Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Шпијуни на четири точка: Шта доноси нова регулатива ЕУ о сајбер безбедности за аутомобиле

22.04.2024. 12:59
Пише:
Србија Данас/Б92
V2V sistem komunikacije među vozilima
В2В систем комуникације међу возилима / Извор: Youtube Printscreen

У ЕУ ускоро ступају на снагу нови прописи о сајбер безбедности аутомобила. Неколико произвођача због тога обуставља производњу неких модела. Било би прескупо прилагодити их новим правилима.

Тајни агент Џејмс Бонд спашава цео свет са својим врхунски опремљеним аутомобилима у филмовима. У стварности, прави шпијуни могу да користе аутомобиле као сопствено средство за добијање информација, пише Сеебиз.

Наиме, електронска опрема аутомобила не служи само удобности возача и њиховој безбедности у саобраћају. Истовремено, омогућава да се аутомобили и њихови корисници све више прате.

Уједињене нације и Европска унија су то препознале и реаговале на то. Правила УН Р155 и Р156 се тичу сајбер безбедности аутомобила и ажурирања софтвера и постављају строже захтеве за произвођаче аутомобила. Ови прописи УН ће се примењивати у Европској унији од 7. јула 2024. године.

Шпијунске машине на четири точка

Економски експерт Мориц Шуларик (Моритз Schularick) у листу Handelsblatt 23. марта ове године објаснио значај сајбер безбедности у саобраћају, тврдећи да се ради о "националној безбедности" бројним сензорима и камерама, са становишта тајних служби ништа више од шпијунских машина на четири точка.

Већ у децембру 2023. године, на састанку Фондације Хелмут Schmidt и DW-a у Берлину, изјавио је да аутомобили који се крећу по Берлину бележе све што се дешава око њих и прослеђују те податке својим компанијама, заправо својим матичним концернима у Кини.

- Да ли то желимо? Да ли желимо милионе очију и ушију страних владе на нашим улицама? - поставио је реторичко питање Шуларик.

То потврђује и студија под називом "Аутомотиве Cyber Security", коју су припремили Центар за управљање аутомобилом (ЦАМ) и Cisco Системс у марту 2024. Уз све снажније умрежавање и дигитализацију аутомобила, производње и логистике, ризик од сајбер напада на аутомобилску индустрију, такође, расте.

- Ризик од сајбер напада у аутомобилској индустрији се стално повећава. Са ширењем софтверски дефинисаних возила, електромобилности, аутономне вожње и умрежавања ланаца испоруке, сајбер ризици се још више повећавају - закључује шеф студије Стефан Брацел (Стефан Братзел) директор ЦАМ-а.

Ауто-индустрија мета сајбер напада

Студија конкретних примера показује да је индустрија већ угрожена. Тако је Toyota морала да обустави производњу пре две године јер је један добављач вероватно био мета сајбер напада.

У лето 2022. године, произвођач гума Цонтинентал био је мета сајбер напада, упркос мерама безбедности, нападач је украо податке из ИТ система компаније.

У марту 2023. године хакери су били у могућности да обављају разне функције, да отворе пртљажник и да манипулишу инфотејнмент системом.

Зашто се обуставља производња неких модела

Због нових правила, произвођачи ће праве да производе неке моделе. У Volkswagenu су то модели Уп! и Транспортер Т6.1, код Porschea су то модели Мацан, Boxter и Cayman, који ће се убудуће извозити само са моторима са унутрашњим сагоревањем.

Ауди, Renault и Смарт, такође, најављују да више неће производити старије моделе.

Члан одбора и шеф одељења за путничка возила у Volkswagenu, Томас Шефер, објаснио је то у изјави за ДПА ​​превеликим напором који би био потребан да би се испунила нова правила.

- Морали бисмо да интегришемо потпуно нову архитектуру електронике. То би једноставно било прескупо.

Ово је потврдила Вибке Фастенрат, портпаролка Volkswagenovog одељења за комерцијална возила, у интервјуу за DW.

- Да бисмо применили законску регулативу за електронску архитектуру модела Т6.1, била би нам потребна веома велика улагања у платформу којој истиче рок. Због кратког преосталог рока за израду тог модела, ове инвестиције нису одобрене, поготово што је нови модел већ на тржишту.

Мерцедес најспремнији

Чини се да је конкурентски Мерцедес добро припремљен за ово. Портпаролка компаније Јулијана Вецкенман (Јулиане Weckenmann) рекла је за DW да нова правила "неће имати никаквих последица по портфељ Мерцедес-Бенза".

- Све наше архитектуре испуњавају ове захтеве и већ су или ће ускоро бити сертификоване у складу са прописима УН Р155 и Р156.

И у Volkswagenu верују да су спремни за нови изазов. Њихови модели за 2025. ће бити прилагођени у складу са новим правилима, према Стефану Брацелу, јер "професионална корпоративна стратегија сајбер безбедности добија све већи значај као неизбежни хигијенски фактор у аутомобилској индустрији".

Кристијан Корф, члан одбора компаније Cisco Немачка, која је наручила студију о сајбер безбедности, каже да тема сајбер безбедности добија све већи значај у аутомобилској индустрији.

- Аутомобилска индустрија је један од стубова наше привреде. Не смемо дозволити себи сајбер нападе. Само онај ко нуди безбедна возила и услугу на свим нивоима, задржаће поверење купаца.