Биоскопи неће опстати без помоћи државе
Последице пандемије угрозиле биоскопе и филмске дистрибутере у Србији
Колико дуго ћемо моћи да кажемо да имамо модерне биоскопе у Србији тренутно највише зависи од државе, јер је пандемија бацила на колена читаву индустрију, а финансијска помоћ у највећом мери изостала.
- Иза нас је остао период препорода српске кинематографије у целини. Марљивим радом, стратешким планирањем и квалитетном координацијом Групације за креативну индустрију при Привредној комори Србије и Филмског центра Србије имали смо фазу највећег улагања у филмове. Тако је Србија постала лидер у региону по броју снимљених филмова, броју посетилаца у биоскопима и броју новоотворених биоскопских сала. Добили смо снажну приказивачку мрежу на територији целе Србије, снимили најгледаније домаће филмове у новијој историји и престигли резултатима све државе у окружењу у овој области. Због пандемије је овај тренд доброг привредног раста сурово заустављен, јер су биоскопи први затворени, последњи отворени, а период у коме се радило од 1. септембра је суштински донео још већу кризу због трошкова који су били далеко већи од прихода - изјавио је Небојша Ћетковић, директор компаније Арт виста, која је дистрибутер највећих домаћих блокбастера, попут филмова „Хотел Београд“, „Једини излаз“, „Јужни ветар 2 – убрзање“, „Нето када сам научила да летим“, „Златни дечко“ и „Тома“.
- У првом таласу, захваљујући помоћи Владе, успели смо да преживимо удар пандемије, да одржимо живом дистрибутерску и приказивачку мрежу и да сачувамо запослене. Али новим одлукама и мерама Кризног штаба доживели смо потпуни крах. Поново смо сада ка Влади Републике Србије упутили апеле и молбе за секторску помоћ у име Секције дистрибутера и приказивача. Велика су нам очекивања од њиховог одговора и надамо се да ћемо наићи на разумевање, које имамо код Привредне коморе и Филмског центра Србије, којима је недвосмислено јасно да приказивачи и дистрибутери неће преживети нови талас пандемије. Кључна ствар и велика опасност је то што најгледанији биоскопски хитови у које је већ уложено доста новца из буџета неће имати где да се приказују ни ове ни следеће године - додаје Ћетковић, који се уједно налази и на позицији председника Секције дистрибутера у Привредној комори Србије.
Упркос највећој кризи коју је погодила биоскопе, Cineplexx је у протекла 3 месеца рада у пандемији отворио чак два нова биоскопа у Београду и задржао све своје запослене, али да ће остати тако од 1. јануара зависи искључиво од државе.
- Последње мере Кризног штаба су довеле до тога да Cineplexx биоскопи, као и скоро сви приказивачи у Србији затворе своја врата радним данима и да раде искључиво викендом. Овакав режим рада је у потпуности неодржив и могуће изузимање биоскопа као установе културе из нових мера неће ништа променити, јер се Cineplexx биоскопи налазе у тржним центрима, чије ће радно време у том случају остати и даље скраћено. Поздрављамо ту иницијативу министарке културе Маје Гојковић да се установе културе посматрају као засебна целина, јер су биоскопи показали да су безбедно место у којем је могуће спроводити све прописане мере на највишем могућем нивоу, међутим биоскопи и филмски дистрибутери су тренутно на коленима и уколико не стигне директна помоћ од државе, постоји могућност да ће велики број радника од јануара остати без својих радних места - изјавио је председник Секције приказивача у Привредној комори Србије и програмски директор Cineplexx биоскопа Иван Хинић.
- Дакле, иако смо били врло успешна и самоодржива грана привреде, која уплаћује озбиљан новац на име пореза у буџет, ипак смо остали без могућности да надаље самофинансирамо пословања, те нам је неопходна хитна помоћ државе. У супротном радници ће остати без посла, филмови без биоскопа, а питање је да ли ћемо икада више моћи да регенеришемо пословања и вратимо биоскопе и домаћу кинематографију на ниво регионалног лидера, који смо имали до марта ове године - закључује Небојша Ћетковић.