Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

ДА ЛИ ЗНАТЕ КОЈА СУ ВАША ПРАВА КАО КУПАЦА? Усвојена нова правила - ово је важно уколико желите да вратите робу

10.09.2021. 19:00
Пише:
Србија Danas/Mondo.rs
Kupovina
Куповина / Извор: Профимедиа/илустрација

Нова правила требало би да донесу већа права за купце.

Скупштина Србије усвојила је Закон о заштити потрошача којим је предвиђено више новина, међу којима је увођење регистра "не зови", прекршајних налога, новине приликом повраћаја робе и закон о медијацији

Закључен уговор између Телекома Србија и Поште Србије

Закључен уговор између Телекома Србија и Поште Србије

Исплата посебне новчане накнаде за август

Исплата посебне новчане накнаде за август

ВЛАДА СРБИЈЕ УСПЕЛА ДА РЕШИ ВИШЕДЕЦЕНИЈСКИ ПРОБЛЕМ: Небризи дугој 40 година дошао крај, Брнабић најавила велике пројекте

ВЛАДА СРБИЈЕ УСПЕЛА ДА РЕШИ ВИШЕДЕЦЕНИЈСКИ ПРОБЛЕМ: Небризи дугој 40 година дошао крај, Брнабић најавила велике пројекте

Да ли ћемо сада моћи да вратимо телефон или патике без кутије, шта да радимо ако нас неки трговац зове телефоном без дозволе и да ли ће медијација нешто променити када се ради о жалбама купаца, одговорили су из Удружења потрошача.

 КУПАЦ НИЈЕ ДУЖАН ДА ЧУВА СВЕ КУТИЈЕ

Предлогом закона о заштити потрошача прописано је да амбалажа није неопходна да бисте извршили повраћај робе којом нисте задовољни из оправданих разлога. 

- Када хоћете да вратите или замените телевизор, мобилни телефон или патике, трговац нема право да вам то не одобри зато што нисте донели кутију. Сигурно је неко барем једном пробао да замени обућу која му је пукла и схватио да је то немогућа мисија. То јесте олакшавајућа ствар и требала је одавно да буде уведена, јер купац није дужан да чува кутије свих производа које купује за случај да нешто није у реду са њима. Када су у питању прехрамбени производи, ово правило се највероватније неће примењивати - каже Дејан Гавриловић, председник Удружења потрошача Ефектива.

kupovina
куповина / Извор: Профимедиа

ТРГОВАЦ И ДАЉЕ МОЖЕ ДА ОДБИЈЕ ЖАЛБУ

Једна од најзначајнијих новина које доноси Закон о заштити потрошача је обавеза која се намеће трговцима да морају да учествују у вансудским споровима са купцима

- Медијација је поступак мирног вансудског решавања спорног односа у којем стране добровољно настоје да спорни однос реше путем преговарања уз помоћ посредника, медијатора. Иако је и до сада постојао овај начин решавања спорова, трговци су одбијали рекламације робе и незадовољне купце упућивали на суд. Новина око медијације уводи једино обавезу трговца да приступи медијацији, али он и даље може да одбије да усвоји жалбу купца - каже Гавриловић.

СУДИЈА ДА СЕ БАВИ САМО ПОТРОШАЧИМА И БАНКАМА

Како ће они натерати трговца да проблем реши, када он није реаговао ни на рекламацију коју му је упутио потрошач, каже он. То значи да је једино решење за купца и даље заправо судски поступак

То је област у којој би тек требало донети решење, сматра саговорник.

- С обзиром на то да судски поступци у просеку трају неколико година, већина купаца одустаје од тужбе, без обзира на шансе да добије. То је главни мотив трговцима који знају да их купац највероватније неће тужити, јер неће тиме да се баве у наредне две или три године. Због тога сматрамо да је потребно да се без медијатора, и у координацији са Министарством правде, обезбеди одређени број судија који ће се бавити само потрошачким и банкарским споровима. Све би се решило за шест месеци - каже Гавриловић. 

АКО ВАС ПРОДАВАЦ УЗНЕМИРАВА ПОЗИВИМА...

Изменом закона превиђено је да убудуће неће бити могуће оглашавање телефоном, факсом или електронском поштом без претходног пристанка потрошача.

pametni telefon
паметни телефон / Извор: Профимедиа/илустрација

- То значи да више нећете добијати позиве људи који желе да вам продају нешто, уколико ви претходно нисте пристали да телефонским путем добијате трговачке понуде. Од телефонског оператера моћи ћете да тражите да вас стави на "не зови" листу, а онда оператер даље податке прослеђује надлежном министарству - пише у закону. 

Иако се по новом закону наводи да ће свако ко без нашег одобрења нуди и рекламира робу тако што нас позива на број телефона бити кажњен, тешко је доказати ову ситуацију у пракси.

- Свака фирма може да каже да је погрешила број или да смисли неки други разлог зашто је ваш број позиван. Када хоћете да пријавите трговца који вас узнемирава, то можете да урадити преко тржишне инспекције. У том случају, морате да прикупите и изнесете све доказе о томе, јер се они неће бавити њиховим прикљупљањем - објашњава Гавриловић. 

УГОВОРИ ЋЕ БИТИ ДЕТАЉНИЈИ 

Организације су до сада пред Министарством трговине имале право да покрену спор за заштиту колективног потрошачког интереса због непоштене пословне праксе.

- Када се ради о делу где се наводе информације и правила везана за трошкове путника, у новом закону заправо се само очигледније истичу правила по којима ће се поступати уколико дође до неког случаја. Уговори ће бити детаљнији. Иако се у медијима наводи да у случају ванредних ситуација агенције не треба да исплате путнику ништа, то није сасвим тачно - закључује Гавриловић.