Стиже ново супергориво које не смете сипати без дозволе: Револуција на пумпама
Смањује емисије и троши мање, али постоји једна озбиљна препрека.
На бензинским пумпама у Европи тестира се ново гориво које би могло изазвати праву револуцију – Супер Е20. Садржи чак 20% биоетанола, што је двоструко више од сада већ познатог Е10, и најављује драстично смањење емисије штетних гасова.
Међутим, упркос свим бенефитима, шира примена још није могућа – и ево зашто.
Супер Е20 се тренутно тестира у Немачкој, на бензинској станици у Манхајму, и користи се у оквиру флоте службених возила компаније Südzucker АГ. Циљ: смањити зависност од фосилних горива и до 80% емисија ЦО₂, наводи немачки ауто-мото савез АДАЦ.
Комбиновањем Е20 с био-дизелом, укупна уштеда емисија може достићи чак 40%, без потребе за електрификацијом возног парка.
Један велики проблем – закон то још не дозвољава
Иако многа новија возила могу технички користити ово гориво, нема законске основе за његову продају. Тренутна европска норма дозвољава највише 10% етанола у бензину, што значи да се Е20 не сме званично продавати – док се стандарди не промене.
Да ли ваше возило може да користи Е20?
Већина савремених аутомобила могла би поднети Е20 без већих проблема, али званичне потврде произвођача још нема. Код старијих возила могући су кварови на пумпама за гориво и системима убризгавања, а забележен је и пораст потрошње горива за око 3%.
АДАЦ позива на јасне информације и упозорења, како би се избегла забуна као приликом увођења Е10 – које многи и даље избегавају, иако је безбедно за већину возила.
Политичка подршка кључна
Европски посланици из ЦДУ странке позвали су председницу Европске комисије Урсулу фон дер Лајен да подржи нову норму и убрза стандардизацију Е20 горива. Како кажу, прелазак на електрична возила иде споро, док ће возила с унутрашњим сагоревањем још дуго доминирати улицама.
Супер Е20 није коначно решење за климатске промене, али може бити моћан прелазни корак. Пружа прилику да се смање емисије без куповине новог аутомобила, што је кључно за многе земље, па и за Србију, где је просечна старост возила изузетно висока.
Када ће стићи на наше пумпе? Зависи од прописа, произвођача – и поверења потрошача.