Половни аутомобили ОПЕТ ПОСКУПЉУЈУ - погледајте када, где и колико!
Ауто-индустрија се у последње две до три године бори да одржи ниво производње возила који не би довео до великих осцилација на тржишту, у смислу понуде, али и цена.
Ипак, пандемија корона вируса, а потом и рат у Украјини, довели су до још веће забринутости људи из овог сектора, јер продаја аутомобила је у паду и тај тренд се наставља.
„Потражња за возилима постоји, али статистика продаје у Србији говори да је број испоручених возила у паду у односу на прошлу годину, и то близу 10 одсто. Статистика за европско тржиште је још драматичнија – продаја у Европи је у паду 20 одсто и више“, каже за Biznis.rs генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Александра Граовац.
Ови подаци не треба да чуде јер се логично намеће и поскупљење аутомобила услед растуће инфлације, која је из месеца у месец све већа.
„Цене возила су порасле од 15 до 25 одсто у зависности од бренда. То није тако једноставан параметар, јер зависи од више фактора, као што су пооштрење сигурносних стандарда и све већи пакети основне активне и пасивне сигурности, нове технологије за повезаност и мултимедију, па на крају и већа потражња у односу на понуду. Све су то фактори који су у последње две до три године довели до раста цена како нових, тако последично и половних аутомобила“, објашњава Граовац.
Још увек је отежана и испорука возила, те се на већ резервисан и плаћен аутомобил чека од шест месеци до годину и више дана.
Наша саговорница каже да одређени произвођачи на које су мање утицали спољни фактори, као што је несташица чипова и рат у Русији и Украјини, успевају да испоруче возила у оквиру шест месеци, док има ситуација да се нова возила чекају годину дана, а можда и више.
Што се тиче јесени и прогноза шта ће се дешавати на овом тржишту, оне нису оптимистичне из разумљивих разлога. Угрожености тржишта класичних возила доприноси и притисак ка електрификацији, каже Граовац.
„Тржиште аутомобила је угрожено тренутном глобалном ситуацијом из више разлога. Велики притисак ка ‘електрификацији’, а са друге стране несташица енергената и делова за прву уградњу, довели су до већ веома напете ситуације за произвођаче аутомобила. Даље поскупљење због трошкова транспорта и шпедиције, као и нових стандарда производње је извесно, али није захвално тврдити да уколико дође до смањења притиска у било ком од глобалних фактора неће доћи до стабилизације тржишта“, објашњава наша саговорница и додаје да је наше тржиште и даље највећи конзумент половних аутомобила из Европе, где се осим раста цена не види пад увоза и регистрација.
Интересовање за куповину е-возила не треба да чуди, јер се очекује потпуна забрана дизел и бензин возила у Европској унији до 2035. године.
У свету се такође интензивно ради на увођењу електричних возила у саобраћај, пре свега због заштите животне средине.