Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Еколошка такса за нове инвестиције у Србији: Промене посебних токова отпада у нашој земљи

03.10.2020. 12:18
Пише:
Србија Данас
PKS
ПКС / Извор: Фото: ПКС

Упозорено је да еколошка такса у овом тренутку ствара велики трошак.

Представници репрезентативних компанија у области гумарске и хемијске индустрије, пиротског "Тигра", крушевачког "Trajala" (Trayal), "Купертајерса" (Цоопер Tyres анд rubber), "Еликсира" Прахово, "Еликсира Energy", "Балкан прогреса", "Купер стандарда" (Цоопер Стандард) и "Гума центра" сагласили су се о неопходности промене посебних токова отпада у Србији, како би постао транспарентан, ефикасан и инвестициони.

НЕЗАБЕЛЕЖЕНА СИТУАЦИЈА ТУРИСТИЧКИХ АГЕНЦИЈА У СРБИЈИ: Познато кад ће се решити проблем са осигурањем

НЕЗАБЕЛЕЖЕНА СИТУАЦИЈА ТУРИСТИЧКИХ АГЕНЦИЈА У СРБИЈИ: Познато кад ће се решити проблем са осигурањем

ЗАШТО ПОСТОЈЕ ДВЕ ФОРМЕ ЛИСТА НЕПОКРЕТНОСТИ? Јавнобележничка комора нелегално издаје свој ЛИСТ

ЗАШТО ПОСТОЈЕ ДВЕ ФОРМЕ ЛИСТА НЕПОКРЕТНОСТИ? Јавнобележничка комора нелегално издаје свој ЛИСТ

НАПРАВИЛИ СИСТЕМ НА КОЈЕМ НАМ ЗАВИДЕ ДРУГЕ ЗЕМЉЕ: Шарчевић о организацији наставе у време короне

НАПРАВИЛИ СИСТЕМ НА КОЈЕМ НАМ ЗАВИДЕ ДРУГЕ ЗЕМЉЕ: Шарчевић о организацији наставе у време короне

На стручном скупу о одговорности произвођача према животној средини када је у питању третман отпада у организацији Удружења за хемијску, гумарску индустрију и индустрију неметала и Центра за циркуларну економију Привредне коморе Србије, и у сарадњи са компанијом "Трајал" на Јастрепцу, представници компанија указали су на недостатке постојећег законског решења које се примењује већ 10 година, посебно када је у питању висина еколошке накнаде коју плаћа произвођач.

Упозорено је да еколошка такса у овом тренутку ствара велики трошак, јер у цени појединих производа учествује и до 6 процената,  као и да се део новца од таксе не враћа у рециклажну индустрију већ завршава у сивој зони. Нови систем треба да буде једнако обавезујућ за све учеснике на тржишту Србије, а новац прикупљен од еколошке таксе требало би да буде коришћен за нове инвестиције и модернизацију технологија. 

Ефикаснији, инвестициони систем управљања отпадом, омогућио би да у продуженом веку производа, само од отпадне гуме, на пример, настане стотину нових производа. На тај начин, у индустријској симбиози, отпад великих индустрија постаје сировина за мале бизнисе у гумарској индустрији, каже Синиша Митровић, руководилац Центра за циркуларну економију ПКС. 

Гумарска индустрија Србије, која има веома висок развојни потенцијал и окупља  водеће извознике, новим кинеским и и јапанским инвестицијама компаније "Шандонг Линглонг" (Схандонг Линглонг Тире) и "Тојо tajers" (Toyo Тирес), али и ширењем производње домаћих произвођача, премашиће један одсто учешћа у укупној светској производњи пнеуматика у свету.

- Компаније су спремне да инвестицијама подрже реализацију решења заснованих на принципима циркуларне економије како би се гума као сировина вратила у производњу - истакао је Драган Стевановић, секретар Удружења за хемијску, гумарску индустрију и индустрију неметала ПКС.

- Отворено је и питање продужене одговорности произвођача за производ који употребе постаје отпад, такозване шеме колективних оператера. Колективни оператер, а према једном од модела то је компанија у власништву индустрије, бавио би се организацијом система сакупљања гума и повезивањем учесника на тржишту, решио проблем контроле третиране гуме, отпада који рециклери не желе да преузму јер не виде свој интерес, смањио трошкове произвођачима и омогућио већу новостворену вредност - рекао је директор "Гумацентра" Александар Пикула.

 У Србији се годишње генерише око 1000 тона отпада само од батерија, а не постоји сакупљање те врсте отпада. Озбиљан проблем представља третман опасног отпада, и стога је у новој деценији, 2020-2030, неопходно направити стратешке промене у увођењу модела продужене одговорности произвођача  и нове одговорности за штету учињену према животној средини.

Став ресорног министарства је да су неопходне инвестиције, али и добра решења за што квалитетнији редизајн постојећих законских решења, пре свега, Закона о амбалажи и амбалажном отпаду и Закона о управљању отпадом из 2016. године, у складу са европским прописима. Циљ је решавање изазова третмана индустријског отпада и веће коришћење нуспроизвода за нову производњу.

Учесницима скупа "Увођење модела продужене одговорности произвођача  и колективног оператера у гумарској индустрији" међународни експерт путем видео линка представио је и решења третмана отпадних гума "Мишелина"  у Мађарској, а било је речи и о чешком, словачком и словеначком моделу.