Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ОД ПИЛОТА ДО РАДНИКА НА ЖЕЛЕЗНИЦИ: Запослени масовно мењају професију због мањка посла - пристају и на мању плату

26.05.2021. 11:34
Пише:
Србија Данас
Radnici
Радници / Извор: Профимедиа

Избијање пандемије је само додатно истакло тежи положај дела пилота у глобалној индустрији ваздушног саобраћаја. Како сада ствари стоје, ситуација је далеко од опоравка.

Железничке компаније у Немачкој, Швајцарској и Аустрији у пилотима виде део решења вишегодишње несташице радника. Криза може бити и прилика за нову каријеру, а немачким и аустријским пилотима отварају се врата локомотива и трамваја.

Прилика која се не пропушта! ГРЧКИ ХОТЕЛИ од 525€: Extra понуда за целу породицу

Прилика која се не пропушта! ГРЧКИ ХОТЕЛИ од 525€: Extra понуда за целу породицу

НЕЋЕ ВАМ СЕ ДОПАСТИ НОВИ ЗАКОН О АКЦИЗАМА: Поскупљује најомиљеније српско алкохолно пиће!

НЕЋЕ ВАМ СЕ ДОПАСТИ НОВИ ЗАКОН О АКЦИЗАМА: Поскупљује најомиљеније српско алкохолно пиће!

СВЕ СЕ ГЛАСНИЈЕ ПРИЧА О КРИЗИ ПОСЛЕ КРИЗЕ: Немачки економски институт упозорава на нагли пад привреде и финансија

СВЕ СЕ ГЛАСНИЈЕ ПРИЧА О КРИЗИ ПОСЛЕ КРИЗЕ: Немачки економски институт упозорава на нагли пад привреде и финансија

Избијање пандемије је само додатно истакло тежи положај дела пилота у глобалној индустрији ваздушног саобраћаја. Како сада ствари стоје, ситуација је далеко од опоравка.

На пример, "Lufthansa" је почетком маја објавила да тренутно има 81 посто мање летова него у истом периоду 2019. године. Осим тога, већина од 306 летова које "Lufthansa" тренутно обавља - односи се на теретне, преноси Пословни дневник.

Процена је да од 65.000 људи запослених као летачко особље - пре пандемије - њих највише 18.000 може остати без посла у авио-компанијама. Само би "Lufthansa" током следеће године могла отпустити 1.200 својих радника, односно пилота, стјуарда и стјуардеса.

Колико је тренутно лоша ситуација на ваздухопловном тржишту рада, показују и резултати анкете коју је међу 2.600 пилота из целог света спровео стручни web портал "FlightGlobal", те британска агенција за запошљавање "ГООСЕ".

Анкета је показала да само 43 посто испитаника ради пилотски посао за који су и школовани. Трећина је без посла, 17 посто пилота је "на чекању", а 10% ради у авио-компанијама, али на другим позицијама - невезаним за летење.

О, сада већ помало очајној ситуацији на тржишту, говори и податак да је 82 посто пилота спремно да пристане на нижу плату како би добили нови посао. То отвара прилику компанијама из других сектора превоза - да дођу до квалитетног кадра и тако барем мало ублаже вишегодишњу несташицу радника.

Рецимо, железничким компанијама из Немачке, Швајцарске или Аустрије хронично фале машиновође. И на другом крају свету није много боље: у Хонгконгу и Аустралији пилоти врло лако могу добити посао у јавном превозу или као возачи туристичких аутобуса.

voz
воз / Извор: Профимедиа/илустрација

Чак и пре корона кризе, немачка државна железница "Deutsche Бахн" имала је проблеме с одржавањем возног реда због недостатка машиновођа. Швајцарски железнички оператер СББ чак је кренуо у потрагу за радницима у другим европским државама, али без превише успеха.

Али, ситуација се сада мења, с обзиром на хиљаде "приземљених" пилота. Они се генерално сматрају високо образованим и добро обученим радницима, који су отпорни на стрес и поуздани у раду. Све су то, наиме, особине које треба да има машиновођа путничког или теретног воза.

Из "Deutsche Бахн"-а недавно су изјавили за немачку новинску агенцију дпа како су примили 1.500 молби за посао бивших радника из ваздухопловних компанија. До сада су запослили 280 кандидата, од чега 55 некадашњих пилота, те 107 чланова кабинског особља.

Тако је Dennis Сеидел, некадашњи пилот с 10-годишњим стажом у подружници пропале компаније "Аир Берлин", добио шансу у "Deutsche Бахн"-у. Тренутно похађа обуку у тој компанији за машиновођу локомотиве. Обука траје између 10 и 12 месеци.

- Машиновође имају једнако одговоран посао као и пилоти - тврди Сеидел, и додаје да је нова улога у неким аспектима чак и сложенија. Наиме, машиновође седе саме у управљачкој кабини и немају копилота с којим могу сарађивати. Мимо тога, подаци "Deutsche Бахн"-а показују како квалификоване машиновође с искуством зарађују између 44.000 и 52.500 евра годишње, укључујући бонусе и друге додатке на плату.

У поређењу с тим, "Lufthansini" млади пилоти у првој години запослења имају годишњу плату од чак 65.000 евра.