Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ПРОБЛЕМИ ЗА АУТО ГИГАНТА: Прети им прекид производње до краја године, а РАЗЛОГ је ово

02.11.2021. 21:06
Пише:
Србија Данас
Fabrika automobila
Фабрика аутомобила / Извор: Профимедиа

Комплетна привреда Чешке у великој мери зависи од тамошње аутомобилске индустрије, а пре свега од Шкоде. Али производња у Шкоди је угрожена због проблема с набавком чипова.

С обзиром на број становника, Чешка је међу највећим произвођачима аутомобила на свету. У Колину је Тојота, у Ношовицама Хјундаи, али центар чешке аутомобилске индустрије је свакако у Млада Болеславу, где је седиште Шкоде.

Знак тог чешког произвођача налази се на око 900.000 од више од 1,3 милиона аутомобила колико се у Чешкој производило пре пандемије.

У аутомобилској индустрији непосредно је запослено 120.000 људи, у фирмама које раде за аутомобилску индустрију их је шест пута више, процењује Зденек Пецел из Удружења аутомобилске индустрије Чешке.

Шкода је међутим, исто као и њен матични концерн Фолксваген, тешко погођена недостатком чипова. Зато је управа 18. октобра управа концерна објавила да мора да прекине производњу и то вероватно све до краја године. Ових дана објављено је да је ипак стигла нова пошиљка чипова и да ће се производња наставити, али није извесно да ли ће испоруке наставити да стижу.

Škoda
Шкода / Извор: Профимедиа

За Чешку је то тежак ударац. „Само на Шкоду отпада пет одсто БДП читаве земље. Сваки прекид производње носи са собом огромне последице по привреду, а пре свега за широку мрежу добављача“, указује Радек Шпицар, потпредседник тамошњег Удружења за индустрију и саобраћај.

Двоструки губитак

"Шкода чипове добија из Малезије, која је због пандемије затворила погоне који раде за аутомобилску индустрију", објашњава Шпицар. Ипак, нису сви произвођачи аутомобила у Чешкој погођени: Хјундаи је у бољој позицији, јер је та јужнокорејска фирма одлучила да сама производи чипове који су јој потребни.

За Чешку је, међутим, то слаба утеха, јер не само да држава нема прихода од Шкоде, већ сада мора и да из буџета помаже њеним радницима.

Они ће, чак и ако не раде, ипак примати 80 одсто своје основне просечне плате. „Помоћи ћемо аутомобилској индустрији, као и оним гранам привреде које раде за њу“, најавио је одлазећи чешки премијер Андреј Бабиш. „Државна подрча ће бити 60 одсто од износа коју плаћа послодавац“, прецизирао је Карел Хавличек, министар за индустрију и саобраћај у још увек актуелној влади. „Сматрамо да је то праведно, јер је реч о кључном сектору чешке привреде који доноси десет одсто БДП и у којем је сада угрожено стотине хиљада радних места."

Невоље у сложеним временима

Чешка влада ће о томе одлучивати 8. новембра, баш на дан кад ће се у Прагу први пут окупити нови сазив парламента. Премијер Бабиш је изгубио изборе и он одлази с тог положаја, а ствари додатно компликује то што је председник Милош Земан Болестан.

У Удружењу за индустрију и саобраћај верују да ће и нова влада подржати мере помоћи. „Овај програм скраћеног радног времена је и замишљен за оне ситуације када се неки сектор привреде нађе у тешкоћама које није сам узроковао, а како би се задржала радна места“, каже Радек Шпицар.

Али и после тога још није све сигурно: меру државне подршке Шкоди мораће да одобри и Европска унија – а то се још није догодило. Постоји још један проблем: тај кључни сектор чешке индустрије очекује још већи изазов од несташице чипова – потрено је припремити се за будућност и захтеве који се постављају у заштити климе.

„Како би се у довољној мери смањило емитовање ЦО2, нема другог пута осим електрификације. А то ће бити веома захтевно и скупо“, изјавио је за лист „Дењик“ Михал Кадера, представник Шкоде задужен за односе с јавношћу. Његова фирма жели да до 2030. у ЕУ продаје више електричних, него возила с класичним моторима.