Плоче све скупље: Страст за грамофоном постаје луксуз
Иако током последње деценије доминира дигитално слушање музике, физички носачи звука – плоче, винил и ЦД – доживљавају благи повратак и у Србији.
Подаци бонитетне куће CompanyWall показују да је 26 домаћих фирми из делатности умножавања снимљених записа 2024. године остварило добит од готово 20 милиона динара (19.880.000), након што су претходне две године пословали у минусу (2022: -29 милиона, 2023: -302 милиона динара).
Из издавачке куће Ammonite из Београда за Biznis.rs кажу да се у оквиру ове делатности првенствено баве продајом носача звука и књига које објављују.
- Винил издања чине око 90 одсто нашег промета. На тржишту смо тачно 20 година, а од када радимо потражња за физичким издањима је све већа. Почели смо као издавачи домаће независне музике са жељом да афирмишемо младе ауторе који су показивали оригиналност и одређени квалитет. У ту сврху смо били и организатори фестивала Индирект који је промовисао музичаре из целог региона. Како се мењала ситуација на српском тржишту тако смо и ми прилагођавали концепте да би публика била задовољна - кажу из ове фирме.
На питање за чим је највећа потражња, кажу да се највише продају наслови иностраних извођача који су објављени у последњих десетак година, док је за домаћу продукцију веома мало интересовање, што је један од разлога обуставе објављивања и умножавања носача звука домаћих аутора.
- У једном тренутку, како су се мењали пословни услови али и афинитет публике, одустали смо од популаризације сцене и окренули се више тржишту", истичу они.
Инфлација није заобишла ни ову делатност. Како наводе из Ammonite-a, она утиче на промет, али није пресудна док расте потражња међу музичким сладокусцима.
- Примера ради, трошкови производње винила и увоза драстично су порасли. Но, наша уметнички образована публика воли и прати светску сцену, што нама олакшава посао".
Ова фирма није аплицирала за било који вид државних субвенција јер, како наводе, за продају иностраних носача звука нема повластица. У наредном периоду планирају да повећају понуду за љубитеље музике различитих афинитета, као и да увећају учешће на домаћем тржишту.
На врху листе најуспешнијих у овој делатности је фирма Минацорд из Београда која је прошле године остварила добит од 18.364.000 динара, и на тај начин је изашла из негативног пословања, односно губитка од 304.741.000 динара годину дана раније.
На другој позицији је Генерал Дисц Technology д.о.о. из Београда, чија је добит у 2024. износила 1.096.000 динара. Они су забележили више него дупли пад добити у односу на годину дана раније, када је била 2.391.000 динара.
Трећа фирма по успешности је MMHouse д.о.о, такође из Београда, чија је добит износила 1.020.000 динара у 2024, а годину дана раније овај параметар је био дупло виши – 2.222.000 динара.