Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ЗЛУ НЕ ТРЕБАЛО: Ево Како израчунати ЗАУСТАВНИ ПУТ приликом кочења!

16.10.2023. 11:55
Пише:
Србија Данас
stop
стоп / Извор: Профимедиа/илустрација

Има више фактора...

Возач је одлучујући фактор приликом наглог кочења. Важно је време реакције, али и сила кочења.

Како израчунати пут кочења вашег возила? Немачки ауто-клуб АДАЦ се позабавио тим питањем. Једначина је једноставна, а у њу треба унети и време реакције, односно време потребно да се притисне кочница.

ОБАВЕЗНО ЈЕ ЗНАТИ: Како проверити да ли ради АБС и зашто се НЕ ПАЛИ увек лампица кад не ради? (ВИДЕО)

ОБАВЕЗНО ЈЕ ЗНАТИ: Како проверити да ли ради АБС и зашто се НЕ ПАЛИ увек лампица кад не ради? (ВИДЕО)

ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Оваква вожња може бити јако опасна, а некад и ВЕОМА КАЖЊИВА

ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Оваква вожња може бити јако опасна, а некад и ВЕОМА КАЖЊИВА

ШТА ЗНАЧЕ ПРОМЕНЕ У ЗВУКУ МОТОРА? Углавном су то озбиљни проблеми због којих треба одмах звати сервис

ШТА ЗНАЧЕ ПРОМЕНЕ У ЗВУКУ МОТОРА? Углавном су то озбиљни проблеми због којих треба одмах звати сервис

Зауставни пут такође укључује пређени пут за време које је потребно возачу да реагује. Ово траје око 0,8 до 1,2 секунде. Поред тога, постоји период док се кочнице потпуно не активирају (приближно 0,2 секунде) и на крају раздаљина коју возило пређе са пуним притиском кочнице.

На пример, ако аутомобил вози брзином од 50 км/х, "дужина реакционог пута" је 15 метара. Путања одговора: (50 км/х : 10) x 3 = 15 метара.

Пут кочења на правом путу зависи од многих фактора као што су: перформансе кочница, брзина аутомобила, стање пута... Код нормалног кочења, пут кочења се може проценити веома конзервативно ако почетну брзину у км/х поделите са десет и резултат помножите са бројем који добијете након дељења.

Дакле, ако се крећете брзином од 50 км/х, прелазите 25 метара пута кочења. Кочиони пут: (50 км/х :10) x (50 км/х :10) = 25 метара.

У наведеном примеру, време реакције пут кочења резултира зауставним путем од 40 метара.

Пут кочења је знатно краћи на сувим и чистим површинама и уз енергичну активацију кочнице. С обзиром да пут кочења у великој мери зависи од тога да ли возач кочи нормално или, у случају опасности изврши хитно заустављање, важи следеће правило: кочење у случају опасности може преполовити пут кочења.

При брзини од 50 км/х, пут кочења се скраћује на око 12,5 метара у случају наглог кочења, док је укупни зауставни пут само 27,5 метара. Супротно популарном веровању, пут кочења се не повећава линеарно, већ као квадрат брзине: Ако удвостручите брзину, пут кочења постаје четири пута дужи.

Са друге стране, "пут реакције" расте линеарно са брзином.

Наведени пример прорачуна показује да зауставни пут пре свега зависи од брзине којом се аутомобил креће. Међутим, такође зависи од способности возача да реагује, техничке опремљености возила – и стања пута.

Возач је одлучујући фактор приликом наглог кочења, важно је време реакције и сила кочења. Зато будите концентрисани и седите усправљено у аутомобилу – тако ћете брже реаговати.