладно” возило. Мотор најбоље ради када се прво загреје и достигне оптималну температуру, стога га оставите да ради у месту неколико минута пре него што кренете на пут. Ово посебно важни за зимски период у којем доминирају ниске температуре.

Како проверити турбину?

Поред своје компликованости, веома поуздана механика стоји иза турбине и шанса да се поквари услед фабричке грешке је минимална – све што је потребно је да редовно радите мали и велики сервис и одржавате аутомобил, а ваш четвороточкаш вас неће оставити на путу. Иако ће евентуално у неком тренутку пропасти, као и сви механички делови уосталом, можете очекивати да ће ваша турбина трајати око 200.000 километара, а можда и много више ако нисте често на путу.

На питање како проверити турбину најједноставнији одговор би гласио – ослушкујте свој ауто. Промена звука приликом додавања гаса, посебно преко 2.000 обртаја може указивати на рад турбине. Такође, уколико чујете шиштање које није карактеристично за ваш аутомобил, можете се са правом забринути око стања турбине и у што краћем року посетити механичара.