НАЈМОДЕРНИЈЕ ЗА НАШЕ ГРАЂАНЕ: Представљен Е-киоск - сервис о потросацким правима
оводом Светског дана права потрошача, који се обележава данас, 15. марта, Министарство трговине, туризма и телекомуникација представило је Е-киоск, модерни дигитални сервис који грађанима пружа информације о њиховим потрошачким правима.
Е-киоск ће у наредних шест месеци стајати у Тржном центру "Галерија", а ускоро ће се такви дигитални сервиси наћи и у осталим градовима Србије.
На промоцији Е-киоска говорио је државни секретар у Министарству трговине Урош Кандић који је казао да је у односу на претходну годину велика промена што је данас пандемија попустила, крећемо се слободно и без маске, додајући да је управо због пандемије прошле године трговина, као и многе друге делатности, "пропатила".
Кандић је истакао и значај што је прошле године заокружен законодавни оквир када је реч о заштити потрошача, наводећи да је донет Закон о заштити потрошача који је усклађен са европским стандардима.
ОБНОВА ЕЛКТРИЧНЕ МРЕЖЕ У ВЕЛИКОЈ ПЛАНИ: Вредност радова 20 милиона
Полетимо заједно: UNIQA – званично осигурање филма “Лето када сам научила да летим“
СКОК ЦЕНЕ ПШЕНИЦЕ И КУКУРУЗА: И поред рата у Украјини тржиште се стабилизује - неће бити кризе у Србији
Напоменуо је да је у току припрема подзаконских аката тог закона и истакао да се у септембру може рећи да је закон у потпуности функционалан и да се све одредбе примењују.
Говорећи о електронској трговини, Кандић је указао да је прошле године у односу на 2020, е-трговина порасла за чак 70 одсто, а да је укупан обрт новца на том тржишту у Србији био око 55 милијарди динара.
Када је реч о тужбама потрошача, Кандић је навео да се у много мањој мери притужбе грађана односе на е-трговину, свега седам одсто од укупног број.
Указао је да то говори две ствари - да је та област мало боље регулисана него традиционална трговина и да су потрошачи свесни права која су у е-трговини унапређенија у односу на традиционалну трговину.
Кандић је истакао да су притужбе грађана на робе и услуге на нивоу ранијих година и да годишње има око 24.000 пријава.
Највише се притужби односи на обућу, то је када је реч о роби, а када је реч о услугама, највише се грађани жале на испоруку електричне енергије, на телефонски сигнал и услуге телефонских оператера.
Државни секретар је подсетио да је држава током короне, а и у свим изазвовима који су уследили након короне, интевенисала како би заштитила поторшаче у смислу ограничења цена основних животних намирница, хлеба и нафтних деривата.
Испред Организације потрошача Крагујевац говорио је Зоран Николић који је истакао да потрошачи нису довољно свесни својих права.
- Не постоји никакав закони који ће вас заштити ако не искажете минимум интересовања. Потрошачи морају бити свесни својих права, колико год кампање биле једнократне, то је ипак перманентна мисија и некако морамо сви заједно морамо радити на томе да укажемо да морају да практикују своја права - рекао је Николић.
Позвао је грађане да тестирају своје знање на Е-киоску и додао је то један од многих киоска који ће бити постављени у многим градовима Србије.
Наиме, Е-киоск је дисплеј модерног дизајна и једноставне технологије, осетљиве на додир, који грађанима пружа информације о њиховим потрошачким правима, у складу са прописаним Законом.
Светски дан права потрошача инспирисан је говором некадашњег америчког председника Џона Кенедија, коиј је у Конгресу САД одржаном 15. марта 1962. године, истакао четири основна права сваког потрошача: право на безбедност, право да потрошач буде инфромисан, право на избор и право да потрошач буде саслушан.
Тај датум је 1983. године, одлуком Уједињених нација, установљен као Светски дан права потрошаца.