Ускоро путарина за камионе и на путевима нижег реда – цена иста као на ауто-путу?
ЈП Путеви Србије расписало је тендер за пројектовање система за наплату путарине на путевима нижег реда за тешка теретна возила са четири и више осовина.
По свему судећи, кренуло се у реализацију пројекта увођења путарине за тешке камионе и ван ауто-путева.
Могућност увођења путарина на путевима нижих категорија за теретна возила која их тренутно бесплатно користе најављује се већ неколико година, а 2022. године био је расписан и тендер за израду студије оправданости, која је сада завршена, пише еКапија.
"Након детаљне анализе пројекта (Студија оправданости увођења наплате путарине на новим/будућим деоницама ауто пута и на путевима нижег реда), констататовано је да је DSRC-MLFF технологија решење које је технички и економски најефикасније и компатибилно са постојећим системом наплате путарине у Србији", наводи се у тендерској документацији.
Додаје се да наплата путарине на путевима првог реда у Европи постоји већ скоро 20 година, па и у земљама у окружењу, Мађарској и Бугарској, а најраширенија је у Немачкој, где се примењује на скоро 50.000 км, од чега је тек нешто више од 13.000 км ауто-путева.
"Наплата путарине на путевима првог реда примењује се на комерцијална возила и свугде су обухваћена возила носивости преко 12 тона, а у неким земљама и комерцијална возила мање носивости", стоји у пројектном задатку.
Како је наведено, учешће комерцијалних возила (возила 4. категорије по класификацији која се примењује на аутопутевима у Србији) у укупном броју саобраћајних незгода на путевима првог реда износи око једну трећину свих незгода које се десе на овим путевима.
"То показује да њихов интензивни саобраћај на путевима првог реда представља ризик за све учеснике у саобраћају, нарочито имајући у виду да је учешће комерцијалних возила у укупном саобраћајном току на путевима првог реда далеко испод трећине", стоји у тендеру и додаје се да би мерама којима би се смањио саобраћај возила 4. категорије на путевима првог реда, значајно повећала безбедност коришћења ових путева.
Једна од тих мера је, каже се даље, увођење наплате путарине за возила 4. категорије на путевима првог реда, "поготово ако би се услуга коршћења пута првог Б реда наплаћивала по истој цени као и на ауто-путевима".
Процена Путева Србије је да би се 60-70% ових возила преусмерило са путева првог Б реда на ауто-путеве.
Студијом је предложена реализација посла подељена у 4 фазе.
Техничко решење обухватиће систем за надзор и наплату на магистралним путевима који чине хардверски и софтверски елементи. Подаци о путовању возила на наплатном и контролном месту се снимају, обрађују, и шаљу централном систему.
Сва возила која пролазе аутоматски се откривају и класификују. Систем класификације је посебно оптимизован за идентификацију и одређивање категорије возила по висини возила и директно пребројавање броја осовина, према потребним параметрима.
Биће, стоји у пројектном задатку, снимљена слика свих возила која морају да плате путарину, од напред и од назад. Вршиће се аутоматска идентификација регистарске таблице на свакој станици, а накнадно, слике за препознавање таблица ће бити обрађене у центру од стране посебног алгоритма на централном систему да би се побољшало препознавање.
Осим тога, снима се и општа слика возила, на којој се возило у потпуности види са предње стране.
ДСРЦ трансакција се извршава (за праћење и наплату), под условом да је возило опремљено транспондером коме је дозвољено да се креће на путу са наплатом путарине.
Тендер је отворен до 31. јануара, а вредност посла процењена је на 60 милиона динара