Сутра је "Црни петак": Ево какве попусте су трговци у Србији припремили за купце
У Србији ће сутра бити обележен глобални празник великих попуста и распродаја "Црни петак", а трговци су најавили да ће снизити цене и више од 50 одсто.
Ипак, стручњаци упозоравају да су попусти за "Црни петак" углавном маркетиншки трик и да трговци често прво подигну цене па их онда спусте да би попуст изгледао већи.
"Црни петак", који је некада био једнодневни догађај, сада обухвата и викенд, укључујући понедељак, а у појединим регионима и читаву недељу или месец.
У Србији, "Црни петак" у просеку траје од три до 10 дана, а поједини брендови попусте настављају и у децембру као део празничних кампања.
Велики број продаваца техничке опреме и производа у онлајн трговини већ је истакао снижене цене.
Поједини велики трговци техничком робом на "Црни петак" нуде попусте на белу технику, телефоне, мале кућне апарате, телевизоре, лаптопове од 20 па до више од 50 одсто.
Тако рецимо, машина за сушење веша чија је редовна цена 99.999 динара, током "Црног петка" може да се купи за 69.999 динара. Усисивач који кошта 22.221 динар, током акције се може пазарити за 9.999 динара. Мобилни телефон је са око 283.000 снижен на 179.999 динара, док је цена телевизора са 85.554 пала на 59.999 динара.
Попусти на одећу и обућу крећу се у распону од 20 до 70 одсто.
Зимска јакна чија је редовна цена већа од 12.000 динара, током "Црног петка" коштаће нешто више од 5.000 динара. Чизме су са 9.999 динара снижене на 6.999 динара. Продавнице доњег веша нуде попуст до 50 одсто на део јесење колекције.
Накит се може наћи по ценама које су ниже за 30 одсто. Производи за негу лица нижи су за 35 одсто, а поједине апотеке нуде попуст од 30 одсто на асортиман дермокозметике и витаминско-минералних суплемената.
Цена парфема ниже су за 30 одсто и то углавном укључује и сетове.
Цене дечје гардеробе и опреме ниже су за 20 одсто, док књижаре нуде 20 одсто попуста на цео асортиман.
Такође, компаније за путовања профитирају од сезонске потражње.
Авио-компаније традиционално бележе пораст резервација од новембра до почетка јануара, због чега су многе покренуле промоције у сусрет "Црном петку". Први знакови сугеришу да би зимска сезона могла бити повољна за компаније попут Делта, Америцан Аирлинес и Унитед.
Купци који чешће обилазе радње и знају како се крећу цене, свакако ће моћи реалније да процене да ли су снижења стварно толика колико трговци великим бројевима истичу или су они пак прво подигли цене па их тек онда спустили, да би попуст изгледао већи.
"Попуст" код купца ствара психолошки ефекат, јер ће он купујући производ на великом попусту имати осећај да је добро прошао, чак и када скупље плаћа.
Историјат "црног петка"
Сматра се да је израз "црни петак" настао у петак, 24. септембра 1869. године, када су два брокера са Вол стрита покушала да монополизују целокупно тржиште злата у договору са чувеним политичарем Босом Твидом.
План је пропао, јер је цена злата пала у року од неколико минута, а са њом и многи инвеститори, због чега је дан остао познат као "Блек фрајдеј" (Блацк Friday).
Једно од популарних мишљења је и да су овај назив сковали амерички возачи и саобраћајни полицајци који су стрепели од великих гужви у саобраћају, након Дана захвалности у САД.
"Црни петак" се увек одржава дан након америчког празника Дана захвалности, односно последњег четвртка у новембру.
У 2025. години, то је петак, 28. новембар.
"Црни петак", такође, означава почетак празничне куповине и за трговце прелазак из минуса, који се обележава црвеном бојом, у плус који се означава црном.
Извор: Танјуг