Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Аналитичар: Легитимно што Србија не спроводи санкције Русији

28.09.2014. 20:50
Пише:
Танјуг
Zastava Srbije
Застава Србије / Извор: Профимедиа/илустрација

РОДОС – Србија засад није чланица ЕУ и у овом тренутку је ни на који начин не обавезују одлуке Брисела, па је зато потпуно легитимно што не спроводи санкције против Русије, сматра професор Универзитета у Инсбруку Ханс Келер.

Келер, међутим, упозорава да ће доћи тренутак када ће се Србија наћи под притиском да бира између ЕУ и Русије. Келер, чија је Организација међународног напретка консултант при УН, напомиње и да ће Србија до уласка у ЕУ морати да дефинитивно реши питање Косова.

"Уобичајена је процедура ЕУ да поставља одређене услове за које сматра да су део европског система вредности и жели да се спорови овог типа реше пре уласка у ЕУ. Наравно, Унија прави изузетке јер да није тако Кипар не би био чланица ЕУ али у случају Србије, барем како ја то видим, то ће бити услов", наводи аустријски експерт.

"Прво неко нападне земљу, уништи политички поредак, створи политичку нестабилност, скоро хаос и створи ситуацију у којој ће нека територија бити мотивисана да се отцепи а онда каже – видите, морамо да је признамо", образлаже Келер и додаје да смо у Југославији, односно Србији могли да видимо на делу « оно што се у западној терминологији зове промена режима"

На питање да ли, како неки сматрају, евентуално чланство у НАТО може да убрза евроинтеграцију земље кандидата, Келер упозорава да су ЕУ и НАТО два потпуно различита ентитета и да је "веома опасно милитаризовати европску идеју". По његовом мишљењу, будућност ЕУ може бити светла само ако ова група држава "успе да се еманципује од таквог војног савеза који је под утицајем силе која чак није европска", каже он. Кад је реч о косовском преседану, Келер сматра да је то била нека врста прекретнице за међународно право и "проблематичан догађај, јер је нова легална констелација створена на основу спољне војне интервенције".

Он подсећа да је Србија била "жртва војне агресије која је предузета ван оквира међународног права: и да је против ње предузета "унилатерлана акција у оквиру НАТО, у суштини од стране САД и неких савезника под лажним хуманитарним изговором"

"Тај војни напад је потпуно дестабилизовао и пореметио политички систем на тој територији и једна од последица је отцепљење Косова. Видим један опасан преседан а то је промена политичке географије која произилази из војне интервенције јер да није било тога готово сигурно не би било отцпељења Косова", каже експерт.

Што се тиче декларације о независности Косова, оцењује да она није легална ни на који начин јер није било референдума те да је то класични пример двоструких стандарда јер је приступ Косову посве другачији од приступа питању Крима. Како додаје, реч је о "политици силе".

"Кад год то одговара стратешким интересима одређеног блока силе он ће рећи да смо за самопредељење и да та земља има право да се отцепи и да буде призната од међународне заједнице а њу чине САД и неколико моћних савезника, док ће у другом случају, кад то не одговара његовим стратешим интересима бити против тога."

Упитан види ли сличност између дешавања на истоку Украјине и сукоба у Југославији деведесетих година, Келер наводи да су се у бившој Југославији, кад се распала федерација, запалиле националистичке емоције а грађански рат распирен споља, мешањем других држава.

то се тиче Украјине, један од главних проблема је што је постојао грађански сукоб који је у великој мери подстакнут споља, не отворено него прикривено кроз обавештајне службе и коришћењем НГО и организација цивлиног друштва. Влада Украјине је прво дестабилизована па је онда створена ситуација државног удара кад је председник морао да напусти земљу а нова група је без избора преузела сву власт", подсећа он.

У таквим околоностима нова влада је одлучила да руски висе није званични језик, а иако је та одлука убрзо опозвана, то је показало каква је оријентација нових власти, па се у таквој ситуацији, сматра он, могло очекивати да се руско становништво на истоку и на Криму неће осећати безбедно. Кад је реч о отцепљењу Крима, Келер указује на чињеницу да је Крим веома дуго био у саставу Русије и да је тек релативно недавно, након одлуке Никите Хрушцова да га поклони Украјини, постао део те земље. Он зато верује да је референдум на Криму само изразио расположење локалног становништва да припадају држави којој су одувек припадали и "то је по мом мишљењу доста различито од ситуације на Косову, где узгред није било референдума".