Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

СИГУРНО И ПО ПРОПИСИМА: Како да правилно ШЛЕПУЈЕТЕ аутомобил, а да вас не "сачека" огромна КАЗНА?

28.06.2023. 14:14
Пише:
Србија Данас
automobil
аутомобил / Извор: Shutterstock

Будите спремни у сваком моменту.

Тренутак када је потребно шлепати возило које је услед квара механичког или електронског, заиста је стресан за сваког возача.

Пре свега ту је забринутост за само возило и недостатка који је у том тренутку очигледно присутан, али и поставља се питање како се правилно шлепа возило?

ОБАВЕЗНО ПРОЧИТАЈТЕ: Колико је ОПАСНО оставити ДЕЦУ И КУЋНЕ ЉУБИМЦЕ у возилу на СУНЦУ?

ОБАВЕЗНО ПРОЧИТАЈТЕ: Колико је ОПАСНО оставити ДЕЦУ И КУЋНЕ ЉУБИМЦЕ у возилу на СУНЦУ?

УБУДУЋЕ БЕЖИЧНО ДОПУЊАВАЊЕ: Теслина возила ће имати специјалну платформу

УБУДУЋЕ БЕЖИЧНО ДОПУЊАВАЊЕ: Теслина возила ће имати специјалну платформу

НЕ МОРАТЕ ДА БРИНЕТЕ: Ево како да савладате ХАУБУ која не жели да сарађује

НЕ МОРАТЕ ДА БРИНЕТЕ: Ево како да савладате ХАУБУ која не жели да сарађује

Шта закон каже о шлепању?

Шлепање је, наиме дозвољено искључиво возилима која због изазваног квара или недостатка одређеног дела не могу безбедно да се крећу коловозом.

Уколико је потребно шлепање на ауто–путу или путу који је резервисан само за саобраћај моторних возила, шлепање је дозвољено али само до најближег искључења, иначе казна за непрописно шлепање иде од 5.000 динара.

Четвороточкаш који је у том тренутку у квару може се вући или уз помоћ ужета или руде (круте везе) или вешањем за друго исправно возило.

Уколико је неисправан волан или кочнице уже се не сме користи током шлепања, а помоћу ужета се не могу шлепати ни аутобус или неко друго теретно возило.

Уз помоћ кратке везе односно руде такође не смете вући аутомобил уколико је на њему неисправан волан, али ни у случају када је "укупна маса вученог возила већа од укупне масе возила који шлепује док кочнице вученог возила нису у функцији" пише у закону.

Обавезна сигнализација током шлепања

Током самог шлепања потребно је и обавезно укључити мигавце како на вученом тако и на возилу које обавља шлепање (наравно уколико су на вученом возилу мигавци исправни).

На оба возила је потребно поставити и троугао, а ноћу је дозвољено шлепање једино ако су задња позициона светла укључена (на неисправном возилу), или уколико се жуто ротационо светло налази на вучном возилу.

Ови прописи су од изузетног значаја када су отежани услови на путу, као што је на пример вожња по магли.

Уколико сте заборавили током теоријске наставе, вреди подсетити да је током саме вуче у неисправном возилу могуће присуство једино возача, а новчане казне су и овде присутне уколико се нешто од набројаног прекрши.

Максимална брзина и одстојање током шлепања

Опет ћемо се осврнути на закон који је усклађен са максималном безбедношћу возача па и у оваквим ванредним ситуацијама.

Дакле, уколико се вуча обавља ужетом растојање мора бити од 3 до 5 метара, а уколико се обавља уз помоћ круте везе онда растојање може бити мање од 3 метра, док је максимално до 10 метара.

Што се тиче брзине максимална дозвољена брзина је 40 км/х.

Правилно шлепање са сајлом

У пракси само шлепање може бити доста компликовано, за разлику од теорије (и када читате) када се све чини лако за релизовати.

Када сте везали аутомобиле, битно је да се први аутомобил креће врло лагано како би се сајла затегла.

Осетићете да се лагано креће са вучом, али један возач када крене треба да избегава успоравање или кочење како га овај други аутомобил, вучени ауто, не би сустигао и на тај начин се изгубила затегнутост сајле.

Приликом вуче сајлом идеално је да она све време буде затегнута, али то није једноставно постићи и због тога је јако битно да возач који је у вученом ауту буде пажљив, прати ситуацију и да на најмањи знак успоравања аутомобиле који га вуче почне и он да кочи (полако) како би сајла остала затегнута и даље.

Саветујемо вам да пред раскрсницу или кривину, вучени ауто кочи онај други аутомобил који вуче како би се изједначено и на време успорили без опуштања сајле и наставили пут.

Иако је ограничење на 40мк/х ви се крећите оном брзином којом сматраде да је безбедно и не дозволите да вас остали возачи пожурују.

Доста је аутомобила са аутоматским мењачем, али искусни сервисери као и возачи ће вам ипак саветовати да у ситуацији када је вашем аутоматику потребна вуча да контактирате шлеп службу.

Могуће је да се вуку И ови аутомобили, али зависно од произвођача може то бити веома ризично по сам аутомобил.

Као што видимо, није основно приликом шлепања да се закачи уже за куку и вози.

Уколико се не поштују правила могу да настану проблеми са полицијом као и са самом вучом другог возила.

Иако нисмо у овом тексту одговорили колико се километра може вући возило које је у квару, то није прецизно одређено.

У Немачкој је то дефинисано па је дозвољена вуче до 100 км, али од вас као возача се очекује да возило у кваро са тог места вучете право у сервис или у гаражу.

Како се на време припремити за шлеповање возила?

Битно је да пронађете безбедан простор, иделано би било већи паркинг на којем нема саобраћаја.

Приликом вожње са нижом брзином обавезно угасите мотор, али кључ оставите у оном положају у којем неће доћи до закључавања волана.

Када скрећете или кочите, првобитно то радите благо, а онда можете и оштрије јер ћете на тај начин стећи праву слику о разлици када је мотор вашег уатомобила упаљен и угашен.

Битно је да се у свакодневним околностима, када нема потребе за вучом упознате са својим аутомобилом и научите (када нисте под стресом изазваним кваром аутомобила) како намонтирати алку за вучу.

Уколико имате уз аутомобил и упутство, обавезно га прочитајте или пронађите на интернету адекватан туторијал.