Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ХИЉАДЕ ПРАЗНИХ АВИОНА ЛЕТЕ ИЗНАД ЕВРОПЕ: Ево који је разлог

09.01.2022. 10:41
Пише:
Србија Данас/Јутарњи лист
Avion
Авион / Извор: Shutterstock

Европски авио-превозници присиљени су да лете празним или готово празним авионима.

Разлог је то да не би изгубили права на слотове, пристанишна места на хабовима и великим терминалним аеродромима, где од слота зависи саобраћај. А право на слот губе ако не пристану довољан број пута, утврђен уговором. Правило се једноставно зове: "или га користиш или га губиш" ("усе ит ор лосе ит").

ОНИ СУ МЕЂУ НАЈБОГАТИЈИМА НА СВЕТУ, АЛИ СУ ПРЕ СВЕГА ОЧЕВИ: Њихови принципи васпитавања деце ће вас много изненадити

ОНИ СУ МЕЂУ НАЈБОГАТИЈИМА НА СВЕТУ, АЛИ СУ ПРЕ СВЕГА ОЧЕВИ: Њихови принципи васпитавања деце ће вас много изненадити

СЕВЕРНИ ТОК ЈЕ "МАЛА МАЦА" ЗА ОВО: Руси спремају НЕВИЂЕНИ ПРОЈЕКАТ, праве електрану која се НЕЋЕ НАЛАЗИТИ на ЗЕМЉИ

СЕВЕРНИ ТОК ЈЕ "МАЛА МАЦА" ЗА ОВО: Руси спремају НЕВИЂЕНИ ПРОЈЕКАТ, праве електрану која се НЕЋЕ НАЛАЗИТИ на ЗЕМЉИ

ЦЕНЕ У НЕМАЧКОЈ ЕКСПЛОДИРАЛЕ: Потрошачи и привреда трпе огромно оптерећење, овако раније није било!

ЦЕНЕ У НЕМАЧКОЈ ЕКСПЛОДИРАЛЕ: Потрошачи и привреда трпе огромно оптерећење, овако раније није било!

Стални слотови за летове ка популарним дестинацијама на највећим аеродромима веома су важна, заправо драгоцена услуга у индустрији авио-превоза путника. Да би их очувала, свака авио-компанија морагарантовати одређени годишњи број пристајања, у начелу барем 80 одсто укупних права на пристајање утврђених уговором између превозника и аеродрома. Аеродроми зарађују од тога, битно више него од аеродромских такси на путнике и од рекламних паноа.

То ограничење било је укинуто у јеку пандемије лане у марту, али се поступно враћа. Сада авио-превозник губи слот ако не пристане барем половину пута од оних предвиђених уговором. Европска комисија је најавила да ће пред крај марта тај постотак повисити на 64 одсто, преноси Јутарњи лист.

Авио-превозници се буне, почев од највећих, као што су Lufthanza са својом групом, те група КЛМ - Ер Франс. Подсећају да им је омикрон задао нов и неочекиван ударац: веома је заразан, што наводи путнике који не морају да лете да одустану од вожње авионима у којима је тешко избећи вирус у ваздуху кабине. Захтевају "већу флексибилност" јер у противном морају трошити гориво и њиме загађивати атмосферу и кад немају путника да би остварили квоту слетања и узлетања неопходну да задрже право на слот.

Aerodrom
Аеродром / Извор: Профимедиа

Сама Lufthanza је најавила да ће ове зиме поништити око 33.000 летова јер за њих нема интересовања путника. С друге стране најављује да ће ипак морати да лети око 18.000 пута де фацто празним авионима да не изгуби слотове где су јој важни. Исту муку муче и други превозници, па је, на пример, око 3.000 празних летова ове зиме најавила Брисел ерлајнс (Bruxelles Аирлинес), компанија из града у ком је Европска комисија одлучила да уопштено треба смањити број летова како би се барем донекле ублажила климатска криза. Али ЕУ не успева да смањи притисак аеродромских управа на авио-превознике.

Аеродроми маре прво за свој профит. И верују да је и "пристанак" на смањену искоришћеност, од 64 или 50 одсто, претешка жртва коју подносе. А Унији не пада на памет да им у то име плати накнаду и тако умањи економску патњу, јер би се разбесњеле "штедљиве чланице".

- Европска унија се гарантовано стара за климатску кризу - саркастично је на Твитеру коментарисала климатска активисткиња Грета Тунберг.

Ипак не треба лити сузе ни над тешком судбином авио-превозника, јер са свих страна стижу приче о новим улагањима, како би што спремније дочекале попуштање пандемије. Ита, италијанска компанија настала из пепела уништене Алиталије, најавила је јуче да Lufthanza намерава да јој откупи до 40 одсто власништва.