Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Радници у ауто индустрији у САД-у настављају са штрајком!

22.10.2023. 10:02
Пише:
Србија Данас
Fabrika automobila
Фабрика аутомобила / Извор: Профимедиа

Боре се за своја права...

Амерички аутомобилски радници настављају штрајк док компаније не понуде више. Председник Унитед Ауто Workers (UAW) Шон Фејн рекао је да иако су произвођачи аутомобила у Детроиту повећали своје понуде плата и бенефиција радницима, синдикат може добити више ако дуже издржи петонедељни штрајк током преговора о колективним уговорима. У штрајку је 23 посто од 146.000 чланова синдиката запослених у три произвођача аутомобила.

AMSS УПОЗОРАВА: Местимична киша може успорити саобраћај!

AMSS УПОЗОРАВА: Местимична киша може успорити саобраћај!

НЕМА ПОТРЕБЕ ДА ПАНИЧИТЕ: Ево шта требада урадите ако вам се поквари квачило у току вожње (ВИДЕО)

НЕМА ПОТРЕБЕ ДА ПАНИЧИТЕ: Ево шта требада урадите ако вам се поквари квачило у току вожње (ВИДЕО)

РЕВОЛУЦИЈА НА ТРЖИШТУ: BMW уводи паметне наочаре за мотоциклисте (ВИДЕО)

РЕВОЛУЦИЈА НА ТРЖИШТУ: BMW уводи паметне наочаре за мотоциклисте (ВИДЕО)

Наиме, штрајкови су започели 15. септембра у једном погону сваке компаније, а синдикат је касније укључио раднике у складишту делова, затим по један погон у Форду и ГМ-у. Прошле недеље синдикат је направио изненађујући потез проширивши штрајк на Фордову огромну фабрику камионета и СУВ-ова у Лоуисвилу, Кентаки.

Фејн у петак није најавио проширење штрајка, али је упозорио да UAW то може учинити било када, зависно од тога колико далеко оде у преговорима с произвођачима аутомобила.

У последња 24 сата, рекао је Фејн, Stellantis и ГМ дали су понуде за плате сличне Фордовим, с повећањем од 23 посто током четворогодишњег уговора. Али председник синдиката је инсистирао на томе да компаније могу ићи даље.

Тврдећи да се Форд "прави да си не може приуштити оно што тражимо", Фејн је приметио да се компанија жалила на синдикалне раднике који су напустили фабрику у Луисвилу која је морала бити затворена. Та фабрика је највећа и најпрофитабилнија Фордова фабрика на свету.

"Избацили смо њихову највећу фабрику, а они се нису вратили ни с једном новом понудом", рекао је он.

Иако је Фејн рекао да ће UAW напорно радити да би добио великодушније понуде од произвођача аутомобила, обратио се члановима синдиката који су рекли да су већ спремни да гласају о уговорима, уз тврдњу да компаније покушавају да поделе синдикат и позвао на солидарност међу радницима.

Фејн је рекао да компаније и даље тврде да су дале рекордне понуде UAW-u, али да су оне недовољне да надокнаде оно што су радници изгубили у последње две деценије. Сваки пут кад произвођачи аутомобила дају понуду, рекао је Фејн, они тврде да је то најбоље што могу учинити, само да би се данима касније вратили с бољом понудом.

ГМ је у изјави рекао да је понуду дао у петак са "значајним напретком у свим кључним подручјима у настојању да постигне коначни договор с UAW-om и врати наше људе на посао".

Мултинационални конгломерат "Stellantis" рекао је да су постигли напредак са синдикатом у уклањању јаза у важним питањима "што ће донети тренутну финансијску добит и сигурност посла за наше запослене". Та компаније је саопштила да је фокусирана на решавање проблема што је пре могуће.

Форд је рекао да су његове уговорне понуде UAW-u биле најиздашније међу сва три произвођача аутомобила.

Све три компаније наводе да не могу повећати трошкове рада до те мере да не би имале довољно новца за улагање у нова возила и фабрике.

ГМ је рекао да његова понуда повећава плате за већину радне снаге на 40,39 долара (38,10 евра) по сату, или око 84.000 долара (79.233 евра) годишње, до краја четворогодишњег уговора. То је повећање од 23 посто у односу на 32,32 долара по сату колико зарађује већина фабричких радника. На годишњем нивоу то је 25 посто.

UAW је затражио повећање од 36 посто током четири године и традиционални дефинисани пензиони план за раднике запослене од 2007.

Фејн је рекао да је ГМ одбио да одговори на Фордову понуду да радницима да право на штрајк када се фабрика затвори. Ни ГМ ни Stellantis нису успели да доскоче Форду у враћању повећања трошкова живота на нивое из 2009. године.

Није јасно када би Фејн могао да затражи више радника да се придруже 34.000 радника који су већ без посла и плата у шест фабрика и 38 складишта за дистрибуцију делова.

Прошле недеље, пре него што је ГМ пристао на услове фабрике батерија, синдикат је запретио да ће затворити ГМ-ову фабрику у Арлингтону у Тексасу, која производи високопрофитабилна велика СУВ возила.

Синдикални штрајкови у циљаним фабрикама у свакој компанији, који су започели 15. септембра, приближавају се почетку своје шесте недеље.

UAW такође тражи повећање пензија за пензионере у индустрији, укидање различитих нивоа плата за раднике и још много тога. Чини се да само ГМ-ова понуда задовољава то у последњој години пре новог уговора.