Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

За враћање километраже прети 8 година робије!

05.02.2024. 12:48
Пише:
Србија Данас/царВертицал
kilometraža
километража / Извор: Профимедиа/илустрација

Закон каже...

Манипулација бројачем километара честа је пракса на тржишту половних возила, проузрокујући финансијске губитке како превареним купцима, тако и државама. Компанија царВертицал, специјализована за аутомобилске податке, спровела је истраживање у 22 земље Европе и Сједињених Америчких Држава како би сазнала како локалне владе третирају превару с километражом и каква законодавства се примењују

Лада из Краљева стигла до Чикага!lada

Лада из Краљева стигла до Чикага!

СТАЊЕ НА ПУТЕВИМА: Добри услови за вожњу! Ево какво је стање на границамаauto-put

СТАЊЕ НА ПУТЕВИМА: Добри услови за вожњу! Ево какво је стање на границама

ВОЗАЧИ, КАЗНЕ СВЕ ВЕЋЕ: За вожњу у оваквом стању можете отићи и у ЗАТВОРsaobraćajac

ВОЗАЧИ, КАЗНЕ СВЕ ВЕЋЕ: За вожњу у оваквом стању можете отићи и у ЗАТВОР

Изгледа да се ставови према превари с бројачем километара значајно разликују међу различитим земљама: од недостатка законодавства до максималне новчане казне од 300.000 евра у Француској.

Хрватска је међу строжијима, до 8 година затвора за оне који умањују километражу на аутомобилу

Стопа превара с бројачем километара остаје висока у Србији упркос могућим новчаним казнама и затворским казнама

Србија нема посебан закон који директно адресира превару с бројачем километара

Међутим, Кривични законик укључује кривично дело преваре, које се јасно односи на ову врсту радње. Ако неко успе да превари купца у вези са вредношћу возила, сматра се кривим и подлеже казнама, укључујући новчане казне и могућу затворску казну. Међутим, коначна одлука судије може зависити од много фактора и, у већем броју случајева, преваранти избегну озбиљне казне. Ово важи не само за Србију, већ и за друге земље.

Румунија такође нема специфичне законе за манипулацију бројачем километара. Локални закони обухватају све врсте превара, а манипулација километражом је једна од њих. У Мађарској, преваранти могу битикажњени затвором до 1 године.

За поређење, 7,8% возила проверених у Румунији на царВертицал-у имало је превару с бројачем километара, 5,3% – у Србији, и 6,1% у Мађарској, што указује да тренутно законодавство не одвраћа починиоце од манипулације километражом.

„Веома је важно успоставити добру праксу с правног аспекта. Правосудне власти би вероватно смањиле стопе преваре у случају успешног преседана, што је кључно за тржиште половних аутомобила. Добар преседан је управо оно што свака земља треба у вези с транспарентношћу на тржишту половних аутомобила“, каже Матас Бузелис, главни комуникациони стручњак у царВертицал-у и стручњак за аутомобилску индустрију.
Не постоји јединствен систем закона за превару с бројачем километара
Већина испитаних земаља примењује новчане казне, па чак и затворске казне за превару с бројачем километара, али нису све озбиљне у вези са овим злочином.

У Пољској, преваранти могу добити затворску казну до 5 година, у Чешкој – 2 године, Литванији – 2 године, Француској – 2 године, Шпанији – 3,5 година, Италији – 3 године, и Немачкој – 1 годину

Међутим, ово су максималне казне које ретко ко заправо добија, с новчаним казнама које су чешће. Строжа законодавства не нужно резултирају мањим бројем превара, јер је манипулација бројачем километара такође регионални проблем: у источној Европи је чешћа него у западној због нижих прихода и великог броја увезених аутомобила.

Не постоји јединствен систем закона за превару с бројачем километара. Ако би сви грађани сваке чланице ЕУ имали исто законодавство за превару, то би довело до дугорочног решења овог проблема. У међувремену, неке земље то не схватају озбиљно као друге, и то је један од парадокса с којим се суочавају глобалне организације“, каже Бузелис.

Тешко је доказати превару с бројачем километара пред судом
Иако је манипулација бројачем километара технички нелегална у многим земљама, доказивање таквих случајева може бити проблематично. Трансакције које се одвијају преко граница стварају окружење са асиметријом информација између купаца и продаваца аутомобила, отварајући могућности за повећање километраже у једној земљи, а затим продају у другој са лажном километражом. Адекватно законодавство у вези с преваром с бројачем километара могло би смањити стопу оваквих злочина и подстаћи ефикаснији пренос података о трансакцијама аутомобила између земаља.

Пошто закони појединих земаља често не успевају заштитити права својих грађана, купци би увек требало да провере историју аутомобила пре него што купе половни аутомобил. Иначе, могу постати један од хиљада жртава преваре с бројачем километара широм Европе.