Привреда Србије препознала значај дуалног образовања
За следећу школску 2022/2023. годину пријавило се 30 одсто нових компанија за модел дуалног образовања, а због великог интересовања привреде рок за подношење пријава продужен је до 15. децембра.
-До краја новембра пристигло нам је 650 пријава компанија за различите профиле дуалног образовања, захтеви још пристижу па смо компанијама дали могућност да се пријављују до половине децембра. На располагању смо и за индивидуалне састанке са циљем што прецизнијег и квалитетнијег информисања привредника о предностима и задацима у реализацији дуалног образовања- објашњава Мирјана Ковачевић, руководилац Центра за дуално образовање и образовне политике Привредне коморе Србије.
Подсећа да су доминантни сектори за које су компаније заинтересоване традиционално електротехника, машинство и обрада метала, угоститељство, пољопривреда. Привреда је препознала и потребу за новим образовним профилима, који су први пут ове године у понуди попут водоинсталатера, галантеристе, кулинарског техничара и хотелско-ресторатерског техничара, додала је Ковачевић. Послодавци се пријављују путем специјализованог веб портала Привредне коморе Србије http://portal.dualnoobrazovanj... на којем креирају профил компаније и на једноставан начин, у три корака, подносе пријаву за укључивање у модел дуалног образовања.
Ковачевић подсећа да су предности дуалног модела образовања стицање знања у школи и компанији. У зависности од образовног профила за који се ученик определи већ у првом разреду може почети да иде у компанију на учење кроз рад. Ђаци од самог почетка школовања усвајају практична и применљива знања у реалном радном окружењу, а по завршетку, ученик се може запослити код послодавца, покренути сопствени посао или наставити даље школовање.
Од следеће, школске 2022/2023. године, у понуди за реализацију по дуалном моделу ће се наћи и девет нових образовних профила: електротехничар телекомуникација, руковалац пољопривредне механизације, кулинарски техничар, хотелско-ресторатерски техничар, туристички-техничар, водоинсталатер, техничар индустријске роботике, галантериста и израђивач хемијских производа.
Барбара Вилфингер, стручњак за дуално образовање у Привредној комори Аустрије која пружа велику подршку Привредној комори Србије у реализацији задатака у дуалном образовању, оцењује да се српски модел дуалног образовања успешно спроводи и убрзано развија и ако настави овим темпом, велике су шансе да се остваре сви бенефити као у Аустрији.
-У аустријским компанијама пут од дуалног образовања до корпоративног управљања је веома реалан и често се јавља у пракси. Менаџери који су завршили дуално образовање врло су упознати са суштином пословања и могу боље разумети процесе и самим тим их унапредити. Функционални систем дуалног образовања понекад може бити битан фактор за подстицање улагања страних компанија. Поред доступности стручног кадра, такође је пресудан и степен стручног знања - повратне информације аустријских компанија у Србији то потврђују. У годишњим анкетирањима аустријских подружница у Србији, тема квалификованих кадрова у смислу њихове доступности и стручног знања постаје све важнија. Тајна успеха дуалног образовања лежи, између осталог, у доброј интеракцији образовања и привреде- истиче Вилфингер.
По дуалном моделу, које чини пет процената целокупног средњег стручног образовања у Србији, тренутно се школује 8.000 ученика, у 150 школа и у 700 компанија, а компанија Роаминг Networks први пут је у овој школској години у моделу дуалног образовања и за свега неколико месеци има веома позитивна искуства.
-Ђаци су за ова три месеца показали завидно интересовање. Добро су прихватили наш колектив, нове обавезе, показују интересовање и способност да стичу нова теоријска и практична знања. Досадашњи исходи учења су били сјајни. Ђаци ће током дуалног образовања у нашој компанији проћи кроз све секторе од мобилне и фиксне телефоније до оптике и по завршетку тог процеса добићемо нове младе будуће колеге које ћемо моћи да ангажујемо за више позиција, што је тренутно, немогуће наћи на тржишту. У овој години код нас је у компанији пет ђака, а планирамо да их буде између 15 и 20 по групи- истиче Милош Максимовић, инструктор за дуално образовање у Роаминг Networks.