Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ВАЖНА ИНФОРМАЦИЈА: Шта треба да знате о аутономној вожњи, који нивои постоје и да ли је регулисана у Србији

07.12.2023. 22:00
Пише:
Србија Данас/ Објектив
autonomna vozila
аутономна возила / Извор: Профимедиа

Комплексан термин који обухвата неколико нивоа аутономије.

Многа возила доступна на данашњем тржишту тврде да поседују одређен ниво аутономне вожње. Нажалост, Именовање одређених функција које помажу у вожњи је последњих година било извор бројних нејасноћа око тога шта је заправо самовозећи аутомобил. Најбољи пример тога је Аутопилот компаније Тесла, који нас по свом називу наводи да замишљамо возило које путнике превози само, а то није случај.

ВАЖНО ЈЕ ЗНАТИ: Зашто је филтер ваздуха важан и како утиче на перформансе вашег аутомобила?filter vazduha

ВАЖНО ЈЕ ЗНАТИ: Зашто је филтер ваздуха важан и како утиче на перформансе вашег аутомобила?

ВЕРОВАТНО СТЕ СЕ ЗАПИТАЛИ: Како препознати да је време да се замени акумулатор?akumulator

ВЕРОВАТНО СТЕ СЕ ЗАПИТАЛИ: Како препознати да је време да се замени акумулатор?

ИСТОРИЈСКИ ТРЕНУТАК: Први индуктивни пут који пуни електрична возила током вожње (ВИДЕО)put

ИСТОРИЈСКИ ТРЕНУТАК: Први индуктивни пут који пуни електрична возила током вожње (ВИДЕО)

Како путеви не би постали полигони за произвођаче, закони и правилници су морали да се развијају упоредо са технологијом, а било је потребно и успоставити одређене стандарде којима дефинишемо различите нивое аутономије.

Шта је аутономна вожња?

Када размишљамо о аутономној вожњи, у нашој подсвести је оно што смо упијали кроз дела научне фантастике – аутомобил који се вози сам – и то је прилично добра дефиниција. Међутим, стварност није тако једноставна, већ постоји неколико нивоа аутономије.

Иако се произвођачи нису либили да се разбацују терминима као што су “аутономно возило” или “самовозећи аутомобил”, истина је да четвороточкаши могу бити делимично или потпуно аутономни у вожњи. Међутим, још увек смо далеко од потпуно аутономне вожње у свим условима.

Шта су нивои аутономне вожње и који постоје

Постоји шест нивоа аутономије, који се класификују бројевима од 0 до 5. Ови стандардизовани нивои обухватају распон од возила која уопште не нуде активну помоћ возачу у вожњи, па све до возила у којима возач не мора да предузима било какве радње, чак ни да буде присутан.

Ниво 0: Непостојање активне помоћи у вожњи

Иако је све мање и мање присутан, ниво 0 постоји. У питању су аутомобили који све аспекте вожње препуштају возачу. Овакво возило може користити различите визуелне и звучне индикаторе како би упозорило особу за воланом, али је возач тај који доноси све одлуке.

Ниво 1: Само једва врста активне помоћи у вожњи

Огроман број возила која су данас у продаји се може класификовати нивоом 1 аутономије. У питању су возила која нуде само једну врсту активне помоћи у вожњи, било да је то присуство прилагодљивог темпомата (ACC), могућност одржавања у траци или помоћ при паркирању.

Возила чија аутономија се означава нивоом 1 могу имати само једну активну функцију помоћи у вожњи, а не неколико истовремено. Возач се мора налазити за воланом и бити у приправности да у сваком моменту преузме контролу над возилом.

Ниво 2: Активна помоћ у контролисању и брзини кретања

Велики број нових возила поседује могућност аутономне вожње нивоа 2, а управо је ово ниво којем припада Аутопилот систем компаније Тесла. У питању је комбинација прилагодљивог темпомата и активног одржавања у траци. Другим речима, аутономија нивоа 2 нуди помоћ у контролисању, као и у брзини кретања возила.

Као и код нивоа 1, особа за воланом све време мора да надгледа рад аутоматизованих система вожње, као и да у сваком моменту буде спремна да преузме контролу.

Ниво 3: Аутономна вожња под одређеним условима

Ако је аутономна вожња нивоа 2 још увек била обавеза возача, ниво 3 иде корак даље. Ово је ниво од којег, када услови то дозвољавају, особа за воланом (у пракси) више није возач. Аутомобил је тај који сам вози, односно преузима сву одговорност вожње на себе. Дакле, аутономни систем нивоа 3 на себе мора преузети све аспекте вожње, попут убрзавања, коћења, одржавања у траци, промене трака итд.

Иако ниво 3 дозвољава аутономну вожњу када је то могуће, он се разликује од виших нивоа по томе што ће у неком моменту ипак затражити од возача да преузме контролу над возилом.

Ниво 4: Увертира у потпуно аутономна возила

Ниво 4 је оно најбоље што данас постоји. Разлика између 3. и 4. нивоа је велика, јер аутономна вожња нивоа 4 не захтева од људског возача да преузме контролу током вожње, као ни да ико буде присутан у возилу.

Међутим, ово не подразумева аутономну вожњу у свим случајевима. Заправо, аутономија нивоа 4 је доступна само под одређеним условима, што може бити рута коју је произвођач унапред подесио, али и географско подручје на којем ће аутономна вожња бити могућа. На пример, самовозећи таксији Цруисе су 2022. године добили дозволу да пружају услуге на територији Сан Франциска.

Особа може седети за воланом (ако га уопште има), али она нема никакву контролу над возилом. Могуће је чак и да педале нису присутне на возилима овог нивоа аутономије.

Ниво 5: Аутономна вожња у свим условима

Врхунац аутономне вожње је аутономија нивоа 5. У питању је систем који у потпуности уклања људског возача у свим условима и може да се креће било где на планети.

Возило које ће нудити овај ниво аутономне вожње неће имати волан, мењач и педале. Заправо, можда уопште неће личити на традиционални аутомобил.

Да ли је аутономна вожња регулисана у Србији

Током обраћања јавности у августу ове године, премијерка Ана Брнабић је навела да је у Србији месец дана раније издата прва дозвола за возило аутономије нивоа 3.

- У томе смо једна од првих пет земаља које су то урадиле. Нама је циљ да до 2027. имамо тај максималан ниво 5 где је потпуно аутономно возило и да током нашег Експа 2027 сва возила у оквиру Експа буду електрична возила без возача”, рекла је Брнабићева. “Желимо да Србија буде прва у Европи у овој области”.

У Србији је 2. децембра ступио на снагу правилник о условима за обављање аутономне вожње, којим се ближе прописују услови под којима се обавља аутономна вожња и процедура издавања дозволе за тестирање аутономног возила, а који је донело Министарство унутрашњих послова.

Тестирање аутономног возила може да обавља правно лице са седиштем у Србији, на основу дозволе, коју издаје територијално надлежна организациона јединица Министарства унутрашњих послова на чијем се подручју одвија тестирање.

Дозвола се може издати за једно или више аутономних возила, врсте Л7 са фабрички затвореном каросеријом, М1 или Н1, закључно са нивоом 4 аутоматизације вожње, на период од најдуже годину дана.

У зависности од специфичности сваког појединачног захтева може се дозволити целодневно тестирање, тестирање у краћем периоду или се одредити најдуже трајање сваке појединачне вожње, а такође може се одредити да се тестирање врши само током трајања обданице.

Између осталог, правилником је прописано да уколико се нпр. тестира возило нивоа 3 или нижег нивоа, возач се мора налазити на месту возача, а ако се тестира возило нивоа 4, возач мора све време да седи у првом реду седишта иза ветробрана, спреман да у сваком тренутку преузме контролу над возилом и постављен тако да је положај његових руку, ногу и тела такав да никада не губи управљивост возилом.

Дужност возача је, како се у правилнику наводи, да надзире одвијање вожње на путу и аутоматизовани систем вожње, при чему мора бити приправан да преузме контролу над возилом у свим случајевима где би безбедност саобраћаја на путу била угрожена.