Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Веселин Јевросимовић за Форбс: Улога рада на даљину у промени ИТ и глобалног пословања

24.09.2020. 11:43
Пише:
Србија Danas/Telegraf.rs
Veselin Jevrosimović
Веселин Јевросимовић / Извор: Фото: PrinscreenYoutube/Sve што ми припада - Званични канал

Сведоци смо непредвидивих промена у свету бизниса. Како компаније могу да обезбеде свој успех у наредном периоду и како им технологија може помоћи у томе?

Веселин Јевросимовић, власник и председник компаније Цомтраде Гроуп, говорио је за амерички бизнис магазин "Форбес" о томе шта можемо да очекујемо у будућности модерног пословања. Током 30 година успешног рада, Цомтраде се непрестано развијао, прилагођавајући се неочекиваним променама у бизнис свету, а данас представља једну од водећих светских организација у ИТ индустрији.

СРПСКЕ ЛЕПОТЕ ПРЕПЛАВЉЕНЕ ТУРИСТИМА: Упркос пандемији, Стопића пећина остварила прошлогодишњу посећеност

СРПСКЕ ЛЕПОТЕ ПРЕПЛАВЉЕНЕ ТУРИСТИМА: Упркос пандемији, Стопића пећина остварила прошлогодишњу посећеност

ЗАМЕНСКИ ВАУЧЕРИ НЕ ГАРАНТУЈУ СИГУРНО ПУТОВАЊЕ? Следеће године такође неизвесно када је туризам у питању

ЗАМЕНСКИ ВАУЧЕРИ НЕ ГАРАНТУЈУ СИГУРНО ПУТОВАЊЕ? Следеће године такође неизвесно када је туризам у питању

НАЈВЕЋИ ДЕО НОВЦА ИЗ САД ИЋИ ЋЕ У ИНФРАСТРУКТУРУ: "Прочитате две-три поруке и стигли сте у Нови Сад"

НАЈВЕЋИ ДЕО НОВЦА ИЗ САД ИЋИ ЋЕ У ИНФРАСТРУКТУРУ: "Прочитате две-три поруке и стигли сте у Нови Сад"

Јевросимовић је стекао дугорочно искуство са радом на даљину годинама пре него што су компаније биле условљене тренутним околностима да пређу на дигиталан начин пословања.

Управо због тога, Јевросимовић је за "Форбес", дајући примере из стварног живота, поделио своје мишљење о будућности пословања и најсавременијим економским токовима, као и о томе како технологија може да помогне не само организацијама да се даље развијају, већ и друштву у целини.

Прилагођавање послу у покрету

- Околности које је донео корона вирус присилиле су нас да се ослонимо на технологију како бисмо могли да останемо повезани, али у ширем смислу, она је деловала као катализатор који је гурнуо многа предузећа на пут дигиталне трансформације. Ситуација је створила јединствену прилику за прилагођавање и продуктивнији и ефикаснији рад у кризним временима, али је такође отворила повод за дискусију широм света о томе како можемо да створимо ново радно окружење, корисно за компаније, запослене и друштво подједнако.

- Иако живимо у овој "новој нормалности" више од пола године, има још много ствари које треба решити. Питање је: шта ће компаније морати да учине да би се прилагодиле новом радном окружењу, ако претпоставимо да ће то радити дугорочно? Кратак одговор је следећи: рад на даљину мора да буде добро организован. Опширнији одговор укључује неколико кључних аспеката на које би требало применити нове пословне смернице.

У наставку је 6 промена које види Јевросимовић:

1. Стил организације и управљања

Захваљујући претходно установљеној логистици пословања, ИТ компаније прве су усвојиле флексибилно радно време и рад на даљину. Међутим, осим примене софтвера као услуге (СааС) и cloud решења у својим организацијама, оне су дале пример и на пољу усвајања новог начина размишљања за постизање успеха у агилнијем радном окружењу.

Организације које успешно дигитализацију како интерне, тако и спољне токове рада, у великој мери ослањају се на принципе стратешке агилности које потом интегрисане у све системе, што се и огледа у културу компаније. Усвајањем таквих критеријума и улагањем у образовање и усавршавање својих запослених, компаније могу успешно да одговоре на брзо променљиво пословно окружење које доноси пословање будућности.

Менаџмент компаније имаће задатак да мотивише запослене који нису физички заједно, као и да науче како да негују унутрашње односе и управљају сопственом пословном заједницом дигиталним путем. То неће бити могуће без темељног приступа технолошким и информатичким могућностима компаније, уз истовремену едукацију за запослене.

Коришћење правих ИТ алата и савремених софтверских решења као одговор на промењене потребе од кључне је важности.

2. Технологија и дигитална писменост

Од многих изазова у прилагођавању раду на даљину, прихватање нових технологија је прва ствар са којом су морале да се суоче компаније у свим индустријама.

Један од првих проблема у вези са софтвером, са којима су се запослени широм света сусрели, је приступ безбедној мрежи компаније. Агилна и сигурна комуникација су кључне када је у питању рад на даљину, због чега компаније треба да обезбеде приступ сигурној виртуелној приватној мрежи (ВПН).

Снажна информатичка подршка од највеће је важности за несметано усвајање пракси рада у будућности. На пример, у Цомтраде-у, током првих знакова преласка на рад на даљину због пандемије, наши ИТ стручњаци успоставили су највећу ВПН мрежу у југоисточној Европи, капацитета за више од 12.000 корисника. Поседовање сопствене ВПН мреже је важно, јер то значи сигурност података и лакшу комуникацију међу запосленима.

Да би омогућиле рад на даљину, организације морају да буду у могућности да у потпуности омогуће приступ корпоративним ресурсима путем cloud технологија, што ће се манифестовати успоном тржишта рачунарства и развојем нових решења у овој области, али и порастом сајбер безбедности. Да би дугорочно најбоље наставиле рад на даљину, компаније ће морати пажљиво да преиспитају које апликације и услуге користе, а потом и да уложе у праћење и управљање системима за чување података.

3. "Нова нормалност" захтева нове мере безбедности

Преласком на дигиталну технологију и cloud, компаније ће убрзо схватити да сигурност података захтева померање даље од традиционалних система на које су навикли. Како је безбедност један од главних стубова дигиталног света у будућности, организације морају повећати свест о безбедности података и едуковати своје раднике на даљину по овом питању. Видели смо неке позитивне промене у употреби и развоју нових специјализованих алата и опреме, који су од велике користи када радите на даљину.

Уместо великих екрана на које смо навикли у конференцијским салама, сада имамо специјализоване таблете за видео конференције који садрже више камера, напредне микрофоне и аудио поставке, тако да можемо засебно да радимо на рачунарима, а да имамо највиши квалитет конференцијских позива. Верујем да је шира употреба система дигиталног потписа, паметних звучника, али и сигурносних алата, оно што нас тек чека на овом пољу.

4. Промене у комуникацији

Комуникација је једно од подручја које се највише трансформисало када је рад у канцеларији замењен радом на даљину. Пословни лидери морају да пронађу иновативне начине како да се комуникација и даље одвија ефикасно у компанији.

Кључни критеријуми које треба поштовати су транспарентност и доследност у размени релевантних информација. То се може постићи путем интерних платформи за размену вести и других алата, али мора бити истински уклопљено у културу компаније.

Што се тиче алата за онлајн комуникацију, верујем да би било идеално да компаније имају своје платформе у те сврхе, уместо да користе јавне услуге које се лако преоптерете. Обично се ради о пословној верзији добро познатог софтвера за инстант комуникацију, као што је Зоом, који се инсталира на сервер компаније.

Постоји много нових алата који пружају брзу и свеобухватну дигиталну комуникацију, али менаџери морају да имају на уму да се добра комуникација не завршава пружањем најновије технолошке опреме. Сада више него икад, запослени желе да се осећају информисано, желе да буду део кохезивног тима. Компаније би требало да деле важне вести путем формалних канала комуникације, као што су интерни портали и други алати, али и да остану у контакту путем неформалних интеракција, као што су онлајн паузе за кафу.

5. Мотивација и ментално здравље

Иако делује да се све на свету мења, неке ствари остају исте: људско саосећање, емоција и потреба за емпатијом никада неће нестати. Због тога, заједно са решавањем других важних питања, морамо да слушамо шта запослени имају да кажу и да саосећајно пратимо њихово емоционално стање и благостање.

Одељење за људске ресурсе, као и лидери тимова, већ месецима редовно разговарају са запосленима и креирају упитнике како бисмо имали увид у реално стање: како се запослени осећају и сналазе у раду од куће. Тако смо сазнали да изузетно цене флексибилност што се тиче рада на даљину и срећни су што могу да успоставе баланс између пословног и приватног живота. Имају могућност да се организују како им одговара и имају више времена за учење нових вештина.

У суштини, открили смо да је већина њих задовољна начином на који смо организовали ствари.

Али, такође смо врло озбиљно схватили мишљења стручњака о ефекту такве промене на човеково ментално здравље и благостање. Морамо имати на уму да не реагују сви људи исто на масовне промене попут ове, због чега су ове теме од суштинског значаја, а компаније би требало да им буду посвећене одређивањем дугорочних wellness програма.

Верујем да се из овог процеса могу родити нове идеје и хуманија решења: на пример, комбинација рада на даљину и рада у канцеларији, заједно са оптимизацијом радног окружења и усклађивањем процеса. Можемо да пронађемо равнотежу која нашим запосленима одржава менталну и физичку сигурност, истовремено одржавајући напредан замах нашег пословања.

6. Важна улога ИТ-а у новом дигиталном свету

Нове технологије омогућиле су нам да физички простор за рад заменимо "мрежом", омогућавајући компанијама да се прилагоде и наставе свој рад током пандемије. ИТ индустрија је брзо открила нове начине пословања. Њихово искуство у појединачном прилагођавању распореда и радног оптерећења навели су менаџере да и пре пандемије почну да размишљају интензивније о флексибилном радном времену и раду на даљину, надајући се повећању задовољства и продуктивности запослених.

Важно је увек имати на уму да се технологије развијају како би се помогло људима и друштву у целини. Ово је нарочито битно у кризним временима. Оно што смо видели од почетка пандемије јесте да компаније нису једине које се прилагођавају променама: јавне институције, школе, универзитети, све ове кључне институције у друштву морале су се трансформисати - и то веома брзо. Јавни и приватни сектор морају активно сарађивати како би пратили нови правац промена.

На пример, Цомтраде је развио бесплатан софтвер на самом почетку карантина у Србији, где се могао регистровати донатор који је желео да помогне другима у овој ситуацији. Циљ софтвера је да омогући ефикасно и организовано давање крвне плазме пацијентима оболелим од корона вируса.

Волео бих да видим овај тренд међусобног помагања, јер интеграција свих привредних грана доприноси и развитку друштва у целини.

Имајући у виду да запослени раде од куће, ученици похађају часове на даљину, а наставници користе онлајн платформе за учење, са сигурношћу можемо рећи да ће ове околности утицати на развој рачунарске и дигиталне писмености. Цомтраде је подржао бројне иницијативе у том погледу, укључујући развој софтвера за тестове самопроцене ученика основних школа, где се тестирало више од 70.000 ученика осмог разреда.

Такође смо били активни у пружању подршке млађој генерацији кроз бесплатне ИТ летње школе: тај део нашег посла видимо као нашу корпоративну одговорност да помогнемо, као и да инвестирамо у образовање и наше будуће стручњаке.

"Позив за дигитално буђење"

Тренутна ситуација покреће много нових питања о којима треба размишљати и која треба решити, као и тема којима се треба бавити. У новом свету биће важна улога ИТ-а, а компаније ће се у великој мери ослањати на технологију како би створиле агилније радно окружење, као један од императива рада у будућности.

Онлајн састанци, уведени због пандемије, били су "позив за дигитално буђење" за многе организације и верујем да би повећање дигиталне писмености на глобалном нивоу могло бити једна од светлих страна тренутне ситуације.

Чак и након што се пандемија заврши, многе навике које сада стварамо су ту да остану. Могућност продуктивног рада од куће сигурно је једна од њих. На крају, даљи развој ИТ-а и раст дигиталне економије јесу кључ успешне будућности свих предузећа, као и светске економије у целини и обрнуто. Праћењем глобалних трендова можемо прецизније предвидети будућност модерног пословања које ствара плодно економско окружење за остатак 21. века.