Србија спремно дочекала кризини сценарио: Грађани не морају да брину за несташице горива
Србија је због америчких санкција НИС-у већ дуже од 60 дана без дотока капи сирове нафте, али грађани у свакодневном животу готово да нису осетили последице енергетске кризе!
Главни разлози због којих су амортизоване негативне последице ове ситуације су благовремена припрема државе и значајно увећање резерви у протекле три године. Држава чини све што може да обезбеди и очува интерес Србије и њених грађана и у овим тешким тренуцима, што показује озбиљност и одговорност оних које је воде, оцењују саговорници Курира.
Државне залихе и даље су стабилне, информација је која је грађанима потврђена на последњем састанку председника Александра Вучића са тимовима задуженим за енергетску безбедност земље.
Спремни одговори
Директор Центра за проучавање глобализације Дејан Милетић објашњава за Курир да је актуелна криза слојевита и врло сложена, али да је и у таквим околностима држава показала да озбиљно и одговорно приступа решавању проблема.
- Криза се готово и не види, када је реч о грађанима, нема несташица, нема поскупљења... Заслуга за то иде представницима државе, на челу с председником Александром Вучићем. Они су врло јасно послали поруку народу и реаговали су без панике, без икакве жеље да улепшавају ствари, али да на прави начин неутралишу енергетску кризу. То даје резултате. Очигледно је да као држава имамо скривене потенцијале и одређене капацитете који нису били можда у првом плану, а који показују да немамо несташице. Јасно је да држава чини све што може да обезбеди интерес Србије и српског народа и у овим тешким тренуцима и зато добија подршку од грађана за те напоре. Ова криза има много слојева, економску, политичку и стратешку димензију. Примећујемо поруке, не само везано за Русију и руске интересе, него и везано за Кину и за инвеститоре у Србији. Имамо и гасни аранжман и интерес везан за гас, што је доста сложена ситуација, па је и то требало да се има у виду - напомиње Милетић.
Говорећи о међународној димензији и дипломатији Србије, Милетић каже да је наша земља остала опредељена за очуање добрих односа са свим водећим силама у ситуацији када је то изузетно тешко.
- И када све то сложите, видите да многе ствари нису у првом плану, али постоје, а држава мора да балансира све те интересе и да обезбеди несметано функционисање енергетског сектора. Наравно да имамо последице, не ради Рафинерија, праве се губици, али врше се стручне процене шта у којем тренутку шта треба да се одигра како штета не била висока и неповратна! Јасно је да се води једна одговорна политика и датуми су врло јасни. После тих рокова неће бити никакве толеранције. Такође је добро што се на дневној основи комуницира с америчком страном, јер иначе бисмо већ имали спољни систем санкција и удар на финансијски сектор, а то се не дешава. То значи да се имају у виду и одређени партикуларни интереси Србије који су уважени с америчке стране. Наравно, очекујемо да руска страна буде конкретнија, активнија, да мало више сарађује са српском страном у решавању проблема, али ако до тога не дође, одговори су спремни - закључује Милетић.
Центри снабдевања
Када је реч о ситуацији на терену, Небојша Атанацковић, почасни председник Уније послодаваца Србије, оцењује да никако не треба стрепети од сценарија када је наша земља била под санкцијама деведесетих година прошлог века. Он подсећа да је НИС, рачунајући заједно са "Лукоилом", имао око 400 бензинских пумпи по Србији, али има више од 1.000 бензинских пумпи других продаваца горива.
- Сада је важно да се навикнемо да ћемо, као земља где смо имали навику да нам је центар снабдевања био у Панчеву, па смо из Панчева дистрибуирали гориво, у највећем броју случајева, око 80 одсто, сада имати на неки начин дислоциране те центре снабдевања - објаснио је Небојша Атанацковић.
Он је истакао да ће један део горива долазити с југа, из Северне Македоније, а други, већи део, са севера, пре свега из Мађарске која има најбоље могућности јер има велику рафинерију. То значи могућност да баржама довози гориво у своја складишта која већ постоје у Србији и одатле ће онда даље дистрибуирати.
- Не треба рачунати да ће бензин или дизел који ће се купити у некој другој рафинерији бити одмах скупљи него што је то било гориво из Рафинерије у Панчеву - каже Атанацковић.
Србија Данас/Курир