Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ЕЛЕКТРИЧНИ АУТОМОБИЛИ доносе револуцију - Не само у аутомобилској индустрији

04.11.2021. 09:20
Пише:
а.е.
Električni automobili
Електрични аутомобили / Извор: Shutterstock

Аутомобил на батерије –  до недавно је звучало као дечја играчка, данас је  будућност којој се надају одрасли.

Глобална аутомобилска индустрија кује велике планове за развој аутомобила на електрични погон. До 2025. године требало би да изађе више од 30 модела е-возила, а увелико се планира и развој батерија великог домета.

Џенерал Моторс поставља темеље за електричну будућност развојем аутомобила који би у цугу могли да прелазе 1000 км са једним пуњењем батерије. У развој и производњу возила та компанија ће до 2025. уложити 27 милијарди долара и представити батерију названу Ултиум. 

Утакмици  се прикључује и Европа. Званичници  компаније Алфа Ромео саопштили су да ће до 2026. сваке године имати по један нови модел е-аутомобила, након чега прелазе искључиво на струју. Већ од 2027. године сваки нови Алфа Ромео биће у потпуности електричан.

Шта је довело до овакве помаме за електричним возилима? Кључна ставка је жеља да се смањи загађење ваздуха смањењем емисије угљен диоксида (ЦО2). Аутомобили на фосилна горива су међу највећим загађивачима ваздуха, па је електрификација превоза ефикасан начин борбе. Према подацима Међународног савета за чист транспорт (ICCT), у глобалном загађењу ваздуха друмски саобраћај учествује са скоро 20%. Електрични аутомобили нам доносе чистије и тише улице и градове чине бољим местом за пешаке и бициклисте. За око годину дана на путевима, само један електрични аутомобил може у просеку уштедети 1,5 милиона грама ЦО2, што је једнако као  четири повратна лета на релацији: Лондон-Барселона.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Свет је препознао овај проблем и комбинованим методама ради на његовом смањењу и, као крајњем циљу, потпуном  решавању. И то не само Европа и САД него и Народна Република Кина која крупним корацима гази у производњи електричних  возила. Декларација о зеленој агенди коју је у новембру 2020. потписала Србија, предвиђа и код нас декарбонизацију до 2050.године, у складу са регулативом о климатским променама у Европској Унији. 

Поред знања и технологије, производња електричних аутомобила заснива се и на доступности минералних ресурса. У овом случају, најбитнији је онај који чини главну разлику у односу на класичне аутомобиле. То је литијум – главна компонента батерија на електрични погон. Без претеривања би се могло рећи да се индустрија електричних аутомобила  у највећој мери оријентисала  управо на литијумске батерије. Одговорна и одржива  експлоатација  литијума стога има кључни значај у зеленој транзицији.  

Како се резерве нафте празне на нафтним платформама и бушотинама широм света, тако се рађа нова нада да ће лежишта литијума донети револуцију у начину на који живимо. Литијум зато може да буде прави испит о победи науке и прилагођавању  цивилизације у којој живимо еколошким захтевима будућности.